Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-18, 11:55   #16
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Men nån form av koppling måste det ju finnas. Många japaner älskar ju samma brådmogenhet som finns i boken, skoluniformer är klart överrepresenterade i den japanska porren. Och japanska kvinnor eftersträvar flickaktighet långt upp i åldrana. Det är inte ovanligt med 35-åringar som skuttar runt med toffsar och försöker se sockersöta ut.

Jag har en personlig teori varför det är så. Eftersom de japanska männen oftast inte ha de klassiskt manliga attributen som stora muskler och rejält med skägg så har kvinnans könsroll blivit mer flickaktigare.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 18:32   #17
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Gothic Lolita är inte heller vågat (egentligen), modetidningarna ses som inspiration och inte riktlinjer (eftersom lolitasnap inte är offentligt längre och har varit nere en längre tid så var länken jag postade den med mest bildmaterial på internet). Det är inte många tjejer som klär sig så som bilderna med tjejer i korsetter du nämnde för att det bedöms för sexuellt laddat (om man nu inte har en blus under då...) och den end "stilen" det är accepterat i är Ero-lollie (Erotic Lolita, Oaccepterad stil inom lolita-modet).

För att nu visa min enorma kunskap om Hentai:
Har sett en lika stor mängd hentai där kvinnan är i 30-40-års åldern med vanliga kläder...
Det är oftast även "starka" (självförtroende, starka i sin sexualitet osv.) kvinnor som är huvudpersoner och vad du inte nämner är att de också ibland tar initiativet där männen kan spela en betydligt svagare roll.

Senast redigerad av Glasspiraten den 2007-01-18 klockan 18:37.
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 09:00   #18
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
TeknikFreek: Men då skulle vi lika gärna kunna säga att det är konstigt med urringningar på krogen också, för att det finns män som tänder på sådant.

Det blir nog omöjligt att klä sig om man inte vill attrahera en enda man i världen. Burka är väl världens mest heltäckande plagg och ändå finns det säkert män som gillar sådant. Så om lolita råkar attrahera en viss typ av män så är det väl bara en olycklig sak, resonerar jag. Jag har läst halva "Lolita" - boken alltså - och jag ser inte många likheter mellan lolita och... lolita.
Jag skulle vilja att ni som förespråkar att boken och stilen har en koppling, läser boken och fördjupar er i lolita. Boken handlar inte om en flicka som klär sig i spets och försöker vara gullig, utan om en medelålders man som kan gå över lik för att få tag på den flicka han älskar. Sedan har jag bara läst halva boken, så jag kan ha missat något.

Jag ska till skolan snart, men om någon hittar något om sexappeal i den här länken, så säg till:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lolita_fashion

Erololi, som behandlas i texten, tycker jag understryker att "basic" lolita inte är porr.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 09:54   #19
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Bra länk, mycket intressant!
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 10:28   #20
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag gör överhuvud taget ingen koppling till boken lolita (har sett filmen)
Jag har en spontan reaktion på en bild i sysidan som påminner mycket om vissa bilder i porrtidningar ( utan att vara nakna) där en kvinna försöker göra sig till en oskuldsfull ung flicka
Där är också kvinnan hårt sminkad ,barnslig pose
korta klänningar ,rosetter, leksaker.
Det är så här dom ändrar sin roll för att verka ung och oskullsfull .Om man vill ta avstånd från det sexuella tvånget så är det här sättet lite konstigt.Omjag åter igen kopplar till denna bild så var det enligt mitt tycke en sexuellt laddad bild.
Det är väl inte fel att få en man att titta 2 ggr
eller att använda urringat och avslöjande kläder.
Men att säja att man protesterar mot det kvinnliga sexuella förtrycket / tvånget som finns
runt oss genom att gå i barndom och inte ta ansvar
för sina handlingar (för det gör ju inte barn)
Nej! alla tjer var glada år er kropp vad den kan skänka er och låt ingen annan driva er till saker
som ni egentligen inte vill.

Stå på er!
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 14:56   #21
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Bra inlägg, TeknikFreek! Det här är sista inlägget jag bråkar i, känner att man inte kan tvinga någon till en annan uppfattning.

Skönhet ligger i betraktarens öga, brukar man ju säga. Fast bilden kan ju också välja att förstärka eller förminska vissa attribut. En bild på en naken kvinna tolkas som porr, medan en annan bild tolkas som en underbart vacker bild, ja, ett konstverk. Lolita enligt mig är en stil där levande människor försöker förkroppsliga den viktorianska dockan, inget konstigare än de utomjordiska kreationer man kan skåda på catwalken i modehusen. Det är en konst, en hobby och ett nöje. De flesta inom lolita älskar att sy kläder och posa i dem, sedan finns det även betraktare och lolita-aktörer som ser det hela som något mer sexuellt. Men detta kan ju bara vara en minoritet. Jag menar, hur många pedofiler finns det? De flesta lolita-aktörer tror jag är ute efter - inget mer - än att ha kul när de visar upp sina kreationer.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 16:46   #22
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
BRAVO!
Perfekt uttryckt , precis vad jag tycker.
Hatten av för dig, när du nu uttryckt dig så bra och omfattande förklarat majoriteten av utövarnas inställning så känner jag att jag inte kan tillägga något mer om detta.
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 22:01   #23
Exsanguis Exsanguis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 15
Men är det då inte männen det är fel på som dras till små barn?
En kvinna kan inte vara ett sexobjekt utan att männnen gör henne till det. Man skall ju inte vara rädd för att ha på sig de kläder man tycker om för att äckelgubbar kanska kan tända på det.
Exsanguis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 22:06   #24
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Men är det då inte männen det är fel på som dras till små barn?

Självklart är det det
Men vi gör ju alla olika val och blir bemötta därefter.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 22:12   #25
Exsanguis Exsanguis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 15
Jo självklart är det så
Men för mig personligen har jag ganska svårt att associera något sexuellt till flickor som klär sig i "dockkläder". De vanliga lolita kläderna är ofast inte sexuellt betonade. Inte vill jag heller finna något sexuellt i att vilja se ut som en "liten flicka" och en lolita klär sig heller inte så för att anspela på sin sexualitet. Då kan jag bara säga att det är betraktaren som väljer om man har en vriden syn på vad som är sexuellt upphetsande eller inte.
Exsanguis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 22:23   #26
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag tyckte det skulle vara intressant att veta vad en man tycke såJag frågade min manom han visste vad lolita mode var för nåot. när han skulle beskriva så så använde han ord som flickaktigt,lite porrigt korta kjolar utmanande.
. Jag blev förvånad han visste mer än jag men han sitter mycket vid datorn och träffar väl på en del.
Att ha en sexuellt utagerande är inte samma sak som upphetsande.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 15:30   #27
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Fast vem har sagt att den lolita som når Europa är exakt samma lolita som finns i Japan? Världen präglas av extremt stor snevridning när det gäller fördomar (alla muslimer har jihad och mördar sina döttrar/alla amerikaner är feta) och uppfattningar om "allt annat". Skulle du fråga en japan skulle han/hon säkert svara ngt annat.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 15:45   #28
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Det är en stor skillnad på lolita som det skildras i porrtidningar och liknade och EGL, Gothic Lolita.
Det är som jag skrev tidigare en verklighetsflykt, en protest och det har INGET med sex att göra.

Och bara för att man klär sig som en docka och leker med barnsliga attribut så betyder det inte att man inte tar ansvar för vad man gör eller förnekar att man är kvinna.

Det är en lek med könsroller. Och jag tycker det är förbannat mycket sundare att som vuxen hålla min hjärna igång med lek än att sakta assimileras in i den grå massan.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 16:39   #29
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Sara J: Självklart finns det olika sorters porr i Japan, precis som här. Däremot är inte porren som fokuserar på det flickaktiga lika rumsren här som där. Jag tror att det beror på att kvinnor i Japan generellt är mer flickaktiga än vad svenskor är därför att deras könsroll ser ut så.

Mina erfarenheter från när jag arbetade i japan är att söthet och flickaktighet premieras, samtidigt som jämställdheten fullständigt lyser med sin frånvaro (när jag bodde där var både incest och våldtäkt inom äktenskapet lagligt). När japanska kvinnor gör sig själva till oskuldsfulla flickor igen utstrålar de även ofarlighet och omyndighet som försvårar jämställdhetsarbetet.

Kopplingen mellan boken och modet var mer en fundering än ett påstående. Boken har ju gett upphov till ett lolitabegrepp med innebörden sexuell laddning i kombination med det oskuldsfulla. Sedan dess har begreppet används på olika sätt och i olika sammanhang, bland annat har japanerna lånat det. Därmed är det inte sagt att det finns en sexuell laddning i det lolitamode vi kan se idag, begrepp förändras.

Jag har inget problem med att svenska tjejer leker med lolitamodet. Det är jättefina kläder. Däremot finns det stora nackdelar med att låsa in kvinnan i en flickaktig könsroll. Med risk för att slå in öppna dörrar - vilken könsroll som helst är oacceptabel.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 15:35   #30
Aquatra Aquatra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 2
Citat:
Lithia skrev: Visa inlägg
Jag har mina när jag går på klubbar och konserter.
Det är en klädstil som kommer från Japan från början och den hänger ihop med en musk stil som heter visual kei.

/L
lolita hänger INTE ihop med någon musikstil
men dne kommer från japan som du skrev
Aquatra är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons