Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-26, 10:59   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Embird prg

Hej alla trevliga människor på sysidan.
Nu ska jag göra slag i saken o köpa Embird. Men men men. Har laddat ner provversionen o gillar det men blir inte klok på vad skillnaden mellan Studio o Sfumato är. Nån som kan hjälpa mig för att läsa mig till det på engelska funkar inte riktigt.
Jag vill kunna lägga in egna bilder eller foto o stygnsätta dom o det verkar funka i båda.
Sen ska jag köpa till korsstygn så jag kan göra mina egna korsstygn mönster.
Har Pattern Maker sen innan men gillar den inte riktigt o sen fattas prg tillägget som gör att jag kan få över det till maskinen så jag behöver den delen ändå så jag tar den med Embird istället.

Vore tacksam för svar o ideer från er här inne. Har läst o läst tidigare disskusitioner om Embird men som sagt var blir inte klok på skillnaden mellan Studio o Sfumato.

TACK /Stenbeckan
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 13:12   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
*I en micropaus på jobbet*
tror du kan ha hjälp av denna gamla diskussion:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...A&pagenumber=7

(länkar direkt till sid 7 då det är där själva frågan ovan beskrivs)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 17:15   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Du ser bra bilder på de olika teknikerna i länken ovan.

Studio är arbetsmiljön.
Digitzing tools är alla verktygen utom Sfumato.

Med digitizing tools skapar du satinsöm, raköm och fyllning (den vanliga som är i de flesta brodyrer). Du kan göra brodyr av fotografier med dessa, det krävs tid och fantasi dock. Bilden behöver inte vara perfekt då du själv stygnsätter.

Sfumato är ett verktyg enbart för fotografier. Man kan säga att det lite av automatiskt verktyg. Det är svårt att lära sig (tycker jag) och man bör göra svart/vita brodyrer först innan man gör färg. Stygnen skapar programmet, du bestämmer täthet och till viss del mönster. Stygnen blir som när man qviltar på fri hand, fast mycket tätare. Det blir ofta mycket hopp. Man bör kunna redigera bilder i ett bra bildprogram som Photoshop Elements eller liknande. Du behöver kunna ta bort innehåll som inte skall vara med, öka/minska kontrast, ändra färg mm. Sfumato känner av färger och styrka i färgerna och beräknar stygnen efter det. Sfumato passar bäst för porträtt, släthåriga djur och djur med blank yta. Djur med yvig päls blir inte bra.

Köper man Sfumato behöver man inte köpa Digitizing Tool om man inte vill men det kan vara snyggt att ibland göra vissa delar "som vanligt". Tex ögonfransar, del av hår, glasögon mm.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-26, 17:24   #4
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tackar för svaren! nu fick jag klart för mig skillnaden. Tog min sambo till hjälp att tyda alltihopa så tillsammans har vi nu bestämt att det bli Digitizing och att vi väntar med Sfumato.

Än en gång TACK för hjälpen......

Sysidans medlemmar är bäst, tillsammans kan vi allt!!
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons