Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-02, 17:04   #1
ellan ellan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 17
Mönster till dregellapp

Jag söker mönster på en haklapp (dregellapp)i dubbelt tyg.Är det någon som har ett tips var man får tag på mönstret
ellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 18:01   #2
ra77 ra77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 50
Det fanns i någon av Allt om handarbete tidningarna nu under våren, kolla på biblioteket.

Kan tyvärr inte säga exakt vilket nummer eftersom mina tidningar är nerpackade.

Rebecka
ra77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 10:09   #3
solingnes solingnes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 100
Hej ellan!
Jag har hittat mönstret som ra77 menar. Det finns i Allt om Handarbete nr 3 / 2007. Har du inte tidningen kan du mejla mig privat.
Mvh solingnes
solingnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 17:08   #4
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
En fråga på det mönstret, varför finns det två markeringar för tryckknapp? Jag trodde först att man skulle slå i två tryckknappar så att man kunde variera storleken. Men bara en tryckknapp nämns i mönstret.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 17:18   #5
lumi lumi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 48
Kan det inte vara så att det är tryckfel i mönstret, så att det bara står en knapp trots att det ska vara två ... för jag tänker precis som du att det måste vara meningen att storleken ska gå att justera utifrån ålder.
lumi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 18:54   #6
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Har testsytt en haklapp nu och jag tror jag förstår hur de tänkt. Det som förvirrade mig var att tryckknappen var markerad på båda mönsterdelarna. Om man bara tittar på en mönsterdel så visar det ena krysset vänster sida och det andra höger sida.

Men att sätta två knappar för att reglera storleken tror jag inte är så dumt iaf.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 16:11   #7
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Kidnappar tråden lite lätt
Vad för tyg brukar ni använda till dregellappar? Trikå, frotte eller något annat? Hoppas jag hittar mönstret på biblioteket... Min syster har nyss fått barn och det vore kul att sy något till henne!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 16:35   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Frotte och flanell har jag använt. Flanell för att det är så härligt mjukt för barnet! Det suger upp rätt bra också.
Ofta har jag ett tunt bomullstyg kombinerat med frotte/flanellen för att det inte ska bli för tjockt med två lager..
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 22:16   #9
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
I det nämnda mönstret föreslås trikå/jerseytyg till framsidan och fleece till baksidan så det har jag använt. Fleece är väl inte så bra att ha direkt mot kroppen, men tanke är väl att dreggellappen ska skydda kläderna så det torde väl oftast finnas ett lager tyg emellan.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 11:41   #10
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Fleecen har ett syfte!

Hela anledningen till att man har dubbelt tyg med fleece mot kläderna (och jersey utåt), är att fleecen ligger som ett "luftigt" lager: fukten går inte igenom och blöter ned kläderna under eller huden så det blir irriterat. Fleece är inte ett problem att ha "mot kroppen" eftersom barnen sällan är helt nakna när de har dregellapp: de har ju en body eller tröja på sig också.

Vad jag vet så är det bara fleece som har den effekten dvs. frotté och likn. fungerar inte lika bra!!

Har en sådan dregellapp till min dotter och den fungerar jättebra. Trodde hon skulle bli varm av fleecen men icke.

Man måste ju inte heller ta den tjockaste polarfleecen....
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-16, 20:58   #11
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag syr mina dreggelappar numera med PUL (Se under foruminlägget om tygbindor) i ett lager mellan tygerna just för att garantera att inte vätan går igenom.
Fungerar kanon och ger snygg stadga åt lappen.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-19, 18:31   #12
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Citat:
minx skrev:
Jag syr mina dreggelappar numera med PUL (Se under foruminlägget om tygbindor) i ett lager mellan tygerna just för att garantera att inte vätan går igenom.
Fungerar kanon och ger snygg stadga åt lappen.
Menar du att du har PUL mellan två lager bomull?
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons