Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-22, 07:12   #1
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
olustig redigering

Nu måste jag bara fråga..
Har sett att det tydligen är så i redigera funktionen att vem som helst kan gå in och redigera andras inlägg efter eget tycke. jag tycker detta känns väldigt olustigt. Varför är det så?
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 07:51   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
Nu måste jag bara fråga..
Har sett att det tydligen är så i redigera funktionen att vem som helst kan gå in och redigera andras inlägg efter eget tycke. jag tycker detta känns väldigt olustigt. Varför är det så? [FONT="Fixedsys"]Ja ta mig tusan det går om man citerar dig[/FONT]
Så ska det ju inte fungera. Det du skrivit måste ju kunna vara låst på något vis.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:07   #3
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Men det kan man väl inte? Den lilla rutan för redigering kommer väl bara upp på ens egna inlägg, eller har jag fel?
Jag kan iallafall inte göra några ändringar i något av inläggen innan mitt.

Hoppas verkligen inte att det skulle kunna gå att redigera sånt som andra skrivit!
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:10   #4
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Så ska det ju inte fungera. Det du skrivit måste ju kunna vara låst på något vis.

Åh, jag ser att det visst fungerar så. Nä, det gillar jag inte
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:15   #5
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det jag reagerar på är att det börjar dyka upp inlägg där andra har tagit bort och ändrat på det som personen skrivit för att dom t
ycker si eller så. T.ex oläsligt, förmycket citat eller olämpligt innehåll. Jag vet inte hur personerna har gjort detta men det känns olustigt att inte veta om ens inlägg blir redigerat, för att någon inte gillar det dom läser.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:30   #6
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Vissa inlägg med både könsord och svordomar och påhopp på diverse människor och institutioner tycks smita igenom, medans andra inlägg flyttas och raderas. Det tycker jag är lite mystiskt.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:32   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
Det jag reagerar på är att det börjar dyka upp inlägg där andra har tagit bort och ändrat på det som personen skrivit för att dom t
ycker si eller så. T.ex oläsligt, förmycket citat eller olämpligt innehåll. Jag vet inte hur personerna har gjort detta men det känns olustigt att inte veta om ens inlägg blir redigerat, för att någon inte gillar det dom läser.
Det du beskriver kan väl bara en moderator göra. Man måste ju logga in på admin för att göra ändringar i inlägg.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:45   #8
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det som har gjort att jag reagerat på detta är inläggen om tildas baddamer i mönsterforumet där det blivit redigerat pga upphovsrätt, men det är bara en person som blivit redigerad. Ett annat exempel är inläggen om tryckknappar på tyger o tillbehör. Jag tycker också att det borde vara Christer och Ulrika som redigerar detta, men i detta fallet är det uppenbarligen andra som har gått in och ansett sig kunna bestämma om innehållet. Det är en olycklig utveckling om vem som helst kan agera forumpolis tycker jag.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:47   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
Det som har gjort att jag reagerat på detta är inläggen om tildas baddamer i mönsterforumet där det blivit redigerat pga upphovsrätt, men det är bara en person som blivit redigerad. Ett annat exempel är inläggen om tryckknappar på sömnadsforumet. Jag tycker också att det borde vara Christer och Ulrika som redigerar detta, men i detta fallet är det uppenbarligen andra som har gått in och ansett sig kunna bestämma om innehållet. Det är en olycklig utveckling om vem som helst kan agera forumpolis tycker jag.
Det har kommit till några nya moderatorer på sysidan. Dom eftelyste lite hjälp. Fast då kunde ju sysidan presentera sina nya moderatorer så man vet vilka dom är. Det vore ju trevligt!

Kollade på tryckknapparna nu och fasen vad det verkar fel att använda citat numera.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:52   #10
nillisen nillisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 45
Vad spelar det för roll ifall man använder citatfunktionen, även där det kanske inte skulle behövts? Jag är med på andra forum och har aldrig stött på detta tidigare med att man ska använda citatfunkt. sparsamt. Finns det någon anledning?

Jag tycker ofta det blir bra o tydligt när man citerar.
nillisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:57   #11
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Jag körde just som en vanlig medlem och kom då inte åt några Ändra-länkar. Är det alltså någon av er ser Ändra-knappar på andras inlägg? Hör av er till oss direkt så vi får testa.

Men om upfattningen att alla kan ändra på allas inlägg kommer av att ni sett inlägg redigerade av så är det för att vi har nya forumvärdar - så dessa kan redigera inlägg.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:59   #12
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Det efterlystes moderatorer för ett tag sedan.
Vi har kanske nya personer med den funktionen./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:59   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det går inte att ändra i andras inlägg. Bara om man använder citeraknappen. Då kan man ju faktiskt skriva till vad som helst men orginalet är intakt.

Varför inte presentera de nya forumvärdarna?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 10:01   #14
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Hejhej!
Det som har hänt är ju att det har dykt upp moderatorer/forumvärdar på forumet, jag är en av dom. Forumvärdarnas uppgift är att hjäla Ulrika och Christer att se till att reglerna efterföljs och där vi ser att reglerna inte följts går vi in och justerar genom att till exempel ändra till en tydligare ämnesrubrik eller flytta en tråd till det forum där det lämpligen hör hemma och allt det är för att det ska bli lättare att hitta tråden man söker.

Jag tror solklart att det finns en anledning till varför man ska använda citat-funktionen sparsamt, nämnligen läsbarhet. Om man citetar långa stycken hela tiden från föregående talare blir det så mycket text på en sida att man kan få svårt att hitta det man letar efter. Oftast hade det räckt om man bara citerade en del av personens forumsinlägg för att förtydliga vad man kommenterar. Åtminstone är det så jag har uppfattat det hela.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 10:09   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Att reglerna efterföljs är väl en sak men att hela tiden påpeka det här med sparsamt citat och redigera inlägget... Verkar lite väl överambitiöst. Har vad jag sett aldrig hänt innan nya forumvärdar tillträdde förtroendeposten.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons