Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-23, 10:24   #1
AlmaBeata AlmaBeata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 31
Slätstickad eller rätstickad volang-hjälp mig!

Jag har stickat en rätstickad sjal från nacken och ner med ökningar i mitten och slutet av varje varv. Den är inte så lång-bred från nacken och ner så jag skulle vilja göra en volang.
Nu till frågan:
Kan man göra volangen rätstickad, blir det snyggt?
Själv tycker jag att det borde bli snyggare med en slätstickad men kommer den då att rulla sig? Kan man göra ökningarna så att de ser ut som löv som man gör i spetsstickning?
Jag vill helst inte behöva prova och repa upp eftersom varven redan är jättelånga.
AlmaBeata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 17:58   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Du kan göra en provstickning i början på ett varv. Alltså en "remsa" som sticker ut från sjalen.

Vill du inte behöva repa upp det du stickat som provlapp om du tycker det blev bra kan du göra en kant som har sin "vändsida" (stadkant) mot sjalens sista varv. Hm. Hur ska jag förklara det då?
En bård där bårdens bredd förlänger sjalen. För att "knyta ihop" bården med sjalen så stickar du ihop bårdens ena varvs sista maska med "nästa maska" på sjalen. Bården börjar då vid ena "vingspetsen" på sjalen och slutar vid den andra och får göra lite extra runt "rumpspetsen" så att ytterkanten på bården når runt.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 08:46   #3
AlmaBeata AlmaBeata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 31
Jag har aldrig stickat en bård i kanten, måste jag fästa dubbla maskor i sjalens kant då för att få volangformen? Jag borde väl kunna trä i en tråd på ca 40 maskor, ta nya stickor och provsticka volangen bara över de 40 maskorna. Bli det snyggt med en rätstickad volang eller blir det snyggare med slätstickad? Rullar sig en slätstickad?
AlmaBeata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 15:02   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
En slätstickad lär rulla sig om du har avmaskningen i förlängningen med sjalen (alltså att du fortsätter i samma riktning som tidigare).

Man kan sticka förkortade varv för att få volangeffekt.
Då stickar man från kanten, mot sjalen -- men inte ända fram! så vänder man och stickar tillbaka till kanten igen. och så kan man hålla på enligt nån sorts idé man har, innan man stickar hela bårdens varv hela vägen fram till sjalen.

Man kan kanske inte göra så för varje gång man ska sticka hela varvet, men här och var göra trekanter med spetsarna in mot sjalen och en bas ut på volangen.

Just nu har jag inte något tips på var du kan se hur det ser ut, men jag är övertygad om att det finns på nätet.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons