Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-22, 14:13   #1
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Sy ett snyggt sprund - HJÄLP!

Jag håller på med en rak kjol med sprund. Tyget är klippt så att delarna är lite bredare där sprundet ska vara och så syr man ihop sömmen ner till där det blir bredare. Så långt är allt lugnt. Men när jag skulle sy kanten på sprundet blev det inte bra. Kjolen är fodrad och jag vek in yttertyget så att fodret blir invikt, så att säga, och nålade jättenoga. Det såg bra ut, men när jag sydde längs kanten vek sig kanten utåt, så det blev som ett uppochnedvänt V. Sprättade och försökte igen, ännu noggrannare, med samma resultat. Tydligen kan man inte göra så, men hur ska man då göra? Mönstret ger ingen ledning, sömnadsbeskrivningen är obefintlig. Blir det bättre om man syr för hand?
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 20:02   #2
Galyna Galyna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 31
Förstod inte riktigt problemet men kanske de här bilderna hjälper
Bifogade bilder
     
Galyna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 21:56   #3
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Och jag förstår inte bilderna riktigt! Men det ser ju i alla fall ut som om jag gjort fel med fodret, att man ska sy det som en separat kjol hela vägen. Jag försökte vika yttertyget runt fodret för att det inte skulle synas. Ska prova så fort jag hinner.
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-22, 22:59   #4
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Kan det vara så att fodret är lite för snävt och drar i yttertyget? är yttertyget lite mer följsamt och ger med sig när du har det på dig medan fodret inte gör det? Hakar upp sig på höfterna eller kanske knäna när du går?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-23, 12:30   #5
kirre2 kirre2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 95
Yttertyget är ett stadigt mellantjockt ylletyg (eller blandning) som inte har nån stretch alls. Fodret är tunnare, men inte lika tunt som vanligt fodertyg och ganska halt. Jag tror inte att fodret är för litet så att det skulle vara problemet.
Får försöka sy runt sprundet på bara yttertyget först och se hur det blir. Om det sen visar sig att fodret vill visa sig i öppningen kanske man kan fästa det lite mot yttertyget.
Men nu körde det ihop sig på jobbet, så jag kommer inte att ha tid att prova förrän till helgen.
kirre2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons