Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-07, 10:40   #16
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag tycker inte att ni som broderar med maskin skall behöva försvara er, varken med att det ligger mycket jobb bakom eller med att det är svårt för er att sy för hand. Maskinbroderi är helt enkelt en gren inom sömnad punkt slut.

Jag sysslar mest med lappteknik och jag har varit med om folk (inte här på Sysidan) som rynkar på näsan över att jag använder "lapptäckstyg" och inte gamla kläder. Enligt dem är det liksom inte på riktigt när jag tar "genvägar" på det sättet.

Jag har också hört såna som säger "vad är det för vits med maskinbroderi, är inte poängen att man skall sitta ner och handsy?" Jo, menar jag, om det är det man vill, men vitsen med MASKINBRODERI kan ju knappast vara att sy för hand??!!

På detta sätt kan allt som hänt sedan tidernas begynnelse ifrågasättas.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 13:30   #17
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Ursäkta min reaktion....

Jag har skrivit det samma i forumet om vilka bilder som ska få vara med...

Jag har gått mjukslöjd på en folkhögskola och det var att MÖRDA ett plagg om man broderade på symaskin, det var inget kul att höra att det var "dåligt" arbete för jag hade broderat något fint på en tovad väska som jag hade tovat och jobbat med. Visst hon såg arbetet jag hade gjort men det blev negativt för att jag hade BRODERAT PÅ MASKIN...

När jag har varit och sålt mina alster på olika hantverksdagar osv, får man ofta höra detta att det är fusk att brodera på maskin, jag överser med det för att det är människor som inte syr och inte vet hur roligt det är att brodera på symaskin.

Så ursäkta min starka reaktion...

Vill berätta att en dagligverksamhet i Mora, JAG-center, startade för ca 4 år sedan och det de började med var att införskaffa en brodermaskin och ungdomarna kunde trycka sjlv på startknappen vilken lycka det var och det blev ju jätte fint. Assistenterna fick ju göra allt kringarbete, men det var ju ungdomarna som SYDDE.
Sedan säljer de sina saker på Mora gågata när det är vasalopp och annat.
Så det är verkligen en underbar sak detta med att brodera på maskin...

Så än en gång förlåt att jag reagerade så skarp..
Anne-Lii/Junia
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 15:55   #18
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du har absolut ingen orsak att be om ursäkt och du har ju rätt. Maskinbroderi är inget fusk, det är en möjlighet för alla att skapa.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 18:08   #19
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
... ja, men det är hemskt att tänka på hur många plagg vi har mördat under tiden... .. hu!
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 20:03   #20
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Jag är mest avundsjuk för att jag inte har någon mördarmaskin
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-07, 22:45   #21
irene28 irene28 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 59
Masikbroderi är lika mycket sömnad...

Hej
Har läst alla inläggen i denna fråga med intresse,har själv råkat ut för mycket, mycket,
"sura o beska" kommentarer, ang brodering på maskin, som en del sa, att det är hur mycket fusk som helst, det är ju jättelätt, bara lägga in tyget o sy, men dessa har aldrig sytt eller stygnsatt ett broderi. Som ex : jag har sytt gardiner av linne, där jag broderat på två stora
blommor, och "tanterna" i kyrkans syförening,
där jag bodde tidigare, utropade "men vilka underbart vackar gardiner", du måste vara med
i syföreningen. Va kul tänkte jag, det vart kaffe
o prat hemma hos mig, o berömmet bara haglade över mig. Men se, när dom fick veta att broderiet var gjort på maskin, då var det kört, sådant FUSK fick inte förkomma. Så det vart ingen
mera träff. Jag vart med andra ord "portad" .
Irene 28
irene28 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 16:56   #22
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Sanslöst! *asg* Ingen avundsjuka där, inte...
Kommer osökt att tänka på visan "Du får inte vara med i våran syförening mer...".
Det som gör mig mest förbryllad är att de inte från början SÅG att det var maskinbroderat, för det brukar inte se så handgjort ut (om det inte är korsstygn eller enbart satinstygn, förstås, då kan det vara svårt att se).
Du får gå med i vår syförening istället, "Sytokarna", där broderar ALLA på maskin, och ingen tycker att det är det minsta fusk i detta. Fikar gör vi också .
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2007-08-09 klockan 17:07.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 21:29   #23
irene28 irene28 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 59
Masikbroderi är lika mycket sömnad...

Hej: Tack Gunilla, jag skall vara med i denna syförening..., till saken hör att gardinerna,
satt uppe, så dessa beundrades på avstånd, och
så hägrade kaffe med massa doppa o lite skvaller,
detta utspelar sig på landet...
sedan när kaffe m m var avklarat togs en gardin ned för att granskas, då upptäcktes "bluffen" jaha nähä detta gick inte att godkänna, samt att dessa äldre damer är fullkommligt superproffs att brodera, sticka virka väva, deras
alster är hur fina som helst. Det som är lite roligt oxå är att baksidan skulle vara "proffsig" inget slarv med lösa trådar eller ojämna stygn..Samt att det man sytt skulle säljas på julmarknader m m "och det var väl ingen som köper maskinbroderat" Så var det med det!! Men jag skrattar mest åt att jag vart "portat",
irene28 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-10, 09:14   #24
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Ja tyvär tycker nog den gamla skolan att maskinbrodyr inte är hantverk.man får förstå dom det tillhör ju den datoriserade världen.
har man inte någon insikt i datorbiten och hur mycket arbete som krävs så tror kanske många att det bara är att trycka på en knapp.
det blir nog skillnad när den generationen som är van vid datorer blir ledande
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-10, 21:57   #25
irene28 irene28 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 59
Masikbroderi är lika mycket sömnad...

Ja, visst är det så, att den generationen har lärt sig att göra på sitt sätt ,att handarbeta, jag beundrar deras broderier m m det är helt sanslöst vackert. Så generationen efter oss kommer väl ha en annan teknik, men jag hoppas att våra maskinbroderade saker kommer att uppskattas i framtiden.
Skall m-brodera i morgon!
Trevlig syhelg till er alla.
Irene 28
irene28 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons