Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-04-20, 09:10   #1
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Question Ni som syr och säljer..

Ni som syr och säljer men som inte har någon sömnadsutbildning; vilken gräns har ni för att ni ska kunna lägga ut plaggen till försäljning? Tål plaggen en inspektion av en utbildad och rutinerad sömmerska eller lägger ni helt enkelt ut det ni är nöjda med, trots att en söm råkat bli lite sned eller att det är ngt annat litet skönhetsfel i sömnaden (som kanske inte ens märks för en som inte alls kan sy)?

Jag skulle gärna vilja sälja ngt av det jag syr men eftersom jag vill att de som köper ska bli nöjda så har jag dess funderingar.

Tacksam för svar!
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 11:19   #2
lovleycat lovleycat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 150
Hej
Jag säljer det jag blir nöjd med, som jag själv skulle kunna tänka mig att köpa. Om jag säljer på tex tradera så skriver jag att jag är hobbysömmerska och är det ett uppenbart skönhetsfel så skriver jag det i annonsen. På min blogg står redan all info inkl ev fel när jag bloggar om plagget.
lovleycat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 14:26   #3
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
Om man lägger ut bra fotografier på alstren man säljer kan ju köparen själv granska och se eventuella "fel". Oftast tror jag man hakar upp sig själv på småsaker. Titta på ett fabrikssytt plagg, ofta kan man hitta "fel" på dem med om man tittar riktigt noga.

Men som skrevs tidigare, finns det uppenbara fel är det ju juste att ange dessa.

/malin
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 20:41   #4
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Jag håller med lovleycat, exakt så resonerar jag också. Jag håller med Malin83 också!

Den där skickliga sömmerskan som du inte vill ska syna dina plagg i sömmarna tar förmodligen 3 gånger mer betalt än vad du skulle drömma om (jag tycker i alla fall att hon borde det - man ska ta betalt för gott hantverk). Du ska inte jämföra dig med henne utan med oss andra amatörer :-)
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 08:53   #5
bubbelpop bubbelpop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 29
Tack alla för svaren!
Då ska jag nog lägga ut mitt första plagg till försäljning snart.
bubbelpop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 10:44   #6
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Mycket bra fråga tycker jag.
Själv är jag nog lite självkritisk och vågar inte riktigt sälja mina grejer. Dock har jag sett småfel på fabriksgjorda plagg med så man kanske borde sluta vara så kritisk mot det man gör?
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 18:45   #7
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Jag tycker en viktig sak är kvalitet i ett bredare perspektiv än om sömmen är rak. Hur kommer plagget se ut efter tvätt och kommer tex sömmarna och fodret att hålla normalt slitage. Denna kvalitet kan ju heller inte kunden bedöma i köpögonblicket.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-01, 19:22   #8
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Citat:
Baggin skrev: Visa inlägg
Jag tycker en viktig sak är kvalitet i ett bredare perspektiv än om sömmen är rak. Hur kommer plagget se ut efter tvätt och kommer tex sömmarna och fodret att hålla normalt slitage. Denna kvalitet kan ju heller inte kunden bedöma i köpögonblicket.
Precis! Det är viktigt att själv testa tyger o modeller så man vet hur de håller i längden.
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 08:59   #9
Lönn Lönn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 2
Citat:
Baggin skrev: Visa inlägg
Jag tycker en viktig sak är kvalitet i ett bredare perspektiv än om sömmen är rak. Hur kommer plagget se ut efter tvätt och kommer tex sömmarna och fodret att hålla normalt slitage. Denna kvalitet kan ju heller inte kunden bedöma i köpögonblicket.

Självklart ska man ha höga krav på tygkvalitet osv men sneda/krokiga sömmar och dragningar efter tvätt går faktiskt hand i hand. Dåligt utförd sömnad= dåligt utseende. För att minimera detta, använd och följ ett bra mönster, krita alla sömlinjer om man är svajig på handen. Krita går ju bort i tvätten.
Lönn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 20:36   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och att lägga ut tygbitarna exakt på trådraken, använd måttband och jämför med stadkanten, hjälper! Ibland köper jag hem kläder från H&M t.ex. och ena byxbenet vrider sig, vilket är extremt störande. Det underlättar om man bara klipper ut 1 bit i taget och inte klipper i dubbelvikt tyg om tyget är svår och jobbig.

Förhandstvätta också gärna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons