Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-25, 20:05   #1
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Förslag till sysidan.se

Det känns som om det saknas något, lite fler forum...

Kanske ett för maskiner? Känns som om det titt som tätt blir frågor kring maskiner och dom har ofta flera funktioner. En brodyrmaskin kan till exempel ofta sy nyttosömmar och tvärtom. Jag menar bara att "allmänt" täcker ett ganska stort område, ungefär som en diversemapp (huga)...

En sy-chat hade kanske också varit kul, då hade nog till och med jag provat chatta En fördel hade varit jättesnabba svar och reaktioner i fall man har lite brådis

Nyfiken som jag är, så hade det varit kul att veta hur många medlemmar vi är också...

Fler förslag?

Hälsningar Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-25, 21:15   #2
cinna cinna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 33
Smile håller med föregående skrivare..

Tycker att det där med sychat låter som en rolig ide. En annan sak som jag undrade lite över härom veckan - apropå hur många medlemmar vi är? jag satt och kollade lite medlemsprofiler och då såg jag flera som inte varit inne på väldigt länge varför stryks de inte efter typ ett halvår?
cinna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-26, 07:48   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
En chat på sidan vore bra, för nu blir forumet som en chat istället.
Förut kunde man se hur många medlemmar vi var (tror vi var uppe i ca 700 när jag senast kunde se detta), men nu är den funktionen borta...
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-26, 08:07   #4
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Vilken chat-teknik gillar ni, vad har ni provat förut, vilka sajter?

En IRC-baserad chat är väldigt lätt att sätta upp men lite pyssligt att komma igång för den ovane.

(1112 medlemmar är vi nu)
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-26, 17:25   #5
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Jag tycker att IRC-baserade chatter är väldigt trevliga. Man kanske kan ha en IRC-klient i java för de som inte vill använda ett IRC-program?
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-26, 18:12   #6
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Irc är en bra lösning, det finns klienter för både Windows och Mac...

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-26, 18:25   #7
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Vi provar väl då, så får vi se om det dyker upp några sy- och pratglada allt eftersom

Här är en instruktion som en på Fotosidan skrev, enda skillnaden är att kanalen heter #sysidan istället för #fotosidan

http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=3288

Server: irc.mainloop.net
Port: 6667
Kanal: #sysidan
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-27, 16:59   #8
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Jag vill bara säga att, bara för att man inte loggar in, så betyder inte det att man inte har koll på sidan! Själv tittar jag till sidan nästan varje dag och läser inlägg mm. Men jag loggar bara in om jag själv ska skriva något eller ändra i mitt album osv. Så att "kasta" ut folk efter ett halvår verkar lite knäppt...
Hälsn.
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-28, 09:45   #9
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Precis, Annika, så gör jag också! Däremot tror inte att jag skulle kunna hålla mig "tyst" ett helt halvår

Har aldrig provat chatta, så jag har inga synpunkter på metod...

Men vad många medlemmar vi är! Kul!!!

Hälsningar Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-16, 17:50   #10
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Hejsan. Jag måste bara påpeka för alla att en IRC-chat är igång, och att det är det bästa och snabbaste sättet att chatta, och inte särskilt svårt. Men ingen verkar hitta dit, nästan. :/ Om någon dyker upp är det ofta i högst 20 sekunder...

Om det är för många som inte förstår hur det går till kanske det vore bra om någon trevlig webmaster ville programmera en webbaserad irc-tolk, eller om inte annat brukar sådana gå att skaffa över nätet också. Eller i brist på annat -varför inte en intern javachat som går via direktuppdatering.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-17, 07:23   #11
talthoff talthoff är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 28
Nu har jag fixat en Java baserad klient för Sysidan, för er som vill slippa att installera en lokalt på datorn.

http://www.sysidan.se/chat/jirc/index.htm

-Thomas
talthoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-30, 09:08   #12
Syrummet Syrummet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 53
Unhappy

[QUOTE]Melladh skrev:
[B]Hejsan. Jag måste bara påpeka för alla att en IRC-chat är igång, och att det är det bästa och snabbaste sättet att chatta, och inte särskilt svårt. Men ingen verkar hitta dit, nästan. :/ Om någon dyker upp är det ofta i högst 20 sekunder...

Jag har gått in på chatten ett par gånger, utan att egentligen ha en fråga utan är bara "sysnackig." Jag kan sitta och vänta på att ge mig in en diskussion men inget händer. Inte förrän jag själv knappar ner något typ är det någon där? Det är precis som man inte är med förrän man lämnat ett "avtryck"....
Jag är inte så haj på att chatta så jag gör kanske något fel men andra chattar jag har varit på, där har jag kunnat se vad som försigår.
Syrummet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-30, 17:05   #13
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Om du bara sitter och väntar på att ge dig in i en diskussion utan att säga nåt, så ser vi oftast inte att du är där.. Så är det för mig i alla fall, jag håller inte koll på chatten hela tiden, utan om fönstret blinkar så tittar jag, och det blinkar bara om nån säger nåt.

Det är ju inte vilda diskussioner hela tiden heller eftersom det oftast inte är så många inne. Det bästa är att komma med ett litet 'hej' när man loggar in för att se om det är nån som reagerar. Sen kan man vara inloggad i några minuter också och inte ge upp på en gång. Jag sitter ofta vid symaskinen och kikar på datorn ibland för att se om nån säger något, men jag kikar ju inte hela tiden så det kan ta ett tag innan man reagerar..

Vi kanske borde bestämma någon tid någon dag då vi ska försöka logga in samtidigt? För det är roligare om det är flera inne på en gång och inte bara nån då och då som nu =)
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-30, 20:48   #14
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Jag reagerar inte heller om ingen faktiskt säger något. Mitt fönster blinkar inte ens på emotes, så bara när nån säger nåt kan jag reagera - men ofta är jag också borta från datorn då inget händer... Man kan ju inte prata konstant heller. Dessutom kan påpekas att Sybot, Sypie och Syquiz är botar, sybot svarar förvisso på tilltal som börjar med "sybot" men han är lite svår-resonerad...

Och att vänta på att en diskussion kan börja - man får ju ta tag i saken helt enkelt. Man behöver inte vilja nåt speciellt, som kiki säger, säg hej, var online ett tag - varken jag eller kiki (vildhavre) är alltid där för att svara, men med lite tålamod brukar vi dyka upp...
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-25, 14:44   #15
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Hej.
En idé är att vi kanske borde ha ett forum för overlockmaskiner också. Som det nu är så "drunknar" dom i allmänna forumet.
Frågor och funderingar kring overlocken dyker ju upp lite då och nu.

Hälsningar
Anne-Marlen, nybliven overlock-ägare
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons