Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-28, 11:02   #1
MagicPixie MagicPixie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 9
Pattern Magic

Vill bara passa på att tipsa om att de fantastiska mönsterkonstruktionsböckerna Pattern Magic 1 och 2 av Tomoko Nakamichi nu finns tillgängliga på Engelska (liiite lättare att förstå än japanska). Fick hem mina för en vecka sedan och är helt salig även om jag inte hunnit testa några av exemplen ännu. Många utav designerna är bara konstiga men det finns även flera väldigt vackra. Framförallt lär man sig utifrån böckerna ett sätt att tänka och konstruera som gör allt möjligt.

På Amazons hemsida kan man tjuvkika:

http://www.amazon.com/gp/product/185...pf_rd_i=507846

http://www.amazon.com/Pattern-Magic-...xgy_cc_b_img_b

Från Sverige kan man beställa från bokus och adlibirs bland annat.
MagicPixie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-30, 15:12   #2
SannaL SannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 113
smittsamt, har beställt båda böckerna pluss att det ligger massor av önskelistor på mönsterkonstruktionsböcker på amazone. Underbart!!!!!!
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-01, 13:13   #3
Ireth Ireth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Finns även på Bokus.

Kan tipsa om bokfynd.nu där man kan söka på böcker och se var de är billigast!
Ireth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 17:00   #4
SannaL SannaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 113
Mina böcker kom idag, fraktfritt och snabbt. 23,47 pund. inte illa. Dom var underbara!!!
SannaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-04, 22:12   #5
MagicPixie MagicPixie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 9
Underbara ja. Väntar spänt på att den tredje boken om trikå ska översättas till engelska.
MagicPixie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-25, 13:59   #6
CAR0LINE CAR0LINE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 82
Någon som har testat dessa mönster?
CAR0LINE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 22:48   #7
LillaSkutt LillaSkutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Yes Caroline, jag har testat två mönster från Pattern magic 2. Dock testade jag dem mest som en kul grej och för att experimentera med lite olika designer till en klänning jag jobbade med.

Det första mönstret jag testade var "cowl neck" i ryggen men det blev inte alls bra. Jag lyckades inte få något bra fall på den alls trots att bomullstyget jag använde såg lite liknande ut. Jag gjorde aldrig någon djupgående analys till varför det blev så fel eftersom jag ändå skrotade idén (min ej solbrända rygg var ändå inget att visa upp för världen ). Lite kortfattat kan man säga att midjan var på tok för stor så jag tror att det hade blivit bättre om jag varit lite mer noga med att få riktigt bra passform på min bunka sloper. Det kan också ha blivit några konstigheter med sömsmånen. Jag kommer inte riktigt ihåg om den ingår eller inte och i vilket skede jag faktiskt lade till den.

Det andra mönstret jag testade var "The facing is a curve" och den blev jag mer nöjd med. Instruktionerna var enkla och jag tyckte halsringningen blev ganska fin. Dock passade den löjligt dåligt med cowl neck och midjan blev lite väl stor (samma problem som tidigare).

I slutändan blev det en helt annan design på klänningen men jag valde att ta lite inspiration från cowl neck-mönstret Om du vill se hur mina snabba experiment såg ut kan du ta dig en titt på den första bilden det här inlägget: http://yukiclothing.com/2015/02/17/a...g-the-pattern/
LillaSkutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons