Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-03-31, 20:43   #1
Whipps Whipps är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 11
Hjälp med Huskylock s15

Hej!

För ett år sedan impulsköpte jag en overlock, en huskylock s15, jag har velat ha en overlock flera år. Men jag fick aldrig trädningen att bli rätt, och gav upp...

Nu SKA jag lära mig, den har ju bara stått i ett år och inte gjort någon nytta...

Jag behöver främst hjälp med nu i början:

*Vad alla rattar och inställningar man kan göra är till för?


*Jag kommer främst vilja sy ihop tyger i början i alla fall, hur vet jag vilka inställningar jag behöver för vilket tyg?

Jag fick med en dvd om hur man trär, men i slutet skiljer det sig från instruktionshäftet, åt vilken riktning trådarna ska när de är "färdigträdda", spelar det någon roll?
Whipps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 22:02   #2
Bemmi Bemmi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 2
Jag har en likadan, och det va väldigt trixigt i början när man inte har en aning. Instruktionshäftet är ju till hjälp mycket när det kommer till alla rattar, kolla vilken söm du vill ha och vilket tyg du använder, så står det hur du ställer in rattarna. Ett fel jag gjorde i början va att jag inte fick in tråden emellan trådspänningsplattorna ordentligt, då blir sömmen inte bra alls.
Trädningen tycker jag har fungerat enl dvd, men det är ju viktigt att trä den i rätt ordnning
Åsa
Bemmi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-31, 22:08   #3
Whipps Whipps är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 11
Citat:
Bemmi skrev: Visa inlägg
Jag har en likadan, och det va väldigt trixigt i början när man inte har en aning. Instruktionshäftet är ju till hjälp mycket när det kommer till alla rattar, kolla vilken söm du vill ha och vilket tyg du använder, så står det hur du ställer in rattarna. Ett fel jag gjorde i början va att jag inte fick in tråden emellan trådspänningsplattorna ordentligt, då blir sömmen inte bra alls.
Åsa
Trådspänningsplattorna är de där uppe, right? Jag läste in tråd, och det är mycketmöjligt att jag gör fel där... Hur menar du att de ska emellan? det finns ju ett större mellanrum, där har jag trätt trådarna, sen ser jag en platta jämte ratten, ska tråden vara i det större mellanrummet eller mellan ratten och plattan? Svårt att se på videon tycker jag...
Whipps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 08:36   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Citat:
Whipps skrev: Visa inlägg
Hej!

För ett år sedan impulsköpte jag en overlock, en huskylock s15, jag har velat ha en overlock flera år. Men jag fick aldrig trädningen att bli rätt, och gav upp...

Nu SKA jag lära mig, den har ju bara stått i ett år och inte gjort någon nytta...

Jag behöver främst hjälp med nu i början:

*Vad alla rattar och inställningar man kan göra är till för?


*Jag kommer främst vilja sy ihop tyger i början i alla fall, hur vet jag vilka inställningar jag behöver för vilket tyg?

Jag fick med en dvd om hur man trär, men i slutet skiljer det sig från instruktionshäftet, åt vilken riktning trådarna ska när de är "färdigträdda", spelar det någon roll?
För att göra det enklast för dej börja med 4-trådig overlock.
Det är viktigt att du trär maskinen i rätt ordning. Om du räknar 1-4 från vänster till höger så ska du börja trä tråd 3. Finns det färgmarkeringar så följ dom. Du ska trä den innersta griparen först. Sen fortsätter du trä nr 4 som är den yttre griparen där ska tråden korsa den inre griparen. Sen trär du nåltrådarna först 1, sen 2.
Jag brukar dra handhjulet nårga varv för att se så tråden binds.

Trådspänningshusen får du spänna/släppa beroende på vilket tyg du ska sy i. Lika med differentialen. Provsy på en skrotbit...
Lycka till med maskinen
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 21:03   #5
Ilsefina Ilsefina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 24
Denna trädningsguiden visar helt hur du ska göra!
http://www.husqvarnaviking.com/media.../index_dk.html
Ilsefina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 22:41   #6
Whipps Whipps är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 11
Citat:
Ilsefina skrev: Visa inlägg
Denna trädningsguiden visar helt hur du ska göra!
http://www.husqvarnaviking.com/media.../index_dk.html
Hej!
Det är den guiden jag har följt... Kan inte se vart jag skulle ha gjort fel heller
Whipps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 22:43   #7
Whipps Whipps är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 11
Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
För att göra det enklast för dej börja med 4-trådig overlock.
Det är viktigt att du trär maskinen i rätt ordning. Om du räknar 1-4 från vänster till höger så ska du börja trä tråd 3. Finns det färgmarkeringar så följ dom. Du ska trä den innersta griparen först. Sen fortsätter du trä nr 4 som är den yttre griparen där ska tråden korsa den inre griparen. Sen trär du nåltrådarna först 1, sen 2.
Jag brukar dra handhjulet nårga varv för att se så tråden binds.

Trådspänningshusen får du spänna/släppa beroende på vilket tyg du ska sy i. Lika med differentialen. Provsy på en skrotbit...
Lycka till med maskinen


Griparen?
differentialen?

Finns det någon tumregel för trådspääningen? Typ högre siffra för tunt/tjockt tyg eller så?
Whipps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 23:56   #8
Ilsefina Ilsefina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 24
I min manual (pfaff hobbylock 2.0) så står det en lista
på inställningar för olika tyg!
Små rutor med olika "mönster" på som illustrerar olika sorters tyg där står det sån ca vilka inställningar man ska ha för dom olika "rattarna"! hihi (vilken idiotförklaring) *asg*

ett litet tillägg...om du gör fel med trädningen av nån av trådarna,så tror jag det är den "blå" när den kommer ut från
det sista hålet...för där gjorde jag fel första gången på min
maskin (den träs precis som din)

Senast redigerad av Ilsefina den 2011-04-02 klockan 00:07.
Ilsefina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 08:52   #9
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Citat:
Whipps skrev: Visa inlägg
Griparen?
differentialen?

Finns det någon tumregel för trådspääningen? Typ högre siffra för tunt/tjockt tyg eller så?
Gripare/loopar är dom du trär undertråden i. Differentialen med den ställer du in matningen så sömmen inte drar sej.
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 22:14   #10
Whipps Whipps är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 11
Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
Gripare/loopar är dom du trär undertråden i. Differentialen med den ställer du in matningen så sömmen inte drar sej.
Tack för ditt svar

Vart sitter differentialen?
Jag förstår trådsspänningen där uppe, men sedan sitter det två knappar/rattar på hö sida som jag inte förstår
Whipps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 17:22   #11
Whipps Whipps är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 11
Suck. Jag får det inte rätt, har försökt fota skiten, jag hoppas någon kan se va det är jag gör fel? Jag tror det är det här med undertrådarna som jag gör fel?
Bifogade bilder
 
Whipps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 19:31   #12
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Testa o lägg tråden under griparen istället för över som den ligger på bilden.
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 23:54   #13
Ilsefina Ilsefina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 24
Den tråden som du trär sist av dom två ska in i hålet men den
får inte komma ut under den första (röd) utan den röda ska ligga
närmast sin gripare medans den blå kommer ut närmast dig!

tog & kladda lite på din bild!

Namn:  suck.jpg
Visningar: 2028
Storlek:  63.5 KB

Senast redigerad av Ilsefina den 2011-04-15 klockan 00:15.
Ilsefina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 16:56   #14
Darja Darja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 2
Hjälp med huskylock s15??

Hej jag köpte en huskylock i sommras och den har funkat jättebra och sytt fina sömmar, skulle nyligen byta tråd och efter blev sömmen bli helt bubblig och konstig.. Jag har trött om den ett X antal gånger och jag börjar bli galen snart .. Jag behöver sy men det blir bara helt bubbligt och fult på avigsidan... Det är den trådensom är i mitten av allt på rätsidan.. Den sömmen har liksom åkt mer till sidan.. Snälla kan någon hjälpa mig...
Darja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 18:24   #15
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Darja vilken söm syr du? 2/3/4 trådig? Typ av tyg?
Det är troligen trådspänningen, smuts/ludd? Standardtipset - dra tandtråd mellan spänningsbrickorna. Ser du vilken tråd som ger problemet?
Rent från rester hela vägen?
Inställningarna - vilka trådspänningar har du? Antar att du känt på trådarna att de känns "normala" när du drar igenom dem för hand. Särskilt den tråden som "drar ihop" sömmen.
Diff-matning, vad är den inställd på?
Kolla att tråden nystas av trådspolen som det ska.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons