Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-04, 22:37   #31
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om du läst i tråden så förstår du att han är döv och diskrimineras pga av det. Kan inte avgöra med ditt svar om du menar att du läst tråden och inte förstått, eller om du nu har läst tråden och därmed förstår nu.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 09:03   #32
zopika zopika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 12
jag ber om ursäkt jag skummade igenom och missade det. I göteborg hade det nog inte varit lugnt. en klasskompis till mig var nästan döv, men inte helt, villket givetvis gör det lättare men dte var inga problem. men som sagt jag har ingen koll på stockholm..
zopika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 10:00   #33
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Diskrimineringen och problem vi döva har, har så gott som alltid inte med själva hörseln att göra, hur mkt man hör. Utan att det beror på det som kommer kring. Oftast är det vi teckenspråkiga döva som diskrimineras. Tänk dig ungefär att ha en person i klassen som kan ett annat språk och har absolut inga möjligheter att lära det allmänna språket och behöver då tolk.

En liten fingervisning. När vi pratar om döva så pratar vi om teckenspråkiga personer (oavsett grad av hörselskada). När vi pratar om människor som kan höra lite eller åtminstone kan prata med rösten och höra lite, antingen med hörselrester eller med hjälpmedel så brukar vi benämna dessa människor som hörselskadade. Många hörselskadade kan också teckenspråk, men när det är ljudspråket som kan användas ibland, då är det hörselskadade som gäller. Då blir det lättare att förstå vad som pratas om. Jag önskar att fler tog till sig det här och använder orden på samma sätt.

Och en annan sak, dövstumma finns i princip inte (mkt mkt få som har båda handikappen dövhet och stumhet). Nej jag vet att ni inte använt ordet, men det finns fortfarande människor som använder ordet vilket är väldigt obegripligt. Vem som helst som träffat på en hop döva småbarn inser att ljudnivån är väldigt hög...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 12:26   #34
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Japp såklart, bra för tyskar.
det är lite synd att sossars hemlighetsmakeri har lärt ut och hjärntvättat folk som älskar Sverige o vill stanna här hela livet. Det kan inte göras åt nåt juh.

Du kan pyttlite tyska nog, som de har besläktat språk en del

jo sant, instämmer, det var 60-70 talet som du sa.

Det var najs att "forum-snacka" med dig
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 12:38   #35
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kanske vore dags med en döv i regering och riksdag. Då skulle det nog snabbt bli ändring på det mesta. Dom är sig ju själv närmast och ser till att sko sig så det är nog en lösning med snabbt resultat
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 13:07   #36
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Hej tack för du förklarade utförligare...

Men jag kunde inte svara, för jag jobbat i 28 timmar i rad i helgen nu... först nu läste jag era mess.

PS döv som jag kan jobba i 28 timmar i rad non-stop, precis som hörande. Det är så tung psykiskt belastning hos personalen.


II PS... En ung dövkille som jobbar på H&M på Södermalm. Han kommunicerar bara med penna o papper när hörande kunder som vill ha hjälp i butiken...
Vid personalmötet får han ha "gratis" tolk så länge.


Zopika... Jag förstår att du missat, ingen fara, det blev så offtopia.. som du läste varför det blev så, för en tjej som frågade mig hur det gick med kursen, men jag fick förklara va som hänt. Helt ur spåren juh...

I GBG - skolan, på receptionen, de som hade nåt bättre kunskap om hur man hanterar med att fixa antagningen och se till tolkkostnad dvs tolkcentralen i GBG skötte och kontaktade väl för tolkcentralen försökte lösa med det. Skolan väntar tills det blir ordnat. Men receptionen på skolan i sthlm skötte inte o inte såg till... Dom såg till att jag inte får med i platslistan. Därför kunde tolkcentralen inte undersöka saker vidare. Det handlar om okunskap hur det funkar så här.

Jag tycker personligt att det är dåligt system som Sverige har.
Det ska vara "direkt från statet" system som fixar med kostnader, inte så som skolor som ser till o fixar.. för det finns risk t.ex. mitt fall.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 15:00   #37
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Haha, jo det är sant, Tua.

Ibland är döva, precis som svenskar generellt, bra på att klaga, "det här är dåligt" osv men tar inte tag i det. Ja, precis som svenskar alltså! "Någon annan ska fixa." Tyvärr är det så.

Men åtminstone om man ser till att vara mer aktiv på sitt eget sätt, så är det bra. T.ex. skriva till folk, skriva insändare osv.

Addes, trevligt o prata med dig också.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 15:08   #38
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Måste flika in lite personligt där, roligt med att det jobbar en döv kille hos H&M i Stockholm. Min drömjobb är nämligen att jobba i butik! (och får alltid veta att nej det är omöjligt eller jättesvårt, till och med av min egen sambo och närmaste)
Men om han kan så kan jag också. Oj, ursäkta för att det blev lite personligt nu.

Tillbaka till dig, Addes.
Om skolorna är ordnade av samma företag båda i Stockholm och i Göteborg kanske man ska gå vidare och fråga varför det är så olika?
Det är verkligen dumt och klumpigt gjort av dem i sthlm att försöka slingra sig på det sättet att "glömma bort" så att du dröjs och stängs ut. Det här måste uppmärksammas. Kanske kontakta tidning? Men ja det beror förstås på om du vill gå ut i tidning. Inte alltid man vill göra det.

Och precis som du säger, döva kan jobba precis lika bra eller dåligt som hörande, alla är unika och olika, och skillnaderna beror på personen själv inte pga dövhet. Ibland jobbar döva bättre om personen är ensam döv och inte pratar med kolleger (kanske ointresserade kolleger), då blir man mer koncenterad. Men också tråkigare i längden... Men nja det gäller ju också andra, t.ex. människor med helt olika intressen eller kultur... Ja, precis, om invandrare med annan kultur och språk får jobba så ska döva också kunna få jobba. Precis samma sak.

Självklart menar jag inte jobb där hörseln är ett krav men de jobben är ganska få faktiskt när man tänker efter.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 16:01   #39
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Att var döv skall inte var ett hinder i något aveseende. Jag har haft döva kunder och det har för mig som hörande aldirg varit ett hinder. Papper och penna fram om inget annat funkar.

Stå på dig Addes, du har rätt till din utbildning även som döv.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 21:53   #40
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Hej!

I min stad har vi teckenspråkiga politiker. Min ledare på sy- kursen kan teckenspråk.....
Tråkigt att allt ska bero på var man bor....
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-05, 23:26   #41
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
...och min mamma som jobbade på bank i en mindre "byhåla" fick faktiskt gå en kurs i teckenspråk (90-talet) därför att banken tyckte det var bra om någon på minst varje bank, hjälpligt kunde lite teckenspråk!

Jag har faktiskt undrat varför det inte är obligatoriskt i grundskolan med åtminstone en termin teckenspråk. De skulle ju ha kunnat plocka bort ämnet "barnkunskap" t.ex. (läser ens ungdomarna det idag?).

OT: har en 1,5-åring och kan lugnt säga att jag inte minns ett dyft av barnkunskapen på högstadiet.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 00:33   #42
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jag har jobbat på några arkitektbyråer i Moskva, Genève och Helsingfors. O jobbat som assistant-fastighetsmäklare i Schweiz. Jag är outbildad men erfarenhet. Jag får inte jobba här, för man är måste utbildad och ha legitimation från mäklarsamfundet.
Det är urlöjligt. Det är rent av förmynderi.
jag får inte ens att förmedla hyreslgh:er i Sverige för det är förbjudet. Det är absolut kommunistiskt o det som hade funnit i DDR. Sverige behåller det som en dum åsne.

Jag har aldrig lyckat att få jobba på byråer i Sverige i 12 år nu! T.o.m. jag sökte tjänster på jättestora företag bl.a. Skandia byggherr, NCC och så... De ville inte...på tanken med att jag kan många språk som skulle utnyttjas av på positivt sätt.
Dessa språk kan jag mer eller mindre typ.
Sverige har sjukig tendens att diskriminera "konstiga folk" på dolt sätt och bakomliggande, och svenska arb.platser - det är mycket viktigt att nyanställd ska vara "den rätta" personligheten och under fikpaus på arb.platsers alla viktigaste är socailfika och kaffeskvallra. Det är säkert sossars hemlighetsmakeri har lärt ut folk att beta sig så och göra det så.

Men ute i europa gör det inte så som svenskar... de är ute efter duktiga medarbetare bara o lite "skiter i" vilka de är - det är vanligast.

Jag brukar säga: Alter Schwede! skratta åt och idiotdumt i deras kultur. Det betyder "gammaldags sverige" på tyska.

Dessa språk, kan jag ryska, franska, tyska, engelska, svenska, finska språk.
Teckenspråk: finlandssvenska, finska, svenska, schweiztyska, schweizfranska och tyska.

Senast redigerad av Addes den 2008-10-06 klockan 00:48.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 00:44   #43
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jag har MÅNGA saker som ni inte tänker på... de har jag sett mkt bl.a. värre eller bättre...

Detta är en ex;

Jag har svårt att förstå hur fan svenskar älskar här hyressystem.
samt varför bostadsrätt?? Varför inte egendomslägenhet eller andelslgh. varför bostadsrättsförening??
Om man har egendomslgh slipper man månadsavgift!!! Herre Gud Alter Schwede! Andelslgh, man betalar månadsavgift, men när man säljer lgh så får man tillbaka andelsvärde vad man betalat de månadsavgifter, plus lgh's värdepenning precis som borätt.

Min mamma har 3 egendomslgh:er! hon lever på pengar som hon tjänar från "andrahand"-hyresgäster i 2 lgh. De är lyxiga lgh:er åt företagen som betalar hyrorna åt sina anställda typ.
Mamma betalar bara el, gas o varmt vatte samt tv! det är 100-150 € = 900-1400 kr varje månad, o 6 rum o 250 kvm i mitten av stan i ett EU-land.

B&B-verksamhet är förbjudet här... jag förstår inte.

Svenska myndigheter o bostadspolitik är säkert syresura på det.
Sossars hemlighetsmakeri lärde ut folk att snacka jämt om bostadsrätter så visade det sig att det lyckades systematiskt.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 07:22   #44
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Oh la la Addes - snacka om att sticka ut hakan. Som så många andra folk är svenskarna stolta över sitt land och att jämföra Sverige med DDR är väl att ta i.
Vår familj har rest en del till Tyskland och Österrike under årens lopp, nu på senare år mest Tyskland. Min pappa bodde och arbetade utanför Hamburg under några år i slutet av 90-talet. Han talar flytande tyska och har flera goda vänner kvar i Tyskland som han pratar med några gånger i månaden. Min sambo blev head huntad av ett tyskt företag och fick erbjudande om jobb i Tyskland - som vi tillslut tackade 'nej' till.
Vad jag vill säga med detta är att vi har lite insikt om hur det fungerar i Tyskland och visst finns det fördelar i Tyskland men likaså vice versa.

Mycket av det du verkar tycka är 'Alter Schwede!' har sitt ursprung i den sociala tryggheten för alla i Sverige - oavsett hög eller låg inkomst. Det har mer med solidaritet än kommunism att göra...och 'nej' jag är inte socialdemokrat.

Något positivt måste du ju ändå finna i Sverige eftersom du fortfarande bor kvar här - - - för att inte tala om hur många tyskar som gärna vill köpa sig en röd sommarstuga med vita knutar.

Nu tänker jag sticka ut hakan tillbaka....personligen anser jag österrikarna vara trevligare än tyskarna. Det är mindre armbågar och jag, jag, jag där!
Missta dig dock inte...vi gillar Tyskland!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 09:48   #45
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Åh, ja det finns mängder av saker som jag skulle vilja ändra på i Sverige. Extremt många saker för att vara ärlig. I princip hela politiken. De sju stora partierna vågar inte göra någonting. Men ja, trots det så tycker jag mycket om Sverige. Naturen, kulturen, historia, innovativa människor, språket osv.

Det är nog så att om man bor i ett land så hittar man fel där som andra länder har det bättre. Oavsett var.

Men diskriminering och negativ behandling. Dålig attityd. ALlt det där ska bort!
Jag känner definitvt igen det där med kravet att det ska fungera i "fikarummet" som skäl till att inte anställa mig som döv. Jag blev chockad första gången jag fick veta det som skäl. Om jag var starkare då och hade bättre stöd, så skulle jag ju ha anmält till DO (om det funnits då, vet inte). Ja där kan jag hålla med om att det är så typiskt Sverige. Att tänka mer på hur det fungerar i fikarummet, afterwork, kickoff partajer än själva arbetet! Uppenbarligen tänker dessa människor inte så långt för människor är uppfinningsrika nog att umgås ändå. Det är verkligen förnedrande.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons