Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-02-22, 13:40   #1
Dokkedill Dokkedill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3
Vad är overlock?

Hej,
Jag började min hobby för 10 år sedan. Sydde då en kjol och 2 kavajer. For 7 år sedan sydde jag en del barnkläder. Det går i perioder, hur mycket tid jag har. Nu har barnen blivit större, 7 och 4, och jag ska sy en leopard-dräkt, inköpt på Trollunge.com. Ja, jag är lat, de klipper, jag bara syr ihop det.
Nu undrar jag dock vad overlock är? Har jag missat något? Knivar och nålar, skär den i tyget??? Jag har en overlocksöm på min Janome RX 18S-maskin. Ersätter den siksak? Men det finns inga knivar på min maskin?

Hälsningar
Kristin
Dokkedill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 14:20   #2
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Till töjbara sömmar

Overlock skär och syr ihop och kantar samtidigt så det är inget du gör med din vanliga symaskin. Man kan ha overlocksömmar på sin vanliga maskin men då refererar man nog till att den passar till töjbara tyger tex trikå.

Overlock är bra till mycket men är i särklass bäst på töjbara tyger då sömmen också blir töjbar. Syr du med vanlig raksöm och tyget töjer sig finns det stor risk att sömmen spricker. Sedan går det så mycket snabbare att sy med overlock eftersom du slipper göra två arbetsmoment på samma söm dvs sick-sack och raksöm och jag tror maskinen går snabbare också.

Du kan inte ersätta en vanlig maskin med en overlock, att tex sätta i en dragkedja med overlock är nog nästan ogörligt, men de kompletterar varandra bra.

Se här för ett exempel på hur en overlock kan se ut.
http://www.bernina.se/product2.asp?n...ID=7&sprache=D

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 17:12   #3
LeendeLinda LeendeLinda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 2
Är en overlockmaskin alltså en sån som man bara kan sy med tvillingnål i, eller har jag missuppfattat det?
LeendeLinda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 20:13   #4
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
En overlock har två separata nålar brevid varandra. Du kan för vissa sorters sömnad ta bort den ena nålen och bara sy med en. Om du tittar i en köpt t-shirt så ser du den söm de har sytt ihop tröjan med, den är sydd på en (industri)overlock med två nålar. Det är liksom raksöm och en sorts tätare sick-sack i ett. Hållbart, töjbart och snabbsytt.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 20:53   #5
Dokkedill Dokkedill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3
Tack för bra svar!

Det låter som en jättedyr maskin som jag kanske skulle investera i om jag får användning för det. Just nu klarar jag mig med den jag redan har.
Dokkedill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-26, 09:43   #6
LeendeLinda LeendeLinda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 2
Men jag har hört att det inte går att sy nåt annat än overlocksömmen på en sån symaskin. Stämmer det? För om så är fallet, då kan man ju inte sy precis vad som helst, utan man är lite begränsad.
LeendeLinda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-26, 09:53   #7
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Du måste nog ha en vanlig maskin också. Stickningar tex är helt omöjliga på en overlock. Om ni går in på Husqvarnas hemsida www.sy.husqvarna.se och klickar på Overlocks och sedan en modell tex Huskylock 910 så ni kan sedan klicka på Se ett urval av sömmarna en bit ner på sidan. Där får en bra uppfattning om vad för sorts sömmar man kan åstadkomma.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 11:25   #8
Dokkedill Dokkedill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3
Då var inte min fråga så dum ändå! När jag hade tryckt på "SÄND" kände jag mig jättedum, och jag försökte radera meddelandet.
Den ända dumma frågan är den du alldrig ställde, eller hur?

Hälsningar Kristin
numera mer upplyst vad gäller overlockmaskiner också.
Dokkedill är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons