Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2019-11-04, 15:11   #1
Cessel Cessel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 2
Nybörjare stickning efter mönster

Jag är nybörjare på stickning. Eller i alla fall på att dölja mönster för jag kan sticka räta och aviga.

Sonen 7 år har i flera år önskat att jag gör en mössa men jag har inte vågat förrän nu i höst men det blir aldrig rätt. Jag har ett mönster från danska filkolana bara för att ha något att gå efter men gör inte mönstret med färgerna. I mönstret står det 18 m og 20 p = 10x10 cm villet jag tror betyder 18 m/10 cm. Gör mudd med 2 räta, 2 aviga och resten i räta maskor på rundstickor. Garnet är slow grow canapa 17 m/10 cm. Jag gör 20m/10 cm. Jag fick hjälp att börja utav garnbutiken men fick göra om och öka, garnbutiken tyckte 4 maskor till i resåren men sonen får fortfarande inte på sig den. Ökade från 80 maskor till 88. Jag fattar inte hur mycket jag ska öka för att det ska bli rätt. Å vad innebär det i ökning att jag gör 20 m/10 cm. Ska jag öka 3 maskor/10 cm eller på hela arbetet. Hade nog kunnat ta vilket mönster som helst som liknar det jag gör för det finns ju mängder av liknande mössor men jag kan verkligen inte omvandla ett mönster och min stickfasthet med garnet jag väljer. Snälla hjälp mig!! Struntar snart i att göra mössan men vill egentligen kunna göra mer än disktrasor.
Cessel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 16:32   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Använder du den rekommenderade stickstorleken för garnet?

20m/10 cm är för att storleken ska bli rätt.
Gör en provlapp med 20 maskor och 5 varv. Blir det 10 cm så ska storleken stämma.
Annars byter man garn och stickor till större eller mindre.

Oftast står rekommenderat garn för mönstret.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 17:46   #3
Cessel Cessel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 2
Jo men jag vill ju lära mig att kunna ha det garnet jag vill ha. Å 20m/10 cm är vad jag behöver med garnet för att få 10 cm. Men jag vet lixom inte vad jag ska göra med den vetskapen i förhållande till mönstret. Hur mycket ska jag åka maskantalet om jag behöver 20 om mönstret är på 18 och garnet 17.

Sonen har 53 cm i huvudomfång. Är det då 53/10 x20= rätt maskantal?
Cessel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-04, 20:27   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Det hjälper inte att bara öka.

Blir 20 maskor bara 8 cm gör man en ny provlapp med större stickor.

Blir det bara 4-5 cm funkar det kanske med dubbelt garn.

Annars skulle jag leta upp ett mönster som använder liknande garntjocklek.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 13:05   #5
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag skulle bara vilja tillägga i konversationen ovan:

Stickfastheten som ges i mönster o på garn-banderoller tex att "20m o 18v" på en provlapp skall bli 10x10 cm. Provlappen skall göras med ren slätstickning gjord med räta varv framsidan o aviga varv på baksidan.

Man skall definitivt inte mäta på resårstickning eller annan mönsterstickning om det inte uttryckligen står angivet så i beskrivningen.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons