Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-07, 10:00   #1
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
handsy sexkanter hur gör man?

har gjort en sökning i forumet innan jag startar detta ämne - hittar inget därför undrar jag...

nån som vet en bra länk som förklarar handsyning av sexkanter med bild och text ev video - engelska eller tyska är inget hinder.

Eftersom jag har mitt syrum i ett annat hus och jag skulle vilja kunna sy lite när dottern sover sina ultra-korta middagslurar så tänkte jag att ett litet projekt för hand skulle man ju kunna ha i en korg inne och rycka fram när andan faller på och det inte känns lönt att förflytta sig mellan husen...

hur många mallar behöver man t ex och vilket sort material ska de vara av?
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:11   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag vet att jag sett en tråd här i forumet där det fanns en länk till video om just det här. Ska se om jag hittar den igen... annars kanske länkarkivet kan hjälpa dig att hitta något passande.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 21:19   #3
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
gick igenom länkarna under kviltning igår men kan inte säga att jag fann det jag sökte - hittade som vanligt en massa annat roligt och intressant...

Jag har dessutom läst igenom alla mina lapptäcksböcker (jag har många!!) utan att hitta en bra beskrivning då alla verkar inrikta sig på bara symaskin och det enda handsydda i böckerna är den avslutande kanten på alstren. Jag vet ju att det finns massor av information därute men ibland verkar det som förgjort att hitta just det man söker

hoppas att nån på sysidan kanske har bättre tur, komihåg eller helt enkelt bara en favoritsida som har det jag söker ?!?
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 22:47   #4
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
sy-sara skrev: Visa inlägg
hoppas att nån på sysidan kanske har bättre tur, komihåg eller helt enkelt bara en favoritsida som har det jag söker ?!?

Om du går in på den här bra sidan lappoleket och klickar på symaskinen i menyraden på den vänstra sidan så hitter du handqultknappen sedan på den högra sidan. Där visas hur man gör när man ska handsy ihop ett lapparbete.

Hoppas du blir hjälpt av mitt bidrag.

/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 22:52   #5
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Sökte lite på google på "grandmas garden quilts by hand" och hittade den här sidan
http://carriewolf.net/2008/05/25/gra...-quilt-pieces/

Ungefär mitt i så beskriver hon lite kort hur hon har sytt blocken.

Sökte lite till och hittade den här istället
http://www.diynetwork.com/diy/cr_nee...042173,00.html

Senast redigerad av Linblomman den 2009-01-07 klockan 22:54. Anledning: Hittade en bättre länk istället.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 11:30   #6
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
hittade själv en video igår som verkligen visade hur man gjorde, kanske borde tipsa admin om den så att det kunde byggas upp en länklista med instruktioner på alla möjliga tekniker inte bara för lappteknik ?!?

här hittade jag videon - hela 19 min lång...

http://www.brandysquiltpatterns.com/bqpvideo.html

det fanns fler videos för de som är hugade...
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 11:33   #7
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
tack för hjälpen förresten, sy-sidans medlemmar kan man lita på att få hjälp av i alla lägen :-)
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 11:38   #8
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Du kan också hente mønster og skabeloner her http://www.quilterscache.com/G/Grand...rdenBlock.html

eller lära at sy "amerikansk hånsyning" her http://www.quilteposten.com/meramerikanskhandsom.htm

På min blog www.syenlap.dk kan du se, at jeg netop nu er ved at sy "Grandmothers Flower Garden" med papir-skabeloner.
hannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-12, 10:24   #9
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
ny länkrubrik...

har ni sett att det nu finns en länkrubrik dit ni kan tipsa om alla fantastiska instruktionssidor som ni hittar...

ligger under handarbetsintruktioner, ännu finns inga länkar men det kommer ju inte dit några utan tips från oss...

Hoppas att denna rubrik fylls på så att sådana som jag, som vill testa allt hittar instruktioner smidigt och lätt!
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handsömnad, sexhörningar


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons