Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2018-10-08, 09:54   #1
niska niska är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2018
Inlägg: 1
Hjälp mig hitta garn så jag kan laga detta mjukis-får [foto]

Hej! Min son har ett favorit-mjukisdjur som tyvärr har blivit lite trasigt med tiden. Affären där vi en gång i tiden köpte fåret har gått i konkurs och jag hittar inte motsvarande i annan butik. Så nu tänkte jag göra ett försök att laga fåret. Det är framförallt "pälsen" som försvunnit på flera ställen och jag behöver därför sätta dit ny päls. Jag tror detta är något form av tovat garn - men jag vet inte vad det kallas för. Jag hittar inte något motsvarande när jag googlar på "tovat garn" Någon här kanske kan vägleda mig rätt? Bifogar foto. Varje garn-stump är 6 cm långt och påsytt på mitten. Tack på förhand!
Bifogade bilder
 
niska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-08, 12:48   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Det är inget vanligt garnmaterial då det verkar vara en massa korta stumpar som sitter ihop.
Gissning:
Kanske är det gjort av smala remsor teddy eller vliesmaterial (typ helly Hamsen).
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 16:43   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Liksom Pendlaren är jag övertygad om att du inte kan köpa ett sånt "garn". Det kan vara någon form av smala remsor av syntetisk teddy som sen har misshandlats för att krulla ihop sig.

Ett sätt att göra något liknande är att utgå från ett rent ullgarn i rätt färg. Sen tillverkar man en lagom tjock snodd och gör den så lång man kan. Snodden ska sen filtas ordentligt genom att gnuggas hårt med såpa och handvarmt vatten. Man kan chocka den med att doppa i ömsom kokande och ömsom iskallt vatten och också slå den hårt. När snodden är hopfiltad klipper man den i lagom längder.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons