Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-05-19, 08:05   #1
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Question stickfodral

Jag har tänkt att göra ett stickfodral till min faster. Hon har ett företag som färgar ullgarn på ett väldigt speciellt sätt som har blivit väldigt framgångsrikt. Har tänkt brodera hennes logga på och eventuellt hennes namn. Vill överraska henne med något personligt.

Nu stickar jag ju inte själv så jag skulle behöva hjälp med utformningen av fodralet. Storlek? Vad är viktiga detaljer?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-19, 11:59   #2
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
http://www.damm.se/bokklubbar/start....cument&doc=518

Bokklubben Skaparglädje har ett stickfodral design Helene S Lundberg som du kanske kan utgå ifrån.

Ett stickfodral brukar innehålla fack för resp stickstorlek. Jag skulle uppskatta att få facken numrerade, från 2,0, 2,5 osv uppåt. Perfekt till strumpstickor. Dessutom slipper man leta och fundera. Är det nr 3.0 eller 3.5 i det facket?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-19, 15:52   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Tack Spotty för snabbt svar!
Hur många fack borde man ha?
I vilken numrering?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 20:38   #4
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Nu för tiden börjar sticknumren på 2,0, vilket motsvarar 2,0 mm. Sedan fortsätter de med 2,5 3,0 3,5 osv till 6,5 och sedan 7 8 9 10. Grövre stickor är 12 15 20 och ev 25 och 30.

Det finns gamla strumpstickor som är tunnare än 2,0 mm. Vill man sticka strumpor riktigt hårt kan man använda dem. Limmar man fast en pärla i ändan som kan de användas när man stickar pärlstickade muddar.

Jag skulle börja med 2.0 och göra ett fack för varje nummer t om 12. Längst till vänster, innan 2.0 skulle jag lämna ett tomt fack. Till höger efter nr 12 skulle jag också lämna ett eller flera tomma fack som man kan använda till grövre stickor om man vill. Det är inte alla som har eller använder de allra grövsta stickorna.

Blir fodralet för stort kan du göra två stycken. Ett för tunnare stickor och ett för tjockare.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 20:46   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Gullum!

Har du någon länk till fastern.
Själv är jag "sytokig" men har en "sticktokig" syster.
Hon stickar aldrig i "vanligt garn".
Kanske fastern har något för henne.
kram Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 18:27   #6
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Tack så hemskt mycket för bra svar spotty.

Bibbi min faster finns i tyskland och företaget hon driver heter Rohrspatz & Wollmeise. Hennes garner har blivit väldigt populära och är svåra att få tag på. Hon började färga sina garner själv i sin egen källare och sålde på marknader. Efter ett tag blev hennes garner så eftertraktade att hon var tvungen att anställa en medhjälpare. Nu har hon skaffat ett eget hus till företaget och har 11 anställda.

Länk till hennes sida:
http://www.rohrspatzundwollmeise.de/...wollmeise.html
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons