Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2019-10-12, 09:49   #1
Textilochtips Textilochtips är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 30
Fråga gällande stickning för synskadade

Följande fråga fick jag igår på Facebook:

”Hej! En dövblind kund stickar och har svårt att särskilja stickorna. Har du något tips på hur hon ska veta vilken som är strl 3, 4, 5 etc?!”

Jag svarade då:
"Hej! Inget som jag vet direkt. Det finns stickor med olika ”knoppar” i ändarna, om hon inte redan har stickor skulle hon kanske kunna köpa stickor av olika fabrikat med olika sorts knoppar och lära sig vad som är vad.
Om hon redan har stickor skulle jag kunna tänka mig att om hon eller om hon fick hjälp med att klippa c:a 5 cm långa ett par mm smala remsor av tjock tape (t.ex. el-, väv- eller plasttape) och linda runt stickans ände och placera dem med ett par mm:s mellanrum t.ex. 1 remsa för stickor nr 2. 2 remsor för stickor nr 2½. 3 remsor för stickor nr 3 eller vilka nummer hon använder på stickorna. Men man kan ju inte ha jättemånga remsor för då får inte maskorna plats på stickan.
Om jag kommer på någon bättre idé återkommer jag."

Min man kom just med följande förslag att man på något sätt skulle kunna märka ut på ett stickmått med punktskrift eller på något annat sätt t.ex. med taktila ljudetiketter, märkduttar etc.

Är det någon som känner till eller kan tänka ut något bättre förslag?
Textilochtips är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 15:52   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
I änden av sticknålen, vira ett varv med tjockt barn för varje strl, eller skär ett jack i sticknålens ände, i själva knoppen. Då kan personen känna med fingrarna strl

Det är spontant vad jag kommer att tänka på.

Hoppas att det funkar, eljest hör av er få jag klura vidare.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 16:57   #3
Textilochtips Textilochtips är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 30
Hej och tack för svar!
Vad jag inte vet är om hon har många olika stickgrovlekar, för har hon det kan det bli marigt att åstadkomma olika jack i stickändan för olika nummer på stickorna alternativt väldigt många lindningar med garnet runt stickorna.
Textilochtips är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-13, 10:33   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 458
Citat:
Textilochtips skrev: Visa inlägg
Hej och tack för svar!
Vad jag inte vet är om hon har många olika stickgrovlekar, för har hon det kan det bli marigt att åstadkomma olika jack i stickändan för olika nummer på stickorna alternativt väldigt många lindningar med garnet runt stickorna.
Jag utgick från att hon fick hjälp av t ex dig att göra markering i sticknålsmarkeringsfästet. Det finns sticknålar med änden i plast. De borde det går bra att göra markering i.

Linda garnet motsvarande strl borde hon de kunna hjälpa henne med i butiken. T ex strl 3,5, närmast sticknålsmarkören, tre varv samt ett
tjockare garnvarv för 1/2 strl. Svårt att tro att ngn expedit skulle
neka en handikappad person med den hjälpen.

Sedan man ta en träkloss och borra ett hål för varje stickhålsstrl
2 mm, 2,5 mm, 3 mm, 3,5 osv. limma på avbrutna tandpetare inunder
3x1+1x0,5mm för t ex strl 3,5. Då är det bara att stoppa ned stickan i det hål som stickan passar perfekt i, kollstika i hålen brevid om man känner sig osäker. Känna med fingret och räkna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-14, 09:01   #5
Textilochtips Textilochtips är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 30
Hej och tack för hjälpen!
Jag har ingen direktkontakt med kvinnan utan frågan kom från Iris synhjälpmedels butik och de säljer inte stickor.
Jag tror mest på det senaste förslaget med träklossen, men att byta ut den mot ett färdigköpt stickmått och bredvid de utstansade hålen limma fast små tandpetarbitar. T.ex. för stickor 3½, 3 längre och en kortare tandsticksbit, det tror jag skulle kunna fungera bra!
Textilochtips är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 11:14   #6
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Det finns stickmått i plast, som lätt skulle kunna förses med punktskrift. Jag använder detta ofta då en del av mina 50-tals stickor har tappat märkningen.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 08:52   #7
Textilochtips Textilochtips är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 30
Ja, det låter som en bra idé!
Textilochtips är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
strl markera stickor, synskadad

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons