Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-28, 21:06   #1
Sommarfröken Sommarfröken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 7
Sticktidningar och stickböcker

Hej!
Har ni några tips på bra sticktidningar och stickböcker? Och var i så fall kan man köpa dessa? Har "bara tråkiga" mönster hemma!!
Ha det bra! Kram från Sommarfröken
Sommarfröken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 08:38   #2
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Kolla in Sandra, där finns fina tröjor men jag vet inte om det är din stil. Kolla på www.press-stop.se, ev har de andra sticktidningar också.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 09:59   #3
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Pressbyrån har en del sticktidningar speciellt i större städer. Bor du på en mindre ort så kan du googla på pressbyrån och beställa tidningar via deras hemsida.

Allt om handarbete har en del stickbeskrivningar. Googla för att hitta deras hemsida. Gamla nummer kan köpas via hemsidan.

Böcker kan du köpa på t ex Bokus eller Adlibris.

Glöm inte att kolla våra svenska gratissidor på nätet för inspiration, Järbo och Garnstudio.

Har du beställt kataloger från eller kollat på Grunnebo, Vartofta och Garntjänst / Creative Peoples hemsidor?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 10:45   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
"Sparat: små stickade kläder från vår barndom" av Celia B Dackenberg är bra.

"Sticka efter gamla nordiska mönster" av Vibeke Lind tar bl a upp proportioner på plagg.

"Latvian Mittens" av Lizbeth Upitis är proppfull med färgglatt mönstrade vantar och en del historia.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-03, 23:01   #5
cayila cayila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 23
Annars finns ju även www.ravelry.com om du kan tänka dig att sticka från engelska mönster. Jag fastnar lätt i mönstersurfning ett par timmar, blir ofta mer surfat och drömt och önskat än egentligen stickat =)
cayila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 12:00   #6
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag gillar Kreativ Stickning (svensk), den brukar ha ett antal projekt som jag vill sticka. Sen gillar jag Simply Knitting och de fina dyra Voguemagasinen och de andra på PS, men de är mer inspiration och för att läsa i än att sticka efter för min del.
"Sticka" av Nina Sgulin är en ganska bra bok, men annars har jag svårt att rekommendera böcker. Man får inspiration, men det är inte alltid man hittar så mkt att sticka. Mönster att sticka efter hämtar jag mer på nätet, Ravelry eller garnstudio.se.
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 19:22   #7
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Nu frågade du visserligen efter tidningar & böcker, men jag kan inte låta bli att rekommendera Knitty.com som regelbundet publicerar nya mönster, på engelska.

Vad gäller mönster så är ju smaken lik baken. Jag tycker bäst om klassiska mönster och kan därför rekommendera "Stickat från norden" av Susanne Pagold och "Fiskartröjor" av Uuve Snidare, vilka är två fantastiska böcker.
De borde gå att hitta på bibliotek.
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 07:24   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag fick boken "Sticka Mera" i julklapp och älskar den. Själva modellerna i den är inte så jätteintressanta men den tar upp massor av sticktekniker väldigt pedagogiskt. Jag har den som uppslagsbok och inspirationsbok.

Mönster hämtar jag på nätet de här sajterna tycker jag är kanon:
www.stickamera.se
www.ravelry.com
www.knitty.com

Bra sida för teknik funderingar är:
www.knittinghelp.com
/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons