Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-02, 18:43   #1
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Angorakaniner

Jag har lite frågor om angorakaniner.

1. Kan man ha en angora inomhus (rumstempratur), på samma sätt som man har t ex en hermelin eller dvärgvädur som sällskap? Eller blir det för varmt för angoran?

2. Kan angoran bo i ett ljust ouppvärmt rum i källaren eller behöver du bo utomhus? Rummet är något svalare än vanlig rumstempratur.

3. Hur många angoror behöver man för att det ska vara någon idé? Jag är inte intresserad av avel och utställning fn utan bara av angoraull.

4. Hur stor bur behöver de?

5. Måste de ha halm som strö eller finns det något alternativ?

6. Behöver de höhäck eller kan man lägga höet på golvet i buren?

7. Förstör de pälsen om de går i betesbur på sommaren?

8. Foder = hö, pellets från Granngården och morot, grönt utifrån när det finns. Eller räcker det med havre istället för pellets? Jag håller på med marsvin och ger dem inte pellets utan havrekross och vetekli + lusern som kraftfoder. Vatten att dricka förstås. Vilket är bäst skål eller flaska? De sällskapshermeliner jag haft har gillat pellets, men marsvinen har aldrig varit särskilt förtjusta i det.

9. Vilket är bäst, hona eller hane?

10. Något annat jag behöver tänka på? Jag har hållt på med marsvin i flera år så viss djurvana finns.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-02, 21:11   #2
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Jag kan inget alls om angora kaniner, men vill ändå sticka in med ett råd ang foder till kaniner generellt. Ge ALDRIG kaninblandningar! Dessa är så feta att kaninen både löper stor risk att bli överviktig och även få problem med diarre. Vår kanin fick vi avliva efter att han fått fluglarver i sår som avföringen frätt upp. Veterinären gav då detta råd.Ge istället pellets fast i måttliga mängder Jag ser att du inte ger dina marsvin pellets, det har jag också fått lära mig. Att det behövs bara till riktigt magra djur, annars ska de leva på hö och grönsaker. Gärna kål och röd paprika för c-vitaminen.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 09:06   #3
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Min syster hade en angorakanin, den var utomhus året om. Men ett ouppvärmt kan nog säkert också fungera. Våra vanliga kaniner har vi i burar som är 1,5 * 3 meter ungefär, säkert kan man ha i mindre om man så tycker men vi vill att de ska ha mycket utrymme. Vi brukar sätta höet utspritt över burgolvet, den ena kaninen äter upp allt hö på några dagar medan den andra inte alls äter av det. Angående foder så ger vi hö, morötter, gurka, bröd, potatis (kokt) och sallad och på sommaren äter de gräs förståss.

Vilket som är bäst förstår jag inte riktigt hur du menar. Som sällskap tycker jag hanarna kan vara lite agressivare medan honorna kan vara lite lömska men ja det är bara den erfarenhet jag fått av de kaniner jag har haft.
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 09:46   #4
isin isin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 92
Hejsan!
Jag kan nog svara på det mesta eftersom jag har 16 st!,och har hållit på i ca 15 år.
Om du har dem inne får du klippa dem oftare än var 90 dag och då går ullen förlorad.De trivs mycket bättre ute i en vanlig träbur med ordentligt med HALM,allt annat fastnar i ullen.
Det går givetvis bra i ett ventilerat garage/stallbyggnad också!
Du bör ge en blandad kost av pellets och hö.Dessa kaniner kräver mycket mer energi då det tar p´å krafterna att producera så mycket ull.De blir alldeles för magra av enbart hö,grönsaker.
Jordbruksverket rekomenderar 0,7 kvadratmeter men sikta in dig på minst 1 hel kvadratmeter gärna större.
Om det är för enskillt bruk räcker det gott och väl med 1-2 st då du får till en tröja på 4 klippningar.En schal eller halsduk brukar gå på 1 klippning.
Hanarna upplever jag trevligare då de inte brunstar.Men kvalliten på ullen är bättre på honorna!
Om det är bra väder kan du ha dem ute men tänk på att de inte alltid går in i "huset" om det kommer en regnskur och då blir de både toviga och smutsiga.
Hoppas mina svar var till hjälp, och du det finns inget bättre husdjur!
Mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons