Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-24, 12:44   #1
jofo jofo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 7
Storleksgradering, 36-40

Hej
Jag håller på att sy upp en provkollektion i strl 36 och vill sen göra om alla mönster till strl 38 och 40. Är det någon som vet vart man kan lära sig gradering? Har kollat runt, men inte hittat någon kur i storleksgradering.
Någon som har nåt tips eller till och med skulle kunna erbjuda sig att lära mig lite mot en slant. Bor i Sthlm.
//Johanna
jofo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 14:11   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Till att börja med är det högst olämpligt ur passformssynpunkt att göra provkollektionen i den minsta storleken. Den bör _alltid_ vara den mittersta för att ge så bra effekt som möjligt. Då blir det "hälften" så mycket fel på ytterkanterna i storleksomfånget som om man tar den minsta storleken och sedan graderar från den.

Det du behöver börja med är att göra upp en tabell för hur mycket varje mått ökar från en storlek till en annan och bestämma dig för var någonstans du vill ha ökningen för att göra det så korrekt som möjligt. Och sedan följer du helt enkelt den. Det betyder att du behöver börja med att bestämma dig för vilken storleksstandard du ska följa och sedan se till att ha så många mått som möjligt just för den standarden (och se till att din stl 36 stämmer med den). Bestäm sedan vad du ska ha för någon rörelsevidd var, huruvida den ska vara konstant eller om den ska öka med storlekarna. Fickor och detaljer, ska de vara lika stora oavsett storlek på plagg? Positionerna för detaljerna, flyttar de på sig eller är de fixa?

Att hitta bra böcker i Sverige verkar i allmänhet vara rätt svårt, men, det finns ett antal bloggar som går igenom sådant lite då och då. www.fashionincubator.com är alltid bra, och har en hel del kring både mönsterkonstruktion och gradering, nestning av mönster osv. I de inläggen kan man också hitta länkar till andra. www.patternschool.com har lite kring gradering i stretchplagg. Det finns en del annat också, men, jag har det tyvärr inte i huvudet.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 20:40   #3
monster_my monster_my är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 46
Jag kan rekomendera dig att titta på vad Textilhögskolan i Borås har för kursutbud. Jag har precis gått en kurs i "plagg och måttspecifikationer" där och det var med en hel del gradering.

Om du ska gradera så se till att du har en ordentlig skillnadsmåttlista så att du vet hur mycket du ska öka i alla punkter.

Om du bara ska gradera från 36 till 40 så är det inte så farligt att börja med 36 men givetvis hade det varit bättre att ha 38 som provstorlek. 38 brukar vara den man utgår från men det är klurigt att behålla formen när man når högt i storlek.
monster_my är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons