Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-06, 18:22   #1
quandisa quandisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 11
Question Designtekniker, KY eller Högskola i borås?

Är det någon som går någon av designtekniker utbildningen i Borås?
Var på info om högskolans utbildning för någon dag sen, men blev kluven om vilket som är bäst att gå
Är det någon som vet något om Ky utbildningen?
quandisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-19, 16:12   #2
BoredOutOfMyMind BoredOutOfMyMind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 7
Det beror på vad du vill bli designtekniker inom, men eftersom du postar på sysidan antar jag inom teko-branschen
Som jag förstår det efter att ha tittat på KY-utbildningens sida verkar den handla mer om form överhuvudtaget, medans Textilhögskolans utb. enbart handlar om designteknik inom teko. Det finns även en utbildning på Göteborgs Tillskärarakademi som är liknande, Direktris. Den är bara ett-årig men går ut på samma sak som Textilhögskolan. I vanliga fall hade jag tyckt att praktiken hade gjort Ky:n intressantare men dom andra utb har också praktik. Hur det är på KY:n vet jag inte, men det är svårt att komma in på de andra två.
BoredOutOfMyMind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-20, 14:33   #3
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Hej
Jag gick själv i och funderade över vad som skilde KYn och designtekniker åt. Jag mailade programansvarig för designtekniker på högskolan, men hon visste knappt själv verkade det som. Hon berättade däremot att man kunde ha praktik efter utbildningen på högskolan om man ville och kunna tillgodoräkna sig det som högskolepoäng.

Jag valde tillslut att söka enbart designtekniker. (Jag har betyg nog för att komma in där, så jag orkade inte söka båda.) Det som avgjorde för mig var att få tillgång till den maskinpark som finns på högskolan, att det är roligare att gå på högskolan bland massor av andra textilstudenter och att den ligger närmare centralen. (Jag kommer pendla från Jönköping.)

Så om allt vill sig väl börjar jag på designtekniker i höst!!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 18:01   #4
BoredOutOfMyMind BoredOutOfMyMind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 7
Du måste berätta om du kommer in! Ska själv söka dit, men inte förrän nästa höst. Jag håller tummarna för dig
BoredOutOfMyMind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-21, 19:04   #5
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Nu har jag inte gått just den KY-utbildningen du pratar om, men två andra. Även om kvalitén på undervisningen på båda har varit bra så har jag haft stora problem när jag söker jobb. En KY-utbildning slår inte lika högt som en högskoleutbildning eller en från tillskärarakademin eller tex beckmans. Det beror inte på att ens kunskaper är sämre, men arbetsgivarna i branschen har noll koll på begreppet KY....

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 21:55   #6
quandisa quandisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 11
Efter att nu har varit på ky-s intagnings prov och även klarat det + att jag kom in Har jag valt nu att gå deras, eftersom jag fick en bättre känsla av att de visste mer om vad de höll på med.
Tyckte att Högskolan var mer vilsen, det var iaf den känslan jag fick när jag pratade med deras studenter.

Vet att Ky kanske inte slår lika högt som Högskola och Tillskärar Akademin, men jag chansar och man kommer att få mer kontakt med företaget ä vad man har om man går högskolan.

Har tyvärr inte än fått reda på än om jag har kommit in på högskolan, ska ringa dit i dagarna för att höra hur det har gått.

Tack för era svar...
quandisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 18:10   #7
BoredOutOfMyMind BoredOutOfMyMind är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 7
Nu har det ju gått en termin. Tänkte kolla hur det har gått. Blev det KY? Trivs du?
BoredOutOfMyMind är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 11:23   #8
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Det blev faktiskt varken eller. Jag fick jobb som produktutvecklare/mönsterkonstruktör på ett företag som gör kepsar och hattar i stället, så jag tackade nej till min plats på designteknikerprogrammet.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 08:50   #9
quandisa quandisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 11
Ja, det går jätte bra. Jag går KY-utbildningen.
Men visst det finns saker som de kunde ändra på i utbildningen. Fast det är nog KY som är mest värd att gå, men det beror ju på vilket yrke man vill ha sen. Det är större valmöjlighet sen tror jag med KY.
Det som jag tycker är bäst är att det är prakik med. Har precis börjat på min första praktik period nu.
quandisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons