Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-31, 10:43   #1
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
Problem med grundliv (stor byst)

jag gick en mönsterkonstruktionskurs för ett år sedan där vi gjorde våra egna grundliv. mitt är prefekt så länge jag behåller de 8 cm rörelsevidd som är med från början, som passar till skjorta eller blus, tex. problemen kommer när jag minska röresevidden för att göra ett tight liv eller en korsett-topp. jag har rätt så stor byst, men är väldigt smal runt ryggen (har 65 DD) och det är det som skapar problem.
om jag bara minskar rörelsevidden så mkt som jag vill så blir bysten inte tillräckligt markerad, utan det blir en rät linje från bystpunkten till midjan. om jag som jag gjort hittills, bara nyper till under bysten och syr in, så flyttar sig midjan uppåt och mönstret blir för kort. det funkar, men inte så bra.
min lärare på kursen sa att man skulle mäta bröstet från bystpunkten till precis under bysten så vet man vart underbystlinjen (skärningen precis under bysten) skall ligga, men gör jag det så hamnar den bara ngn centimeter ovan midjan. mäter jag från midjan och upp till underbystlinjen så blir det inte samma mått.

hur ska jag göra?

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-31, 23:23   #2
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
flera insnitt....

om man har väldiga skillnader i omfång är det lämpligast att göra flera st insnitt för bästa passform (har själv samma problem fast baktill, inga höfter mycket rumpa, ser ut som ett d i profil)
ditt problem med underbyst måttet förstår jag inte riktigt....
menar du att du ska göra en "empire"-skärning?
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-01, 10:14   #3
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
hur får man in de insnitten? jag är inte så jätteduktig på mönsterkonstruktion.

om jag tex vill ha en empirieskärning (hade glömt namnet, tack så mycket!) så sa min lärare att jag skulle mäta bröstet från bystpunkten ner till under bysten och mäta lika långt på mönstret, från bystpunkten då. men då hamnar den linjen bara ngn centimeter ovanför midjan och det känns väldigt fel för om man mäter från midjan och upp till under bysten så är det längre.

jag vill göra ett linne som det här: http://www.tradera.com/auction/aid_10674903 med samma fina rundning över bysten, men det blir alldeles för platt när jag gör det.

hoppas du förstod lite bättre.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-01, 22:34   #4
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
jag är inte helt och hållet säker på det här, men jag kan tänka mig att du måste lägga lägga till lite för måttet från bystpunkten till under bysten på längden på nåt vänster. men jag kan inte komma på hur det ska gå till för att inte förlänga i sidan..

kanske att det funkar att förslänga mitt fram delen nånstans under bystpunkten, och på sidan fram klippa upp, från samma punkt du förlängt på fram, upp till hörnet sidan/ärmhålet. och dra isär så du ökar längden vid insnittet men behåller samma i sidan.

huh.. förstår man nåt av det där?


det kanske ger nån idé iaf.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 07:23   #5
skymningsnymf skymningsnymf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
nyvaken och smått förvirrad som jag är, vet jag inte om du kan få någon nytta av det här (just till linnet som du vill sy) men :

försök att lägga bystinsnittet från sidosömmen istället. klipp upp insnittet och fortsätt klippa horisontellt ända fram till "mitt fram linjen", så att du får en undre och en övre del av mönstret.

nu ska du kunna justera livlängden fram, utan att sidosömmens längd påverkas, då du bara ritar om bystinsnittet så att det blir större/djupare från sidosömmen.

hoppas att det kan hjälpa dig lite grann iaf
skymningsnymf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 10:03   #6
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
Angry ÄH!

försökte rita en bild men j----la forumet tyckte den var förstor....
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 10:13   #7
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
försökte rita en bild över hur et "brukar" se ut när man ritar, ifall att det blir lättare då.
Jag skulle själv utå ifrån midjan (efter som korsetten inte har några axelband)
sen mäta till under bysten (eller där man VILL att den ska vara... ibland vill man ju lyfta upp grejjerna lite *hihi*)
sen till bysthöjd punkten & slutligen så högt som du vill att korsetten ska gå (urringningen)

börja så & prova dig fram....

åter kommer med bilden (försökte lägga den i mitt galleri men det gick inte heller)
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 11:53   #8
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
tack för alla tips, ska försöka bena ut det hemma i lugn och ro så snart jag hinner. men att lägga insnittet i sidan var en bra idé, ska prova det
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-05, 16:30   #9
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
ritat nu

och inser att jag inte är så proportionelig. fick lov att öka längden fram med 5 centimeter så nu ser mitt mönster bara konstigt ut. dessutom så är jag svankryggig så sammanlagt skiljer det 7,5 cm mellan mitt fram och mitt bak. det är ett under att jag kan ha köpekläder öht...

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-05, 21:49   #10
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
om du har en söm mitt bak kan du ta in där i midjan för svankrygg. borde funka om man vill. så gör man på ytterplagg iaf.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-06, 12:19   #11
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
det är så jag gör, måste ha en söm mitt bak annars så passar det inte. jag har ett VIM från mitt bak till sidan i midjan för att slippa hängande tyg, som jag alltid brukar få annars..

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons