Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-11, 19:36   #1
Lillan_79 Lillan_79 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 1
Tips på bok om sömnad på maskin för nybörjare

Jag söker en grundläggande bok om maskinsömnad för NYBÖRJARE! Ex, hur syr man rakt , när ska man sick-sacksy alt sy med raksöm,hur sjutton får man gardinerna raka och snygga. Ja som ni märker, verkligen basic. Jag har börjat sy nu senaste året, har aldrig tidigare varit road av det men resultatet blir ju inte alltid det bästa . Hade dessutom träslöjd i skolan...det säger väl allt! Däremot älskar jag att brodera konstigt nog...
Lillan_79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 21:18   #2
Heidi Heidi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 35
Har några tips på böcker, kolla biblioteket först så får du en uppfattning om dem innan köp .
Sy på maskin av Ann Ladbury, Informationsförlaget AB 1996.
ISBN 91-7736-135. Väldigt basic, vet dock inte om den går att få tag i längre.
Sy, den kompletta sömnadshandboken, ICA Bokförlag 2005,
ISBN 91-534-2567-7. Bra basicbok.

Vill du sy rakt, använd dig av linjalen på symaskinens stygnplåt och räcker inte den (vid gardinsömnad tex) så tejpa en linje på maskinen att hålla dig efter.
Hoppas det hjälper dig lite i alla fall.
Heidi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 21:24   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Bästa hjälpmedlet vid sömnad är strykjärnet.
När jag t ex syr gardiner, pressar jag in sömsmånen i sidorna först, sedan är det enkelt att sy, och det blir rakt.
Likadant upptill och vid fållen.

Strykjärnet är bästa hjälpredan.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 21:49   #4
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Hejsan!
Jag klipper alltid bort stadkanten för den vill oftast dra sig sedan syr jag en fåll som är dubbelvikt.//Ann
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 21:50   #5
traktor traktor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 103
Glömde... trådrakt är viktigt!!!
traktor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 23:04   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Lite hjälp till föregående inlägg om trådrakt:

Trådrakt menas att man ser till hur tyget är vävd, och följer "linjerna" i tyget. Om man ska ha raka stycken så ska man följa trådarna i tyget.

Stryka är viktigt. Det glömmer ofta nybörjare. Jag stryker efter varje moment. Och ibland före, när man ska vika upp någonting.

Man syr i princip alltid med raksöm. ca 2-3 mm stygnlängd, kortare för tunnare tyger och längre för grövre tyger, generellt sett (alltså generellt sett ).

sicksack syr man när man vill att de klippta kanterna ska hålla sig i tvättmaskin. De syr man alldeles intill kanten, så att ena sidan av sömmen hamnar precis där tyget slutar. Om tyget fransar sig jättelätt så ska man välja tätare sicksack, och om tyget klarar sig bra så kan man välja lösare. Tätare ger dock klumpigare och tjockare sömmar som kanske märks mer om man har tunna fina tyger. Men för det mesta kan man ha samma stygnlängd som för raksöm. Bredden väljer man beroende på hur stor sömsmån man har, men maxbredden brukar vara det normala.

Hur man syr i stretch/stickade/trikåtyger på vanlig maskin tvistar de lärde, men jag föredrar att sy med svag sicksack. Vissa föredrar "fejk-overlocksömmen" som finns på de flesta nyare maskiner. Raksöm undvikes eftersom det inte ger sig efter när tyget sträcks och det kan spricka. Men om man ska sy mycket i trikå ska man nog investera i overlockmaskin, ger bättre, flexibla, smidiga sömmar. (precis de sömmar man ser i köpta kläder) Man kan också använda overlockmaskin till att sy i vävda tyger. Men man bör ha vanlig symaskin också eftersom overlock bara kan sy på kanten, och inte "mitt på tyget" som fållar, fickor, applikationer, dekorsömmar, stickningar, osv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 16:00   #7
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Ett litet tips på hur man får en sick-sackad kant att bli snygg och slät är att investera i en pressarfot som håller ut/ned kanten man kastar om. Till min maskin (Pfaff) följde det med en sådan men den finns säkert till andra maskiner också. Pfaff kallar den "justerbar overlockfot".

http://www.pfaff.com/se/4117_3052.html

Tycker överhuvudtaget att rätt typ av pressarfot hjälper när man är nybörjare. Kolla vad du fick med till maskinen och jämför med bruksanvisningen ibland står det tips där om hur man kan använda de olika fötterna.

Håller med övriga....styrkjärn och pressa är ett måste. Ska väl erkänna att jag blev rätt less när jag hade fållat gardiner som totalt innebar en fållad längd på 13 meter. Då var jag inte så noga i slutet kan jag säga.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 17:39   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Åh, tack! Nu vet jag äntligen vad den foten ska användas till. Hittills har den mest legat oanvänd men ibland ser man vad bra det är att sitta och läsa här. Tack.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 17:47   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Å andra sidan gillar jag symaskin med en så bra allroundfot att den funkar till att sy med allt. Så man slipper byta, byta, byta.

Jag vill sy, inte hålla på att knappa in saker, vrida, skruva, snäppa på, peta... haha!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 19:11   #10
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Åh, tack! Nu vet jag äntligen vad den foten ska användas till. Hittills har den mest legat oanvänd men ibland ser man vad bra det är att sitta och läsa här. Tack.
Jaaa, jag har blivit beroende av den. Nu använder jag den varje gång jag ska sick-sacka eller fejk-overlocka kanten.

F.ö. är det väl inte jobbigt att byta pressarfot? Inte på min maskin iaf. Klicka av, snäpp fast - simsalabim. Det tog längre tid för mig att skriva de första fyra orden i denna mening än vad det tar att byta pressarfot. Å då är jag rätt snabb på tangentbordet.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-17, 19:35   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ploppan: Precis. Pfaff är jättebra på det, det är så enkelt. Det enda är ju att man måste ha koll på var man har pressarfötterna... :P
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bok, maskinsömnad

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons