Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-08, 11:31   #1
Flixon Flixon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 5
Newbie!

hej allihopa. jag är sprillans ny här... önskade mig en symaskin i julklapp (till släktens stora förtjusning) och nu har min lillasyster bett mig sy hennes balklänning (hon tar dock studenten först nästa år - men det är lika bra att börja i tid!).
vi har inte diskuterat närmare hur hon vill att den ska se ut, men jag tänkte redan nu be om lite tips och "do and don't". jag har bara sytt om klänningar tidigare, aldrig sytt från scratch. vad bör jag tänka på? vad bör jag låta bli?
tacksam för allt!
uppdatering följer, ikväll kommer vi diskutera tyger och mönster...
Flixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 15:59   #2
Heidi Heidi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 35
Hej!
Vad roligt att du börjat sy!!!
Ett tips är att du börjar med att klippa till mönstret på livet i lakansväv med 2-3 cm sömsmån och så sy ihop med långa stygn. Då kan du prova in det på din syster och sen föra över ändringarna på mönstret innan du sätter saxen i det "riktiga tyget". Jag brukar alltid börja med att sy i fodret och prova in det för en extra koll. Välj inte en axelbandslös modell som första projekt, är svårare att få bra tycker jag.
Fråga på under arbetets gång, här finns många som kan hjälpa till!
Lycka till!
Heidi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 20:29   #3
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Kan bara hålla med föregående skrivare. Lakansväv är jättebra att använda till att börja med. Jag tycker även att man behöver axelband för man se nästan aldrig någon som har en axelbandslös klänning som INTE drar upp den över bysten ideligen. förstör verkligen helhetsintrycket om man inte känner sig säker i klänningen. För övrigt så tycker att det är jätteroligt att du har börjat sy lite mer avancerade saker. Man växer med varje klänning och varje plagg. Inget plagg är det andra likt.
Lycka till med klänningen!
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 22:17   #4
Flixon Flixon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 5
nu har vi pratat ihop oss lite över msn (syster bor i östersund och jag i lund.. försvårar det hela en aning) så lutar det åt klänningen som finns i mitten på bilden - det som är längst till höger är vad som skulle vara över brösten.
Namn:  PICT0877.jpg
Visningar: 242
Storlek:  18.7 KB
eventuellt lägger jag ett lager spets över från bröstdelen och neråt, men vi får se vad som blir bra!
syrran har -till skillnad från mig- ganska stora bröst men jag tänkte att OM det inte funkar så är det ju inget större projekt att sy dit ett par smala axelband..
tack så mycket för rådet om lakan, det ska jag DEFINITIVT göra!
Flixon är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons