Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-20, 16:17   #1
LinusA LinusA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 4
Tygkvalitet, hur vet jag vad som är bra?

Hej!

skulle bli mycket tacksam för några tips, kan börja med att berätaa att jag är totalt nybörjare på alla områden som diskuteras på detta forum.

Det är så att jag precis har startat ett företag, vars affärsidé är att importera och sälja frackar, främst till studenter, till ett billigare pris än vad man hittar vanligtvis i en herrekipering el dyl.

Jag åker till Vietnam om två veckor, för att knyta kontakt med en skräddare, och få ett antal frackar tillverkade, men mitt problem är då att jag egentligen inte har någon aning om alls hur jag skiljer ett tyg i bra kvalitet, från ett mindre bra.

Det låter som en tokig plan tycker väl ni, men man måste ju börja någonstans.Finns det några trix hur man kan särskilja kvalitén? Vad är det egentligen man betalar för när man köper ett dyrare tyg? att det håller bättre? mjukare och mer följsamt?

Staden jag åker till har ungefär 300 skräddare, och alla har mängder av olika tyger så det gäller att jag vet ungefär vad jag ska titta efter under den månaden jag är där. Vad gäller designen så har jag med mig en frack från sverige som de får utgå ifrån, av tidigare erfarenheter vet jag att de är extremt skickliga på att kopiera utförandet så där hoppas jag inte att problemet ligger.

Nu blev det mycket text, vore mycket tacksam för svar om tygkvalitet, och kanske övriga synpunkter.
MVH
Linus
LinusA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 16:47   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
aett sätt är att titta på fina kostymer och andra frackar och läsa på ettiketterna vad tygblandning är.
Personligen tycker jag att en fin kostym skall innehålla Polyester och ull. Just frackar har jag inte tittat på.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 16:48   #3
Vick Vick är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 36
Om du vill avgöra ifal tyget lätt blir skrynkligt kan du ta och knyckla ihop lite tyg i handen, hålla fast en liten stund och sedan släppa. Då ser man hur lätt det blir skrynkligt.

Man kanske inte vill att ens frack ska bli skrynklig direkt bara för att man har suttit ner till exempel...

Lycka till med projektet!
Vick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 17:45   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Citat:
Vick skrev:
Om du vill avgöra ifal tyget lätt blir skrynkligt kan du ta och knyckla ihop lite tyg i handen, hålla fast en liten stund och sedan släppa. Då ser man hur lätt det blir skrynkligt.
Bra tips. Skrynkligt tyg är inte fint.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 18:15   #5
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Din fråga är svår att att ge ett bra svar på. Att veta om det är bra vs dålig kvalitet är sådant som sitter i fingrarna. HAr man sytt mkt så har man lärt sig vad som är bra och mindre bra, både att arbeta med och hur slutresultatet blir samt hur plagget ter sig efter ett par användningar.

Det finns självklart utbildningar inom området där man får lära sig grunderna i tillverkning av textil och konfektion. Det är inte bara tyget som ska vara god kvalitet även utförandet, sömnaden och pressning.

Som kund vill jag känna att tyget är kraftigt, inte sladdrigt och tunt. Är det kraftigt och lite tjockare känner man att det är mer material i tyget och då är det hållbarare och ser exklusivare ut.

För mig är en blandning av ull/polyester det ultimata valet av material till en kostym/frack/rock. Ull är ett underbart material och polyestern gör att det blir mer hållbart, binder ihop ullen. En blandning 50/50 är ok. Med att väga tyget får du vikten, gram/dm2, och utifrån det jämföra olika tyger. Ju högre gram per dm2 desto mer material, tätar vävt.

I tillverkningen så kan tyger behandlas för att bli skrynkeltåligt, stå emot UV-strålar/blekning etc. Detta är saker man får testa med att ex knöla i hop en bit i handen, men även att fråga tillverkaren. Är man osäker om materialet är lättantändligt så kan man testa med att bränna lite med en tändare. Även på detta sätt kan du testa vad det innehåller för material om man är osäker.

Bara av känna på tyget på en kostym från Dressmann och jämföra med en kostym som är från en dyrare herrekipering från märken som TuroTailor, Cavaliere etc så känner du skillnaden. Läs på innehållsdeklarationen. Gör studiebesök hos återförsäljare.

Lycka till!
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 20:04   #6
LinusA LinusA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 4
Tack så mycket för de snabba svaren!
Tipsen om att skrynkla tyget, samt att bränna en liten del verkar vara de som är lättast för mig att ta till mig.

Det är dock lite svårt att fråga vilka material som ingår, då de asiatiska försäljarna inte alltid är att lita på..Jag vill dock inte ha ett för tjockt tyg, det ska vara relativt luftigt så att det inte blir för varmt under middag och dans. Avvägningen mellan luftighet och kvalitetskänsla blir dock svår. Jag får helt enkelt gå lite på känsla till en början, och prata med så många skräddare som möjligt.

Jag har faktiskt en hel del ytterligare frågor, den första gäller materialet i en frackväst och stärkningen på frackskjortan. Detta kallas piké, och jag undrar hur vanligt det förekommer..jag har varit lite nervös för i hur stor grad de vietnamesiska skräddarna tillhandahåller denna typ av tyg, men är det vanligt här så har dom det alldeles säkert där.

Vad gäller sömnads och tillverkningskvalitet känns det lite lättare för mig att jämföra olika utföranden, men vad är bäst att titta på här? finns det några standardtrix för att se om kostymen är välsydd? några speciella sömmar som man ska granska extra noga?

Återigen tack för hjälpen, alla idéer och tips ger mig något gott!

Linus
LinusA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 23:04   #7
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Jag frågade ett par månader sedan om ull var bra kvalite på en frack? Tycker inte att jag fick något svar. Vill i alla fall hävda att 100 % (HÖGKVALITATIVT) ull i frack är absolut det bästa om man tänker på alla aspekter. Vad sägs? Luktfi, inte blöt svettig känsla sommar/vinter eftersom ull "andas". Behaglig, Fläckarna har svårt att fastna mm. fördelar. Är det ingen som har erfarenhet av ull? Tidigare var det en grossist i Borlänge som hade tyger av den här typen och allt annat material som behövs för att sy toppkvalite. Vet inte om grossisten är kvar där. Du som har intresse av att låta sy upp frack, ta först reda på vilket kvalite du vill ha. Bestäm sedan vem som kan sy. Be att få provbitar av tyger från tyggrossister(av all material som en frack behöver). Starta eget verksamhet, Nyföretagarcenter eller Företagarnas branchorganisation kan förmedla grossistuppgifter även från utlandet. Ta kontakt med Stockholms Handelskammare så kan du få information om vilket företag som väver tyger av högt kvalite i närheten där du vill låta sy upp. Försök att begränsa res-/leveransavstånd. Jag är intresserad vilket pris du kommer att begära när du säljer färdig frack? Vet inte om jag är intresserad av billig polyesterfrack eller ens blandning 50%ull - 50% polyester.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 06:32   #8
Sunniva Sunniva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 25
Hej

Ett problem jag har hört om när man köper skräddar sydda plag från asien är att tyget ofta är av hög kvalite men tråden snålas på. Detta resulterar i att plagen spriker i sömmarna.

Hoppas att du lyckas med din idé...

Susanne
Sunniva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 09:30   #9
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag har ett litet förslag på hur du hittar ett bra tyg i Vietman, men jag är själv novis när det gäller dessa kvaliteter, så nån annan kanske kan säga om jag är helt ute och cyklar:

Kan du inte ta med en provbit av allra högsta kvalitet, kanske från en skräddare i Sverige som verkar kunna sina saker (du behöver väl inte säga vad du skall ha det till). Väl i Vietman så letar du efter ett tyg som liknar och känns precis som din provbit. Du kan ju jämföra både utseendet, känslan, skrynkningen och brännandet.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 10:04   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tokiga planer kan gå i lås
Det du kan göra är att ta till dig alla goda råd här i tråden och sedan försöka utge dig som ett proffs. Svårt att förhandla och köpa rätt kvalitet om man inget vet om det. Som en del säger här, det sitter i fingrarna.

Lycka till på din resa och hoppas du kommer hem med bra kvalitet. Tror visserligen den finns på annat ställe på jorden när det gäller fracktyg. England exempelvis, skräddare finns dock billigast i Asien.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 10:14   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Glömde en sak..
Drapera tyget så där snyggt över axeln och se hur det faller. Stelt, mjukt, följsamt eller hur det nu beter sig.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 15:37   #12
LinusA LinusA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 4
Tusen tack får många intressanta synpunkter och tips. Till att börja med vill jag påpeka att mina frackar inte riktigt är avswedda att konkurrera med en frack för tredubbla priset. Jag riktar mig till universitetsstudenter, och då är ofta priset i förhållandet till kvalitén det allra viktigaste, även om fracken självklart måste vara korrekt och se bra ut. priset jag nu satt (innan att veta exakt vad jag får betala i inköp) är 1600kr för frack,byxor, skjorta och väst. Jag har dock sytt upp kostymer där tidigare för 3-400kr som håller utmärkt fortfarande, så hoppas att jag kan få en liten marginal på försäljningen.

Att prata med en tyggrossist här i sverige och ta med tygprover låter som en mycket god idé. Vad finns det för affärer som kan ha bra koll på kostym/frackmaterial? Bor i Uppsala men har ärenden i Stockholm den närmsta tiden.

Och ja, mina planer kan gå i lås på väldigt många punkter, är väl medveten om det. Men då har jag i allafall försökt att förverkliga en dröm om att driva eget företag

Jag spanar in här efter hand för fler tips, och kommer att skriva om hur det gick när jag kommer tillbaka
LinusA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-02, 12:01   #13
swingkatten swingkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 73
Wink använder ZOOT SUITS alla kvällar då..

jag dansar lindyhop och chachacha mamboswing!
hör av dig till TAYLORS i Borås,de om någon har de finaste tygerna till just frackar,jackets,zoot suits,etc
ull/pol eller kasmir/pol ,i skjortor används Gran!
(viskos). hör av dig till ESS-KLÄDER AB i Eslöv
de kan säkert hjälpa dig!telefon 0413-14990
av ddem köper jag alla mina tyger däribland camo!
swingkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 05:47   #14
LinusA LinusA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 4
Dasa, ar jag antligen pa plats i skraddarstaden Hoi an. Har jobbat hart i en vecka nu och besokt ungefar 10 olika skraddare och fatt flera frackar uppsydda i olika tyger. Tipset att skrynkla ihop tyget for att sedan slappa ut det fungerar mycket bra. Man marker tydligt att ett billigare tyg inte haller sin orginalform lika bra.

Jag har forhandlat mig fram till ett bra pris for ett tyg som jag tycker kanns mycket trevligt. Har testat diverse olika ull/polyester, 100% ull och ull/kashmir blandningar. Det jag har valt skall vara 20% kashmir 80% ull. Det ar klart mjukare och foljsammare an 100% ull. Sedan ar det valdigt svart for mig att saga hur bra kvaliten egentligen ar..det visar sig val efter hand..

Har dock stora problem med materialet som frackvasten och starkningen i skjortan ar av. Det kallas piké och ar en variant av det som anvands i vanliga pikétrojor, dock med storre 'bubblor' i monstret.
Jag har endast funnit 'randig piké' som jag last skall vara okej till frack, men tydligen valdigt ovanligt. Om det ar nagon som har god insikt i frackkunskap far ni garna kommentera hurvida min randiga piké ar okej eller inte.
LinusA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-15, 07:42   #15
iskra iskra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 31
Hje Linus!
Jag har kpt ltie läder från en skräddare i bankok, ett tips, dra lite i tygets trådar så att de inte repar upp sig och udnersök sytråden, det är inte roligt när tråden går sönder samt se till att allt är tvättat innan de tas hem. Vissa fläkar säger de ska gå bort vid förta vtättan.... det ää itne alltid saning särskilt med vita shortor.

lycka till och hälsa Asien Iskra
iskra är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons