Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-03-13, 22:04   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
bara till för trikå?

Hej nu kommer en fråga från mej igen...Alltså är overlock eg bara jätte bra till att sy i trikå med?
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-13, 22:27   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Nej, absolut inte! Jag har bara haft min mycket enkla Singer-overlock i drygt ett år och är absolut ingen mästare på ämnet, men jag har i stort sett bara använt den till annat än trikå!
T.ex. när jag sydde shoppingväskor med broderade klubbmärken på till tjejerna i bowlingklubben tog det nästan inget tid alls att sy ihop dem.
Och örngotten jag sydde i julas... hann knappt börja innan de var klara...!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-13, 23:53   #3
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
overlocken är helt underbar för att snabbt kapa ner och kasta kanten på sömsmåner också
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 00:17   #4
MrsJ MrsJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 40
Jag har haft overlock i över 10 år, först en Bernett 334D och nu en Huskylock 905.

Skulle aldrig klara mej utan overlock.
Tidigare har jag nästan uteslutande använt 3-trådig overlock till att kasta sömmar med.

Trikå har jag nästan aldrig sytt i förrän nu när jag börjat med barnkläder, och en hel värld med möjligheter har öppnat sej för mej, med vad man kan ha en overlock till.

/Mrs J
MrsJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-15, 14:13   #5
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Hej!
Köp dej en overlock! Du kommer aldrig att ångra dej.
Är det så att det GÅR att sy någonting på overlocken så gör jag det. Symaskinen använder jag bara till "finliret" som overlocken inte klarar. T.ex. fickor,kragar knapphål.
Jag har sytt lapptäcken, gardiner. tröjor blusar, tunnare byxor, skjortor etc.All trikåsömnad förstås.Man kan sy smala fina tätkastade fållkanter, sy in garn, smala band, o.s.v.
Den är suverän till att kasta sömmar. Det blir mjukt och fint utan hopdragningar som avtecknar sig på rätan.
Min overlock är oumbärlig.
Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-16, 08:04   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Framför allt ser dina arbeten proffsiga ut om du använder overlock, sick sackade kanter ser ju inte så där jättekul ut, /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-18, 16:20   #7
Vasen_Hantverk Vasen_Hantverk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 29
måste fråga...

"Kasta kanter" som overlocken gör, innebär det att den zick-zackar ihop båda tyglagren, så som är typiskt för overlock?
Alltid hör man ju att man ska se till att ha en ordentlig sömsmån på allt man syr, men det verkar man ju inte få med overlock?!

Hoppas på svar!
Vasen_Hantverk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-18, 23:20   #8
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Till Shadowbeing

En overlock sicksackar inte som en vanlig maskin, ska försöka förklara...

Med en overlock syr man oftast med 3-4 trådar. Då är 1-2 trådar i nålarna och två under i gripare. Den ena griparen arbetar under den lilla plattan med matarna i och den andra är under, men sticker upp med tråden.

Om man syr med 4 trådar (som man gör när man syr ihop tyg, för att det ska hålla ihop) så använder man två nålar. Det blir som två raksömmar på ovansidan, men inte på undersidan. Dessutom får man en söm som ersätter sicksacken, alltså en kastsöm (kan vi kalla den, är usel på facktermer och fina ord...)

Den kastade sömmen består av den övre gripartråden på ovansidan och den nedre på baksidan. Gripartrådarna möts i kanten, där dom håller i varandra. Den undre tråden håller dessutom fast raksömmarna.

En kniv skär kanterna så dom blir fina och kastsömmen ser till att det inte repas upp.

Alltså: Med en overlock kan man inte lämna rejäl sömsmån (dvs koppla bort kniven), för då kan inte trådarna fästa i varandra på kanten. Å andra sidan behövs det inte heller - det håller ändå!

Hjälpte det något?
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons