Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-15, 16:21   #1
Rebecca Rebecca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 1
Var hittar jag mönster till babykläder?

Hej!
Vill sy en pyamas till en nyfödd men har svårt att hitta bra mönster. Jag har för övrigt svårt att hitta bra basmönster både till barn och dam eftersom jag tycker att många av de som finns i affären typ burda är lite tjafsiga. Någon som har något tips med alternativa mönster.
Rebecca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 17:07   #2
winterros winterros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
i typ ingelise-tidningarna brukar det alltid vara bra mönster på basplagg. ofta lite fåniga små detaljer men dom går ju att skippa. babyplagg vet jag ej. Har inte burda någon barn/baby kollektion? Annars så köp en och rita av och lämna tillbaka sen när du har ditt mönster . det är alltid ett gångbart sätt. Lycka till!
winterros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 19:19   #3
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Köpa en tidning, rita av mönstret och sedan lämna tillbaka tidningen!?

Burda brukar finnas på biblioteket. Ottobre då det brukar ju många prata gott om.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 20:36   #4
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Hon menade nog att man skulle köpa ett klädesplagg, rita av och lämna tillbaka. Så uppfattade jag det i alla fall.
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 20:42   #5
smultron75 smultron75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 60
Alla sätt är bra utom de dåliga

Man kan köpa gamla tidningar "allt om handarbete" basplagg står sig ju, det är ju bara tygvalet som är omodernt.

Man kan söka mönster på tradera under hobby/lek och sen mönster/beskrivningar. Det finns damer som köper veckotidningar och säljer mönstren ur dem.

Man kan låna böcker på biblioteket:
Sy kläder av mjuka tyger av Åsa Lennartsson
Nya barnkläder av Elsebeth Gynther.
(Båda är lite gammalmodiga)

Man kan beställa kataloger från Stoff och stil. De säljer mönster och tyger till bra priser.
Fast katalogerna kostar (typ 70kr?) om man inte köper tyg, så gå in på hemsidan, beställ nåt tyg och begär att få katalogerna medskickade.
Deras fleece är underbar!

Hittar du inget så återkom för pyjamasmönster kan du få låna av mig i så fall.

/Jessica i Nyköping - smultron75
smultron75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 21:05   #6
winterros winterros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
självklart menade jag att man skulle köpa ett plagg för att rita av och sedan lämna tillbaka plagget... Trodde jag gjorde mig förstådd första gången, men det kanske blev lite otydligt?
winterros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 21:17   #7
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Det är ingen fara, jag blev lite förvånad först bara...
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 22:10   #8
Chip Chip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4
Jeg anbefaler Ottobre-magasinet:)

Det har spesialisert seg på baby- og barnemønstre og de er kjempefine.

http://www.ottobredesign.com/se/index.html
Chip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 12:20   #9
Kernen Kernen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 35
Jag vill också varmt rekomendera Ottobre-tidningarna. Deras mönster är roliga, enkla och stämmer i passform. Varning för tyska mönster dvs. Burda och Stil som är, jämfört med köpta bebiskläder ung. två nummer förstora på bredden men korrekta på längden. (Jmf med Lindex och PoP). Kanske har dom blivigt bättre? Jag gav upp dom för 3 år sen. Ingelise däremot kan ibland vara lite smala spec. i ärmarna på bebismönsterna. Passade mina långsmala bebisar, men funkade inte att ärvas till kompisens mera mulliga bebis.

Vill också passa på att rekomendera en bok: Barnkläder : sy och sticka till barn 0-3 år
av Meedom, Hanne (ISBN:9153421817,229 kr akademibokhandeln)

Jag skulle aldrig överlevt utan den. Dom har ritat alla mönster i ett mönsterark för var storlek, som "en halv overall" där 3-4 bredder, halsringningar och olika länger är inriade. Ex. byxor från tights till ytterplagg, kort/lång ärm, vanlig el. raglan, kort kjolliv/t-shirt eller jacklängd osv. Och sen en hel bok med ideer om vad man kan få ut av mönsterarken. Har nog sytt >40 plagg med mönster ur denna bok! Mycket bra!!
(Jag skall ta och lägga in den under referenser nån gång, och ta med en bild över mönsterarket).
Kernen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 12:38   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag gick genast till www.adlibris.com och letade efter boken Ulrica föreslog, och där kostar den bara 177kr! Med frakt 196kr. För oss som inte har bokhandel inpå knuten!
Det får bli min julklapp i år! Så att jag kan göra presenter till min lilla guddotter!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 12:48   #11
Kernen Kernen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 35
Hm, när jag köpte den för 2,5 år sen kostade den 307 kr....

Kolla måttabellen bara, "svenska" storlekar tex. stl 68 cl passar barn mellan 62 och 68 cm. Mönster enl. boken passar stl 62 barn mellan 62 och 68. Dvs. numreringen är ett snäpp lägre.
Kernen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-16, 13:04   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Åh vad bra tips!! Det är sådana man behöver när man inte har bebisen hos sig själv!
Nu verkar det ju varit 307 väl använda kronor för din del, eller hur?! Vad spelar det då för roll att den är lite billigare nu!?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 15:36   #13
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag har köpt några mönster från http://www.baby-sy.com/index.htm som jag tycker mycket om. De är lätta att rita av och ändra som man vill. Arbetsbeskrivningarna består av pedagogiska teckningar istället för text, så man behöver kanske ha lite koll själv på val av material och sömmar... men det är jättelätta mönster, och på hemsidan finns ju tips på olika varianter man kan göra utifrån dem.
Jag tyckte priserna var bra också...

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-17, 18:52   #14
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Det kanske inte längre är aktuellt, men jag såg att "Sy barnkläder av mjuka tyger" av Åsa Lennartsson ligger ute på Tradera nu. (Det är inte jag som är säljaren)

/MiaG
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons