Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2007-06-22, 20:03   #1
Tygoman Tygoman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 74
Stickmaskin för nybörjare

Jag funderar på att köpa en begagnad stickmaskin, en tämligen enkel, men vet förstås inte vilka som är bra? Det verkar gå att komma över begagnade i alla prisklasser? Vad ska man tänka på som nybörjare? Är det något man ska undvika?
Tygoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-23, 09:45   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Re: Stickmaskin för nybörjare

Citat:
Tygoman skrev:
Jag funderar på att köpa en begagnad stickmaskin, en tämligen enkel, men vet förstås inte vilka som är bra? Det verkar gå att komma över begagnade i alla prisklasser? Vad ska man tänka på som nybörjare? Är det något man ska undvika?
Att köpa en begagnad kan vara en risk om man inte får mycket tydliga instruktioner med. Jag har googlat och sökt på alla olika märken och den enda som finns kvar i Sverige är Silverreed (osäker på stavningen) Jag själv har en Knittax av äldre modell men har tidigare i mitt liv haft en mycket avancerad sådan och även en enklare Brother och enligt min erfarenhet så "växer" man ur den enkla väldigt snabbt. Du kommer att vilja ha en bättre väldigt snabbt och min rekommendation är att köpa en avancerad på en gång. Tar lite längre tid att lära sig men du har glädje av den mycket längre. Hoppas du hittar en bra!

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-24, 16:51   #3
Immar Immar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 4
Stickmaskin

Jag har surfat runt på Internet för att få information om olika stickmaskiner. Jag fastnade för en som heter Artisan 70 D Plus (Creative).

Det är en mellanstickare med resårtillsats.

Är det någon som vet om den finns att köpa i Sverige eller i något av grannländerna?
Immar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 18:04   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag tror inte att Artisan säljs i Sverige. Det lär för övrigt vara en mycket tung maskin så det blir nog inte så billigt att frakta den hit från något annat land.

När det gäller maskin för nybörjare finns det mycket riktigt en hel del att välja på på tex. Blocket. Det är bra att kunna lite om stickmaskiner. Bland annat så ska man veta att det inte är helt lätt att få tag på garn till standardmaskinerna. Där blir det till att beställa på internet eller utrikes.

Brothers maskiner tillverkas inte längre. Det gör att det kan vara svårt att få tag på reservdelar. Samma gäller Knitax. Silver Reed är de enda som tillverkas idag. De dyker upp med äldre namn som Empisal, Consul, Knitmaster också.

Den bästa maskinen för en nybörjare jag kan tänka mig är LK-150 av Silver Reed.Jag har aldrig sett den begagnad så jag antar att de som köper använder den. Titta på www.olax.com och välj stickmaskiner. Den är överkomlig i pris till och med som ny. Det är en mellanstickare och man stickar alla vanliga handstickningsgarner utom de riktigt tjocka. Den är enkel att använda och stickar mycket bra. Jag älskar min!

Det bästa om man skall köpa begagnat och inte kan så mycket själv är att köpa av någon man känner eller helst av någon i närheten så att man kan se vad maskinen är i för skick. Det är viktigt att instruktionsböcker finns med. Annars är man rätt stäld. Det finns inte mycket annars om maskinstickning på svenska.

Tja, detta var lite tankar bara. Det är kul med maskinstickning så det är väl värt att prova.

Lycka till!

Nima
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 18:44   #5
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Jag tycker du ska fundera på vad du vill göra, sticka avancerade mönster och/eller med flera färger? Med tjockt eller tunt garn? Kommer du att sticka mycket?

Jag har både en enkel och en avancerad (billig och dyr)
Den dyra stickade jag mycket med i början men tröttnade och köpte en enkel för 1800kr.
Jag lägger tråden över nålarna och drar släden över. Går lätt att sticka intarsia, och jag kan göra ett par strumpor på en halvtimma( stickar båda samtidigt).
Men det är som Annette säjer stickar du mycket kan du växa ur den billiga.
Så fundera på vad du vill och kolla priser.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 18:52   #6
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag tycker att man skall börja med något billigt och se om man tycker att det är kul att sticka med maskin. Då har man chans att prova utan att ruinera sig.

Själv har jag en manuell LK-150, en Bond (ISM, ännu enklare maksin) och en hålkortsmaskin Knitmaster 360 med resårtillsats och istort sett alla extra tillbehör som finns (eller fanns är väl bättre att säga, mycket finns inte att köpa längre)

Jag har lika kul med alla maskiner men på olika sätt. En enkel kan vara fashinerande bara för att den är så otroligt enkel och man verkligen förstår precis hur den fungerar.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 10:06   #7
kersthin kersthin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 4
Post knittax automatic III

Jag har lånat en Knittax automaic III och det följde med massor av instruktionsböcker och kursbrev (5st) och har kommit igång litegrann.
Men vad jag saknar är ett felsökningsschema, för när jag kommit igång och det löper på fint, så vips åker alla maskor ur och det är bara ett par kvar! på nålarna, garnet ligger som det ska och det löper på fint, det liksom bara hoppar ur!
Vad gör jag för fel

Senast redigerad av kersthin den 2008-10-30 klockan 10:06. Anledning: felstavning
kersthin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 10:58   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!
Jag kände mig precis som du när jag satt och försökte sticka med min första lånade stickmaskin. Hur jag än gjorde fick jag hela härligheten i knät tyckte jag, men med tiden upptäckte jag att för det mesta var det jag som gjort något tokigt och efter hård kamp slutade stickningen hoppa av hela tiden. Det tar sin tid att lära sig använda maskinen.

Jag har ingen Knittax så jag kan inte riktigt förklara allt som kan gå fel, men tänkte ändå ge lite råd om vad du ska kolla på.

Först och främst gäller det att kolla så att alla nålar är hela, raka och fungerar som det ska. Titta noga. När hoppar det av? Är det alltid samma ställe eller när du drar släden åt ena hållet men inte åt andra? Kolla noga allt annat på maskinen. Det ska finnas några hakar som skall hålla ner stickningen. Är de hela?

Om du sedan konstaterar att allt ovan är som det ska är det bara att börja analysera sig själv. När hoppar allt av? Vad gjorde du precis innan? Ofta är vändningarna knepiga och det händer för det mesta lustiga saker i kanterna av stickningen. Har du tyngder att hänga på? (vet inte riktigt hur knitax fungerar här) så flytta upp den regelbundet. Ibland tar inte garnmasten upp garnet tillräckligt i vändningna, ofta för att man drar släden för långt förbi stickningen. Titta på vad som händer i garnmasten när du vänder med släden. Dubbelkolla hela tiden ALLT mycket noga. Titta en extra gång i vändningen att garnet ligger precis rätt i släden. titta varje varv i början. Sticka inte för fort! Det går fort nog ändå.

Lite råd att börja med! Hör av dig om hur det går så får vi spåna vidare.
Lycka till !
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 12:31   #9
kersthin kersthin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 4
knittax automatic III

vad glad jag blir att det inte är bara jag som får stickningen i knät, ska genast ila iväg till rummet där den står för att prova igen, och ska ha allt du skrev i åtanke, det spelar ingen roll var släder står, men har upptäckt att det hakar sig på varvet innan nästan allt hoppar av!
Tack för hjälpen så här långt!
Kersthin
kersthin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 13:40   #10
kersthin kersthin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 4
garnföraren

Ska garnföraren sitta löst? Har försökt med allt, måste man ha typ garnkoner, går det inte med vanliga nystan, runda som ovala.
Måste man ha tyngder på knittax maskin? jag vet inte något, har hur många instruktionsböcker som helst, men det är ju nästan bara mönsterstickning, inget felsökningsschema som man kan läsa heller.
Jag börjar undra om stickmaskin och jag inte passar ihop.
Kan man sticka i lite tjockare garner typ vintertröjor?
kersthin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 11:56   #11
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hej!

Jag har ju ingen Knittax själv så du får inte helt perfekta svar av mig.
Garnföraren ska sitta fäst på släden efter vad jag vet. Låna boken "Sticka med stickmaskin" av Maggie och Morgan Wallin på biblioteket. Där finns en bild på en Knittax på sid 6 och överhuvudtaget lite bra vägledning och kanske också något projekt som kan vara bra att börja med. Det ser ut som om man bara stoppar ett nystan i hållaren som garnföraren sitter i. Men med alla andra stickmaskiner använder man kon eller nystar om. Anlednigen till det är att man ska vara helt säkert på att garnet löper. Minsta lilla knorvla kan orsaka tvärstopp när det går så fort att sticka som det gör med maskin.

Har ingen aning om man behöver tyngder till en Knittax. Jag har rotat fram några gamla broschyrer om Knittax med tillbehör och kan inte hitta några tyngder. Stickningen hålls kanske ner med platinahakarna?

Knittaxen är en standardmaskin med ett nålavstånd på 4,5 mm. Med en sådan kan man sticka garn upp till ca stickor 3 eller 3½ lite beroende på vilken typ av garn det är. Lite mer fakta om olika typer av stickmaskiner och vilket garn de passar till hittar du på min hemsida:
http://www.vikatextil.se/fakta.htm

Läs gärna där och fråga vidare om det är mer du vill veta. Till det garn som är vanligast i handstickningsammanhang nu behöver man en maskin med lite större avstånd mellan nålarna. En mellanstickare eller en grovstickare. Så vad du vill ha för maskin beror helt enkelt på vilket garn du vill kunna sticka! Eller också gör du som mig: har fler maskiner.

Fråga på och lycka till med utforskandet av din maskin!
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 12:49   #12
kersthin kersthin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 4
Smile

Citat:
Nima skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag har ju ingen Knittax själv så du får inte helt perfekta svar av mig.
Garnföraren ska sitta fäst på släden efter vad jag vet. Låna boken "Sticka med stickmaskin" av Maggie och Morgan Wallin på biblioteket. Där finns en bild på en Knittax på sid 6 och överhuvudtaget lite bra vägledning och kanske också något projekt som kan vara bra att börja med. Det ser ut som om man bara stoppar ett nystan i hållaren som garnföraren sitter i. Men med alla andra stickmaskiner använder man kon eller nystar om. Anlednigen till det är att man ska vara helt säkert på att garnet löper. Minsta lilla knorvla kan orsaka tvärstopp när det går så fort att sticka som det gör med maskin.

Har ingen aning om man behöver tyngder till en Knittax. Jag har rotat fram några gamla broschyrer om Knittax med tillbehör och kan inte hitta några tyngder. Stickningen hålls kanske ner med platinahakarna?

Knittaxen är en standardmaskin med ett nålavstånd på 4,5 mm. Med en sådan kan man sticka garn upp till ca stickor 3 eller 3½ lite beroende på vilken typ av garn det är. Lite mer fakta om olika typer av stickmaskiner och vilket garn de passar till hittar du på min hemsida:
http://www.vikatextil.se/fakta.htm

Läs gärna där och fråga vidare om det är mer du vill veta. Till det garn som är vanligast i handstickningsammanhang nu behöver man en maskin med lite större avstånd mellan nålarna. En mellanstickare eller en grovstickare. Så vad du vill ha för maskin beror helt enkelt på vilket garn du vill kunna sticka! Eller också gör du som mig: har fler maskiner.

Fråga på och lycka till med utforskandet av din maskin!
Nina

Tack så mycket, jag kom på att den måste sitta fast annars skruvar den ur sig.
Nu har jag en till knittax maskin på gång som jag får låna och se ifall inte denna är sliten och därför åker garnet ur hela tiden, jag har försökt tejpa men det var inte lyckat det heller.
Blir så frustreradkanske jag inte passar ihop med maskinen.
jag återkommer när jag kommit på vad det är för fel, ska genast ila till bibblan!
kersthin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons