Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-01-26, 21:35   #1
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
"Framknytningsränder"

Hej!
Jag har precis satt upp en väv... eller ja, jag har hållt på av och till i ett par veckor, men nu är allt klart och jag har gjort några provinslag och det ser bra ut. Det jag funderar över nu är att varpen delar sig av framknytningen en rätt bra bit in i väven. Provade att "väva in" några bomspröt och sedan någon centimeter med lingarn, men det ser ut som att varp-ränderna kommer att fortsätta så där 7-8 cm till.

Har ni några tips på hur jag ska göra för att påverka detta?

Jag kankse har gjort framknytningarna för breda (dvs knytit med för stor "bunt garn" per knut)? Jag har ungefär 1cm skedbredd per "tofs", och tofsarna är ihopknutna parvis om framknytnings-käppen.

Några tips?

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 21:49   #2
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Hej!
Hur var det nu igen, visst var det bomullsvarp som du hade till din halsduk? Jag tycker att det kanske låter som lite breda "framknytningstofsar" (vad heter det egentligen på fackspråk?). Jag brukar ha ca fem rör i var hand om det är två trådar i rör, dvs ca tio trådar i var hand. Men när man har ullvarp brukar man ju ha ganska breda...
Jag kan bara tala om hur jag brukar göra. Först knyter jag fram och binder fast snöret på framknytningskäppen genom att trä den varannan över och varannan under varp buntarna och sen knyta fast den i motsatt sida av framnytningskäppen. Sen slår jag in ca två inslag med trikåtrasa, efter det lägger jag in ett spröt och sen ett par inslag med trikåtrasa igen. Då brukar det gå bra att börja väva utan långa ränder. Vet inte om det är till nån hjälp men så brukar jag göra.
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 21:50   #3
annberg annberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 56
Prova att slå in några inslag med mattrasor brukar jämna till sig då.
annberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 09:27   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ta mattvarp och knyt den i ena sidan av framknytningskäppen. Trä sen mattvarpen omväxlande över och under hela framknytningsbunten. Då centrerar du hela bunten runt käppen och ränderna reduceras betydligt. Spänn så hårt du kan och knyt mattvarpen runt andra ändan på framknytningskäppen. Backa väven så kan du använda bommen att trycka ihop första inslaget med mattvarpen.

Jag provade detta en gång och det gick jättebra. Jag hade då en bomullsvarp i stolen och hade tagit lite för stora framknytningsbuntar.

Hoppas jag inte snurrat till det så det är obegripligt

Ser att det här blir en repris av tidigare inlägg

Senast redigerad av Delfintua den 2007-01-27 klockan 09:31.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 10:27   #5
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Hur har du knutit runt framknytningskäppen?
Halva bunten över och halva under? Eller alla trådar över, dela, ner på varsida framför käppen och upp runt käppen "bakåt" och knyta ovanpå ursprungsbunten?
Det senare ger mycket mindre glipor, men är visst rätt svårt att förklara.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 10:34   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag brukar knyta fram som Barwin säger i det senare förslaget, och sedan väva in minst 5-6 bomspröt, och några inslag med trasor, sedan börjar jag väva med inslaget. Jag brukar inte få några "framknytningsränder"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 11:21   #7
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
Har lagtt in bild på framknytning om jag lyckas med det Doris
Bifogade bilder
 
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 14:16   #8
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Citat:
barwin skrev:
Hur har du knutit runt framknytningskäppen?
Halva bunten över och halva under? Eller alla trådar över, dela, ner på varsida framför käppen och upp runt käppen "bakåt" och knyta ovanpå ursprungsbunten?
Det senare ger mycket mindre glipor, men är visst rätt svårt att förklara.
Haha! När jag läste ditt inlägg så tänkte jag "Det är väl klart att jag har knutit runt framknytningskäppen!" Men så när jag gick förbi vävstolen så såg jag att jag helt hade glömt det! Inte konstigt att det blev ränder då!! Nu har jag knutit och det ser mycket bättre ut, hinner inte prova idag men jag tror att det löser problemet helt eller delvis.

Och till alla som svarat:
Tack för all hjälp! Era tips låter jättebra! Jag provade att väva in 4 bomspröt igår innan jag postade frågan, men det gjorde ingen skillnad alls. Men det är klart, då hade jag ju inte knutit om käppen Ska experimentera lite mer i morgon, nu känns det mycket mer hoppfullt igen

Vilken tur att det finns så många vävintresserade och vävkunniga här!

Hälsningar
Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons