Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-04, 00:01   #1
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Vad ska man tänka på vid köp av stickmaskin?

Jag är sugen på att köpa en begagnad stickmaskin.( Jag har alltid önskat mig en sådan). Vem kan ge mig tips om vad man ska tänka på vid ev. köp? Måste man gå en kurs för att lära sig en sådan? Vad är ett rimligt pris? Higgins
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-04, 07:50   #2
linssoppa linssoppa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 4
Jag köpte en begagnad Bond för ett par månader sen. Den är helt manuell och har ingen möjlighet till hålkort eller programmering. Vad är det du letar efter? Bonden är rätt OK, men jag har inte riktigt fått snits på det än, dessutom så korvar stickningen ihop sig väldigt när man maskat av och är helt omöjligt att få slät. Kanske blir det bättre när man stickar större grejer (jag har bara stickat provlappar och en halsduk). Köper du en helt manuell maskin tycker jag absolut inte du ska betala mer än en 1000-lapp. Jag köpte min för 800 och då fick jag med bord till också.
Med maskinen följde en instruktionsbok, så jag hade inga problem med att få den att fungera. Men det beror som sagt på vad man vill göra med den. Vad ska du göra?
linssoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-04, 19:11   #3
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av en stickmaskin, så antar jag att man ska börja med en ganska enkel och se hur det fungerar. Det jag skulle vilja sticka är enklare tröjor,jumprar,halsdukar och annat till mig själv och kanske till mitt barnbarn. (Då kanske plaggen hann bli klara innan hon växer ur dem )
Jag vet inte vad det innebär med hålkort (är det för att sticka mönster, tro?)och om det är en för- eller nackdel om den är i plast.Dessutom finns det en mängd olika märken på den begagnade marknaden och en del verkar vara svårt att få tag på reservdelar till, OM det skulle behövas. Tacksam för alla tips!
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-05, 12:25   #4
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag lärde mig att sticka på en brotherstickmaskin, och tycker att de maskinerna är underbara i jämförelse med andra märken. Men tyvärr tillverkar inte brother stickmaskiner längre, men jag tror att det fortfarande går bra att få tag på delar till dom. Det finns en motsvarande maskin som heter Silver Reed som fungerar ungefär på samma sätt. Jag har själv en gammal singer stickmaskin och tycker den är besvärlig att sticka på, men jag har också en silver reed och den är bra.
Det du bör tänka på är att du nog skall köpa en stickmaskin som har garnledare, annars måste du hålla i garnet när du stickar. Sedan måste du fundera på om du vill kunna sticka avigt och rät som t.ex. resår, för det går inte att sticka på en enkelbädds maskin. En hålkortsmaskin är en maskin man kan sticka mönster på. En bra sida att titta på efter begagnade stickmaskiner är www.stickat.nu , av henne har jag köpt mina stickmaskiner och hon kontrollerar att de fungerar.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-05, 22:54   #5
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Emilia!

Tack för dina goda råd! Jag ska gå in på den sidan och kolla! Jag har kollat på en massa annonser med begagnade av olika märken och det tycks finnas många sådana. Silver reed känner jag igen, sedan tidigare. Det är väl ett känt märke. Jag tror nog att det är bra att få möjlighet att sticka resårstickning på tröjor för att få det att bli snyggt, eller hur?/ Ulla
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-06, 20:56   #6
linssoppa linssoppa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 4
Alltså, man kan ju sticka resår på en enkelbädd också, men man får då göra de aviga maskorna för hand. Det är inte så jättesvårt, men det är säkert arbetsbesparande att ha en särskild manick för det.
linssoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 11:22   #7
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag måste nog säga att om man vill kunna sticka resår, så är nog det bästa att köpa en dubbelbädds maskin. För jag trodde också att det skulle vara enkelt och inte så tids ödande att sticka de aviga maskorna för hand, så jag köpte en enkel hemstickmaskin. Men jag måste säga att den sålde jag hastigt bort, det blev inte alls ett jämnt resultat av att sticka de aviga maskorna för hand och man blev inte nöjd. Så jag rekommenderar en dubbel bädds maskin, den kostar ju förstås mer, men det är värt det!
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 12:22   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har en gammal enkel Bond som jag bara använt någon väldigt enstaka gång sedan jag skaffade katt nr 2, som gjorde stickning i annat än instängd i eget rum omöjligt (Han är snart 15, och fortfarande tokig i garn!).
Det är en synnerligen basic enkelbäddsmaskin (inget för den som är lite seriösare på maskinstickning), men jag gjorde en hel del barntröjor med motiv på den.
Jag vet inte vad ni menar med "för hand" på de aviga maskorna, men jag gjorde dem med nålverktyget medan stickningen hängde kvar. Det gick jättefort och blev hur fint som helst!
Men visst är det bättrre med dubbelbädd för den som tänker satsa lite!!
Jag har faktiskt köpt en dubbelbäddstillsats till Bonden på eBay som det ska bli spännande att prova någon gång! Snurre har just flyttat ner till dottern, och till sommaren är förhoppningsvis de andra katterna ute länge nog för lite stickning!! Yipee i så fall!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-07, 20:40   #9
linssoppa linssoppa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 4
Med för hand menar jag att man använder det lilla nålverkyget som medföljer, med stickningen kvar på maskinen. Jag tycker inte heller det är särskilt svårt och det fungerar bra, tycker jag. Men jag har ju aldrigf provat dubberbädd...
linssoppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-11, 23:34   #10
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Tack för alla god råd. Nu ska jag bara försöka få fatt på en begagnad maskin... / Ulla
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-12, 22:40   #11
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Hej!
Jag har haft Knittax Stickmaskiner sen 60-talet.
Det är en mycket lättstickad maskin. En nackdel är att du måste vinda upp garnet till runda nystan, eftersom garnet läggs i en behållare. Du kan alltså inte sticka direkt från stora koner. Detta är lätt fixat med en liten garnvinda.
En fördel är att den inte är så omfångsrik, eftersom man slipper dom stora spröten som dom flesta maskiner har. (Det finns spröt om man gärna vill ha det så man kan använda koner, men jag har alltid föredragit nystan)
Min första maskin hade inte resårbädd.
Då la jag upp på en tråd i avvikande färg, och trädde det färdiga stycket på jumperstickor. Det gick ganska fort att sticka resåren för hand.
Det blir inte någon bra resår när man vänder på maskorna, och det går nästan lika fort att sticka den för hand. Då kan man också passa på att minska på första varvet.
Sen köpte jag en ny maskin med resårbädd.
Det blir mycket fin elastisk resår.
Hur som helst är det en lättanvänd maskin. Maskorna sitter säkert utan vikter.
Knittax har lite större nålavstånd än andra motsvarande maskiner. Det betyder att du har större urval när det gäller garn.
Babygarn går jättebra. Sen kan du också sticka på varannan nål med grova garner ( motsvarande stickor nr 5)
När man blir lite van finns det en hel del tillbehör för mönsterstickning man kan prova.
Du kan hålla utkik på Tradera och Blocket. Ibland dyker det upp en maskin.
Hoppas det här var till nån hjälp.
Hälsningar Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 16:34   #12
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Tack Inger!

Tack för dina fina råd och tips! Jag håller utkik!/Ulla
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-16, 16:48   #13
camgus camgus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 5
Hej!

Var noga med att det går att fåtag på reservdelar om du köper en begagnad. Får du tag på en riktigt gammal så är de mer avancerad än de manuella nya som finns men de är också mycket tyngre då de är gjorda i gjutjärn. Ska du ha den stående på ett ställe så är de gamla att rekommendera då de ofta klarar både resårstickning och rundstickning.

Mvh Camilla
camgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-20, 19:40   #14
higgins higgins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 78
Tack alla som gav mig råd!

Häromdagen fick jag tag på en begagnad Knittax (med bord)för en rimlig slant och jag är jätteglad. Tyvärr har jag inte hunnit sitta vid den så mycket, men jag vet i alla fall hur den fungerar och har prövat lite grann att sticka, men det var SVARARE än jag trodde. Men övning ger färdighet sägs det och skam den som ger sig. Jag får nog återkomma och be om hjälp när jag blir alltför förtvivlad!Hälsningar Ulla
higgins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 21:37   #15
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Priser

Skakar liv i denna gamla tråd.

Sitter och klurar på en begagnad stickmaskin från blocket. Har även läst en del på www.vikatextil.se. Dock tycker jag fortfarande det är svårt att bedöma vad som är vettiga priser. Det finns många trådar här om begagnade stickmaskiner men jag har inte hittat någon som handlar om priser. Många knittax finnes på blocket i detta nu. Både manuella och "automatic" som spänner mellan 1800 och 4500. Är det bra priser?
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons