Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-14, 19:07   #1
alo alo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 10
tips för min balklänning

hejsan
jag håller just på att snickra ihop min studentbalklänning men jag har lite problem med hur jag ska fästa ihop livet med halterneckrigningen. det blir lite pösigt in mot mitten nertill. Tanken är att det ska vara lite veckat där det sitter ihop under bysten. Bilden är inte den bästa men jag hoppas ni ser, jag vill att det ska vara helt rakt under bysten, inte någon kil i mitten eller rundat. om ni förstår.
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av alo den 2007-02-15 klockan 08:12.
alo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 20:51   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du kan inte ta en bild på den riktiga klänningen, det brukar vara lättare att se vad som är problemet då.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 21:33   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag håller på att sy en nästan exakt likadan klänning: Blonde Bombshell. Enda skillnaden är att livet går upp i en spets mellan bysten. Jag är lite osäker på vad du har för problem, gäller det alltså bysten eller livet? Jag hade problem med bystdelarna, och det var att tyget ville vika ut sig och ge insyn till brösten. Är det samma problem? Om det är livet som veckar sig horisontellt kan kjolens tyngd fixa det.

Bäst är nog att ta ett foto, eller scanna in en ritad bild där du har "tecknat" problemet.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 08:10   #4
alo alo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 10
det låter som samma problem

det där låter som samma problem. Det är bystdelarna som vill vika ut sig. Tuverr har jag ingen bild på klänningen. Jag kan försöka rita en bilt på problemet om det behövs. Hur löste du problemet med bystdelarna? För mig är det alltså strax ovanför där bystdelarna sitter fast som det vill vikas ut.

Senast redigerad av alo den 2007-02-15 klockan 08:17.
alo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 08:26   #5
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Stoff och Stil har ett mönster på en klänning som verkar vara identisk. Deras mönster kostar bara ca 45 kr, så det kan kanske vara värt att köpa för att se hur de får ihop delarna.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 10:42   #6
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag upptäckte problemet när jag hade sytt ihop livet med bysten, och det ville inte fixa sig trots kjolens tyngd. Nåväl, jag öppnade sömmen precis där bystdelarna går ner i livet (mitt liv består av en ytterdel och en foderdel) i mitten där bystdelarna möts, kanske 2 cm åt vardera hållet, och drog ner bystdelarnas tyg i livet så mycket det gick. Det är bäst att göra en sida i taget. Jag fäste tyget med en nål från insidan och provade klänningen för att se om jag fick önskat resultat.

Grundproblemet ligger i att man har för mycket tyg i bystdelens kant, tyg som man lättast blir av med om man drar ner det i livet Annars kan man försöka justera "draget" i tyget där det går upp i nacken, men det är lite svårare eftersom du bara vill dra i en bit av bystdelarna.

Hoppas det här hjälpte dig, annars är det bara att fråga vidare!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 18:53   #7
alo alo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 10
det låter som en bra lösning

tack så mycket, det låter som en bra lösning på mitt problem. Ska prova, annars kommer väl någon mer fråga.
alo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons