Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-15, 21:13   #1
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Hjälptråd i tumvantar??

Är helt och hållet grön med stickning men har bestämt mig för att sticka ett par tumvantar. Det står här och där om att man ska sticka in en hjälptråd (eller vad det nu kallas) som sedan tas bort och ersätts med det garn det ska vara.

Vad är denna hjälptråd till för och måste man använda den? Det verkar så krångligt ju

Har ännu inte hittat en beskrivning som tar ner det till min nivå, kan någon vara en ängel och hjälpa mig?
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 21:19   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är med de maskorna som Du ska sticka tummen av. Du måste ha den "hjälptråden" där.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 21:33   #3
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Jag kom fam till det med alldeles nyss

Har jag förstått rätt.. man stickar in hjälptråden och för sedan över de maskorna tillbaka och stickar med det vanliga garnet så att det blir "dubbelt"?

Hur tar man bort den sen? Det kanske ger sig när jag kommer dit.. Men det står inte hur många maskor hjälptråden ska sträcka sig över, hur gör man då?
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 21:41   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ja,, Du ska göra så.När tummen ska stickas så är det bara att ta ur den tråden och föra över maskorna på en sticka.
Är det damvanatar eller vilken storlek är det Du stickar?

Jag har ett mönster här på damvantar, som stickas med stickor 3 ½ ock 4 ½, där ska 7 maskor stickas i en avvikande färg, för tummen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 22:00   #5
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Tack för hjälpen, svårt att vara nybörjare när man är ivrig

Jag tror jag har det nu, får göra någon provlapp först tror jag..

En sak till bara.. Jag hittade ett vantmönster där hjälptråden inte stog med alls (fast det är som vanliga tumvantar), är det bara att lägga in en strax ovanför där tummen tummen kommer att vara?
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 22:08   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Förstår precis hur det är,,, man vill komma igång på en gång!
Just nu är det mycket jag vill göra, putsa fönster, hänga upp rena gardibner, sy en ny gardinkappa, sy ihop den lilla duken jag broderat på maskin. Men inget kan jag göra nu,, jag sitter med en gipsad arm!!
Ja det är bara att lägga in den tråden där tummen ska vara. Men sticka inte mudden för kort. Och sticka slätstickning ungefär 6- 7 cm innan Du lägger in hjälptråden.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 22:39   #7
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Jag bara frågar och fråga, men annars får man ju ingenting veta.

I en del mönster ser står det att man ska dra garn genom maskorna som ska bilda tummen, detta har jag bara sett på modeller där man gör en kil för tummen.

I den enklaste modellen av tumvantar ser det ut som att man bara stickar på, förutom att man sätter i hjälptråden. Har jag uppfattat det rätt? När man drar ur tråden måste man föra över maskor från både under och över hålet som bildas va?

Får försöka hitta en bra bok tror jag, blir bara mer och mer förvirrad av alla olika beskrivningar
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 05:40   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Frågar man får man svar.
Du har fattat helt rätt.
Ja, när man tar ur tråden, plockar man upp maskorna både över och under.
Det finns sidor där du kan ladda ner gratismönster.
Titta i länkarkivet och sök Dig fram, gratismönster finns på flera ställen..
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 05:46   #9
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Till expempel hos Sticka så hittar man mönster på fyllda vantar som visar med biler hur tråden för tummen sitter och maskorna plockas upp.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 07:22   #10
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Nu tror jag att jag har det, tack så jättemycket. Det var mycket hjälpande med bilderna, och vilka underbart puffiga vantar!

Det som har trasslat till det för mig är att jag inte tror att jag har lagt upp maskorna som kommer efter att tumkilen helt rätt (precis efter att jag drog en tråd genom tummaskorna). När jag ska plocka upp maskor där så kommer det att bli en ful liten kant på insidan.

Jag hittade en länk igår med en bra bild över hur man lägger upp maskor när man bara har en tråd, ska försöka hitta så kanske det går sen.
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 07:47   #11
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du behöver inte lägga upp maskor för tummen, du använder de som redan finns, i den instickade tråden
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 08:09   #12
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Ojojoj vad jag känner mig seg nu men jag förstår inte varför man använder en märktråd när man gör en tumkil, var sätter man den?

Det här är ett urdrag från ett mönster på ett par vantar jag skulle vilja sticka:

"När arb mäter 10-12 cm sätts det 1 märktråd i den 14:e-17:e m (dvs i den mittersta m av 3 am) = tumkil, härifrån mäts nu arb. Det är nu 13-16 m ovanpå handen och 10-13 m inuti handflatan."

Det ska alltså vara både märktråd och tumkil? Förstår heller inte riktigt.. Ska märktråden sträcka sig över fyra maskor (14-17)? Vad menas i så fall att den är i den mittersta maskan av 3 am? (Det hela är en resår, 3 av, 3 rm och det hjälper...)

Som jag visualiserar det blir det ett runt hål vid tumkilen och ett rakt "snitt" från märktråden.

Känns som att jag är lååångt ute och cyklar
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 08:15   #13
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Just ja.. Dahlia, du sa "Du behöver inte lägga upp maskor för tummen, du använder de som redan finns, i den instickade tråden".

När jag har tagit av maskorna som sedan ska bli tummen vid tumkilen så stog det i mönstret att jag skulle lägga till några maskor (tror det var sex st.) och sedan fortsätta sticka som vanligt.

Jag uppfattade det som att skulle plocka upp maskor med en virknål vid de sex maskorna när jag stickade tummern. Hur får man annars med de nya maskorna vid tummen på ett snyggt sätt?
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 08:23   #14
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är i "hörnen" Du ska ta upp några extra maskor.

Har Du redan stickat hela vanten, och ska börja med tummen?
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-16, 10:29   #15
Stimon Stimon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 191
Jag tränar än så länge men jag följer en beskrivning som inte hade märktråd, bara en tumkil. Efter att jag satte tummaskorna på tråd skulle jag göra stog det att jag skulle "lägg upp 5 nya maskor"

Jag har förstått att jag ska ta upp några extra på hörnen också men det är de här 5 nya maskorna som jag inte vet hur jag ska få in i tummen på ett snyggt sätt.
Stimon är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons