Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-06-22, 21:44   #1
Ewan Ewan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 17
Utforma arbetsplats?

Hej!
Jag kommer troligtvis kunna göra en permanent arbetsplats här hemma att hålla till att sy på. Tips på utformningen mottages gärna -- vad ska jag tänka på? Har du kommit på någon "genial" lösning på något?
Kram Ewa
Ewan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 13:05   #2
mam mam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 9
Jag har ingen genial lösning att erbjuda, Men jag skulle själv gärna ha ett hål i sybordet att slänga skräp i. Jag tycker alltid man har trådstumpar och tygrester överallt när man sytt. Att det alltid ska vara så besvärligt att ställa fram en papperskorg. För att inte tala om att lyckas pricka den varje gång...
mam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 19:56   #3
Ewan Ewan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 17
Den idén var ju genial

Det ska jag helt klart satsa på, det var visst genialt...
Den enda andra idén jag fått hittills är att göra en nåldyna för handleden, men det har säkert många kommit på före mig.. :-)
Ewan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 21:59   #4
mam mam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 9
Åh! Så smart! Det hade inte jag kommit på själv. Jag brukar ha nålarna i munnen.
mam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-26, 22:42   #5
lindsarp lindsarp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 9
Lightbulb Ergonomiskt ljus

Det enda tips jag kan ge är ett som gäller såväl för dator som för symaskin: Arbetsplatsen måste vara ergonomisk, annars sitter man snart med axlarna uppe vid öronen... Sen är ju en riktigt stark ljuskälla schysst att ha, gärna en som man kan rikta om ljuset med vid behov (typ skrivbordslampa). Det finns ju superflashiga modeller med inbyggt förstoringsglas...
lindsarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-29, 18:55   #6
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Ordentligt med plats runt och bakom symaskinen är rätt viktigt. Och något jag saknar hos mig är ett stort bord som man kan arbeta stående vid, så man slipper krypa på golvet när man klipper mönster och tyg.
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-29, 21:57   #7
mam mam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 9
Spinner vidare på Vildhavre´s idé.

Om man skulle bygga ett klaffbord i rätt stor storlek och sätta på bra arbetshöjd (ca 90 cm, beroende på hur lång man är. Navelhöjd anses vara bra arbetshöjd) Man skulle då kunna använda det som klippbord eller ritbord och sedan fälla upp det när man ska sy eller göra annat. Varför ta upp onödig golvyta? =)

Bordet skulle kunna sitta i väggen med gångjärn, Sedan kanske ett par krokar i taket som håller skivan uppe när den itne används. Man skulle tex kunna ha sybordet under, eller åtminstone en bit av det, så man slipper flytta symaskinen när man ska klippa. På baksidan/undersidan av bordsskivan kan man tex ha en korktavla eller nån sorts förvaring som inte ramlar ner när bordet är nedfällt. Man kunde sy små fack att lägga saxar, måttband, resår, trådrullar o.d i. Och ha blixtlås eller kardborrde i öppningarna så inte sakerna ramlar ut.

Jag känner mig som en riktig idéspruta nu. Blir riktigt sugen på att göra nåt liknande till mig själv. =)
mam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 21:33   #8
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Wink Mera tips!

Jag ska strax flytta och kommer att få en permanent syhörna Har tagit åt mig en del tips och tycker att många verkar bra!

Det där med hål var en helt okej idé, men jag vill nog ha hålet till symaskinssladden. Irriterar mig alltid på att den hänger över kanten och att jag snubblar i den

Ett helt nytt tips, är en försänkning för symaskinen så syhöjden blir i bordshöjd. Det stör mig att jag måste kämpa med stora/tunga tyger för att hålla dom kvar, i stället för att bara kämpa med sömmarna. Jag vet att det finns lösa "bord" att sätta till maskinen, men kan det någonsin vara nog stort? Knappast för mina gardiner i alla fall

Om jag skulle designa ett eget sybord, hade jag nog ordnat en försänkning. Eller göra det ännu mer avancerat: Höj- och sänkbart där maskinen ska stå (för att passa båda maskinerna, som ju är olika höjd såklart). Det finns ju till databord... Något för möbeldesigners att klura på kanske.

Och varför är strykbrädor så små? Enda anledningen är väl att dom ska ta liten plats?? Gardiner får man ju stryka flera gånger åt alla håll. Hade nog velat ha en bamsing, kanske i syrummet att fälla upp då det inte behövs? En utveckling av mams klaffbord

Återstår att se vad det blir av min syhörna, har en del annat att ordna först. Som att flytta, till exempel...

Ha det gott alla syvänner!
Hälsningar Irene
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-13, 22:26   #9
Ewan Ewan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 17
Vad många bra idéer - nu fattas bara en köpare på mitt akvarium som ockuperar hela ytan där arbetsbänken ska vara.

Jag är usel på att hålla ordning på knappnålarna - några tips på det?

Jag hoppas jag får ordning på platsen snart, lägget ut album,bilder då.
Ewan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-13, 23:03   #10
mam mam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 9
Citat:
Ewan skrev:
Vad många bra idéer - nu fattas bara en köpare på mitt akvarium som ockuperar hela ytan där arbetsbänken ska vara.

Jag är usel på att hålla ordning på knappnålarna - några tips på det?

Jag hoppas jag får ordning på platsen snart, lägget ut album,bilder då.
Var bor du? Jag söker efter ett begagnat akvarium!! =)
mam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-14, 19:20   #11
Ewan Ewan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 17
Jag har skickat lit uppgifter om akvariet till dig. :-)
Ewan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-06, 13:58   #12
Tina Tina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Jeg har lige for en måneds tid siden i min sommerferie (semester) fået lavet mit syrum. Der er sat 2 store plader op langs væggene (den ene er 180 x 60 cm og den anden 220 x 80 cm.) Den ene korte plade står mine symaskiner på og det andet fungerer som arbejdsbord/klippebord. Det er supergodt at have et stort klippebord.

Hvis man ikke har pladsen til det, kunne man købe et billigt køkkenunderskab (60 dybe og ca. 60-80 cm. brede). En plade skæres ud i skabets topplade mål og sættes på. På siderne kan man skære plader til i målene fra bund-top + dybden på skabet. Disse to sættes på hver side af skabet, så de kan hejses op med en låsemekaniske. På den måde får man 3 plader samlet på langs til at klippe på. Når man ikke længere skal bruge klippebordet, klapper man de 2 sidestykker ned, og så fylder det ikke nær så meget.

I mit syrum fik jeg også lavet en plade til alt mit sytråd (ca. 400 ruller...jeg har en broderimaskine, så jeg bruger meget). Det er bare en billig plade i målene 80 x 120 cm. I pladen bores huller i f.eks. 8 mm tykkelse (afhænger af spolens hulstørrelse). I hullerne sættes rundstokke i ca. 8-10 cm. længde, der passer til spolens hul (f.eks. 8 mm) og pladen males og hænges op på væggen f.eks. over symaskinen. Jeg er utrolig glad for min trådrulleholder, for jeg kan altid finde mit tråd og har hængt det op i samme orden som i farvekortet, så jeg ved altid, hvor jeg kan finde det.

Til at holde orden på knappenålene kan man få en lille magnetisk skål. Når nålene ligger deri, glider de ikke så nemt ud igen.

Ellers kan man sy en lille kurv til trådafklip, der stikkes ind under maskinen, så man har kurven ud mod sig selv. Der er lavet en på denne side - det er godt nok til broderimaskiner, men princippet kan man jo sagtens bruge alligevel:

http://www.moosebstitchin.freeservers.com/ (gå lidt ned og find billedet til "scrap bags")

k.h. Tina
Tina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 20:20   #13
zettan zettan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 14
Finns redan bord med försänkning för symaskin ,, hadde vi på textil och konfektionlinjen jag jagick i gymnasiet,,, men ska inte vara så svårt att göra hemma själv kan jag tänka mig ..
zettan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 20:22   #14
zettan zettan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 14
En magnet till dina knappnålar kanske ???? finns dels att köpa och du kan ju även sätta fast en magnet på en pinne som du går över golvet med vid behov och fånga upp alla tappade nålar med .
zettan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 20:26   #15
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Det där med höj- och sänkbart bord tror jag på! Kunna reglera efter vad man gör, om man vill stå eller sitta, vilken maskin man använder mm! Det ska jag ha när jag någon gång i framtiden har ett eget syrum!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons