Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-09-08, 07:25   #1
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Long-arm uthyrning - finns det en marknad

Jag har tittat på att köpa mig en long-arm + ställning och har möjlighet att få hem en bra kombination från USA. Jag har råd och plats... men jag tror i ärlighetens namn inte att jag kommer att använda den varje helg.

Min fundering var om det finns en marknad för uthyrning av denna typ av maskiner?

Det skulle göra att jag fick lite bättre samvete om jag tog ett uppehåll från lapptekniken ett tag. Rejäla maskiner skall ju inte stå och samla damm - håller ni med?
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 17:26   #2
SusanneStrange SusanneStrange är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 37
Låter intressant, jag skulle gärna hyra emellanåt, om inte avståndet är allt för stort!
SusanneStrange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 18:35   #3
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Ja, själv hade jag ju gärna hyrt om jag hade hittat någon i närheten där jag kunde göra det till rimligt pris. Så ofta blir man inte klar med ett stort överkastprojekt att man kan ha lyxen att äga en sån utrustning. Har man väl lagt ner den möda som ett stort täcke kräver så vill man ogärna klämma in den i sin lilla symaskin och börja kvilta in en massa tygveck och bubblor. I USA är det ju vanligt att man lämnar in sin "topp" för quiltning och montering men det tycker jag känns konstigt - man vill väl göra allt själv?
Så tänkte jag iallafall.

Vi har en gäststuga där utrustningen skulle kunna stå så att man skulle kunna få köra ifred men ändå ha supporten intill om man säger så. Jag skall höra mig för bland lokala kontakter och se om intresse finns. Fick jag bara hyra ut den några gånger per år så skulle det kännas värt det - det är inte fråga om att få återbäring på "investeringen".

Det känns lite kymigt att köpa grejjer som inte används så mycket som de är byggda för...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 21:38   #4
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Jag skulle också kunna tänka mig att hyra någon gång !
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 10:37   #5
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Skulle också kunna tänka mig att hyra om du inte är för långt bort och inte kostar för mycket. Har alltid villat prova en sådan.
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-09, 16:41   #6
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Smile

Citat:
Rae skrev: Visa inlägg
Skulle också kunna tänka mig att hyra om du inte är för långt bort och inte kostar för mycket. Har alltid villat prova en sådan.
Instämmer med detta till fullo.

Kul att få prova på. har massor som ligger och väntar...
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-10, 07:10   #7
kviltengel kviltengel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 1
Jag skulle också kunna tänka mej att hyra maskinen, antingen för att sy själv(med hjälp av dej) eller att du syr, beroende på avstånd och kostnad.
kviltengel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 10:27   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Det blev inte en long-arm men en medium-arm. 9 tum och en ställning som tillåter upp till queen size quilts. Anledningen till mitt val är att jag kände att jag inte i dagsläget kan ha en symaskin som man bara kan använda till quilting och inget annat. Nu kommer jag att få en användbar raksömsmaskin som förmodligen kan ersätta den där supertunga industrisymaskinen som står hemma hos min mamma.

Men jag skulle tippa på att sakerna inte når Sverige förrän efter nyår. De skall nämligen åka båt! Hjälp mig hålla tummarna för att allt går bra. Har redan irish chain quilt som väntar på att bli quiltat.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 13:49   #9
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Det blev inte en long-arm men en medium-arm. 9 tum och en ställning som tillåter upp till queen size quilts. Anledningen till mitt val är att jag kände att jag inte i dagsläget kan ha en symaskin som man bara kan använda till quilting och inget annat. Nu kommer jag att få en användbar raksömsmaskin som förmodligen kan ersätta den där supertunga industrisymaskinen som står hemma hos min mamma.

Men jag skulle tippa på att sakerna inte når Sverige förrän efter nyår. De skall nämligen åka båt! Hjälp mig hålla tummarna för att allt går bra. Har redan irish chain quilt som väntar på att bli quiltat.
Håller både tummar och tår
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 14:29   #10
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag är så spänd. Maskinen och ramen har klarat första etappen av resan och är nu påväg ut mot de stora haven. Om jag har tur så anländer hela konkarongen före jul!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-01, 00:19   #11
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Tänker du fortfarande hyra ut? trots att du köper en mindre maskin.
Jag önskar dig lycka till med dina maskiner vad spännande att gå och vänta på denna stora Julklapp. Jag kan tänka mig att hyra
Håller tummarna för dig att det blir en förstklassigmaskin som du blir riktigt nöjd med
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-06, 19:37   #12
Jeann Jeann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 3
Det låter verkligen spännande med din maskin, jag har ingen aning om vad det är för maskin, låter som "proffsmaskin" alltså inget för en amatör som mig.Du kanske kan lägga in en bild på den en vacker dag när den är på plats. Lycka till !
Jeann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-07, 09:12   #13
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jo, jag kommer nog att hyra ut om intresse finns. Det är ingen proffs maskin men däremot en Juki 2010-någonting med en Grace Start Right 2 frame. Man kan quilta täcken som är upp emot en stor queen size. Jag tänker att det är ganska lätt att göra king-size också. Man gör bara borderna för sig... Den skall komma den 19:e December enligt tidsschemat. Så spännande!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons