Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-29, 15:11   #31
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Citat:
johannajanzen skrev:

Vet att jag reagerade på den nya tidningen "Kreative kvinnor". Varför blanda engelska och svenska i titeln? Är det bara kvinnor som är kreativa? Nä, den gav jag inte mkt för, uruselt innehåll dessutom, bara massa inredning och 40 julklappstips. Hur många varianter av tygstrutar vill man sy till julgranen egentligen och ger man sådana i julklapp?

"Kreative" är danska, den är dansk från början.

Håller inte med om att den är dålig, den ger mig mycket inspiration och det är mycket jag vill göra i den.
Nej, det är inte bara kvinnor som är kreativa men det är en tidning som vänder sig till kvinnor, precis som många andra tidningar som har en riktad målgrupp. Det behöver väl inte vara fel i sig,,
Jag har länge velat ha en tidning som skulle pasas mig.Det finns väldigt lite som är "modernt" roligt och angeläget.
Tex Ingelise som ur ett genusperspektiv i så fall är väldigt tråkig (även om jag tycker den är tråkig ändå) Kläder benämns ofta som "feminina" till kvinnor och manliga kläder ska vara "maskulina", "man ska sy till sin man",
tydlig uppdelning mellan pojk och flickkläder osv
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 21:25   #32
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Smile

Får en slöjdlärare slänga in en kommentar?

Har inte jobbat så länge, men på textilslöjden gör vi så här:

Eleverna får ett häfte med fyra uppgifter. Det är ungefär vad jag tycker är rimligt på en termin. Uppgifterna är tolkningsbara, tex. Gör något av garn? Sedan får eleverna utifrån intresse och förkunskaper skriva en beskrivning på vad de ska göra.

Trötta Lisa gillar inte slöjd och vill bara göra en garnboll. Fine, bara hon i sin beskrivning skriver vilket material hon tänker använda och hur den ska se ut.
Olle som gillar skidsport vill virka en Sverre-mössa (Kask heter de egentligen) Det får han göra om han beskrivit vilket material han tänker använda och hur den ska se ut. Sedan jobbar de på.
Efter att skapelsen är färdig så får de utvärdera hur det gick och ta en bild på sitt alster.
På detta vis tvingar jag ingen att göra något. Utifrån dagsform/ork/intresse blir det många olika tolkningar av uppgifterna.
Det mest intressanta tycker jag är att se vilka som klarar att skapa något utifrån sina egna idéer och vilka som alltid "härmas".
Häftena har tillkommit för att det ska vara enklare om det kommer vikarier. Då ser vikarien om jag har sagt okej till elevernas planer.

Sedan kan jag även tillägga att vi har tjej och killgrupper. Det är jätte-bra, för en del killar som inte skulle leva ut på textilslöjden gör det när det inte är en massa tjejer med och likadant på träslöjden när de har tjejgrupper.
Så där, en liten uppdatering hur det kan vara att ha slöjd 2007
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 20:52   #33
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Låter underbart och inspirerande!

Jag kommer gärna som vikarierande elev :-)
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons