Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-09-30, 00:23   #1
Calisto Calisto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 4
Question Tillskärarbord?

Jag är i stort behov av att kunna bre ut stora tyger för tillskärning osv, men VAR kan jag hitta tillskärarbord?!? Jag har inte lyckats hitta någon firma som säljer sådant. Några tips?
Calisto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 01:19   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Dom här kom jag i kontakt med på symässan. Dom har både tillskärningsbord och sybord.

http://www.amitech.se/index.php?page...mart&Itemid=67


Lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 02:22   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om man vill ha det "billigt" kan man köpa VIKA Persbo bordskivor med billiga bordsben till från IKEA. Duger bra att ha som hobbybord, men det är nog lite för klent om man ska hamra i saker som t.ex. öljetter.

det är 195x75. Om man köper 2 som står bredvid varandra så kan man ju få det ännu bredare om man vill vika ut tyg på bredden.

Men ja, lite klent, jag har 2 st sådana nu på längden, och det duger inte bra att sy på med maskin mitt på eftersom det skakar så mycket, men om man ställer maskinen precis vid någon ben så går det fint.

Men om man bara ska ha det till tillskärning så är det ju bra. "klent" betyder också lätt eftersom det är ihåligt o fylld med papper så om man vill flytta ofta så är det nog bättre än massivt trä.

Sen så det kanske finns loppisar o så, kanske någon återbruk, kanske man kan hitta bord etc från företag/skolor billigt o köpa ett antal.

En annan nackdel är ju att de billigare benen är lite väl för låga för att man ska stå vid. Men det finns ju höj/sänkbara ben. Jag har köpt VIKA Artur, bock som man kan höja/sänka ganska mycket.. Bocken är av massivt trä, men mycket lätt träslag, av någon konstig anledning, mycket lätt att flytta runt.

Finns säkert bättre bord, men jag tänkte att jag kunde skriva.

Senast redigerad av ichigo den 2007-09-30 klockan 02:26.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 07:43   #4
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Kan du inte kolla med din lokala bygghandlare, om inte dom kan ta hem en extra bred laminatskiva till dig?

Eller gå in hon nån av tygaffärerna och fråga var dom köpt sina bord?
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 08:18   #5
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
Jag köpte mitt klippbord från amitech.Finns bild i mitt album.Helt otroligt bra.
Lena
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 10:13   #6
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
sybord?

Hej Lena!

Jag har letat i dina album om ditt sybord men jag hittar det inte.
Vad har du för mönster till dina lacedukar?

Inga-lill
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 11:40   #7
Calisto Calisto är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 4
Smile

Tack för alla tipsen! Jag ska gå in på Amitechs hemsida och besöka närmaste byggmarknad för att se vad de kan erbjuda. Det största problemet är när man behöver bre ut ett tyg i dess fulla bredd eller sy ihop delar så bredden och/eller längden blir jättelik. Hittlls har jag fått skura köksgolvet och bre ut tyget där, men det är inte så bekvämt att krypa runt på alla fyra... Jag syr historiska dräkter och då är tygmängderna man hanskas med ibland rätt ohanterliga. Ibland har jag funderat på att köpa ett begagnat pingisbord, men då är problemet arbetshöjden som är lite för låg. Fördelen är att man kan vika ihop bordet när man inte använder det. Tja, lösningen kanske är att uppfinna något själv i alla fall.
Måste också tillägga att det var kul att upptäcka Sysidan och läsa alla diskussioner där man kan lufta problem och få hjälp och tips! Råkade bara "snubbla" över den när jag var ute på nätet och blev jätteglad! Tack alla!
Calisto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-30, 13:03   #8
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
Ingalill,klippbordet,inte sybord, finns i mitt album.
Lena
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 14:01   #9
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har byggt ett sybord av en bordsskiva jag hittat i soprummet (gratis är bra :P) och två benbockar från IKEA som har förvaring i benen (Jag ställer maskinerna i dem när jag inte använder dem).

För tillfället så har jag bara en skiva men min plan för framtiden när jag slutat flytta runt 1 gång om året är att jag skall skaffa en skiva och 2 bockar till så jag kan göra bordet bredare vid behov.

Försök hitta en stabil skiva som inte sviktar för mycket, det underlättar betydligt. Min gungar lite fint om jag ställer symaskinen på mitten :P
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 23:04   #10
astu astu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 35
Talking

Jag har då till sybord köpt en bänkskiva stabil och billig på Rusta, ca 3 m lång och lagt den på två gamla avlagda hurtsar från ett 70 tals skrivbord, den ena med lådor den andra med skåp.

Jag rymmer både symaskinen och overlocken och kan åka på min supersköna kontorstol mellan maskinerna som mellan två stationer. Alla saxar och övrigt i lådorna nära.

Klippbord har jag gjort av en rejäl skiva från IKEA med de höj sänkbara benbockarna. Detta för att jag gillar lite högre klippbord. Då jag jobbar med textiltryck eller annat bara sänker jag bordet och då jag jobbar med annat stuvar jag bort det lätt.
astu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 09:34   #11
AgnetaF AgnetaF är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 52
Ett billigare alternativ till Amitech tillskärarbord är IKEAs Norden slagbord + 6 rullhjul (måste vara sådane som tål vikt) finns på många ställen även IKEA. Har gjort ett sådant och det fungerar jättebra, tar nästan ingen plats alls när det är ihopfällt. Dessutom har det 6 bra lådor som rymmer massor av tillbehör. Något större yta än Amitechs bord till under en trredjedel av priset!
AgnetaF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 11:55   #12
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
Hej
Något vi gjorde när jag bodde i Malung och jobbade inom skinn-industrin, var att köpa en bit LINOLEUM-matta, den kan du rulla ut och lägga på köksbordet. Använder du rullkniv, funkar det toppenbra! Linoleum läker sig själv, i viss mån, och det skadar inte kniven. Visserligen är ett separat bord bättre, men man ska ju ha plats också.
Lycka till!
Lena K.
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 13:21   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Intressant, kanske är det billigare än att köpa skärmattor.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 22:33   #14
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Jag lutar åt att köpa IKEAs slagbord Norden, som AgnetaF skriver, och till det skärmatta från Röda tråden. Hjul under var ju en bra idé, då blir det lite högre också.

Jag har också funderat på golvmatta att skära med rullkniv på, men det var innan jag hittade skärmattan. Ska nog ta en sväng förbi färgaffären innan jag beställer, men det är ju praktiskt med stödlinjer. Nackdelen är att skärmattan är något större än bordet, så om man inte vill att den ska hänga utanför kanten får man skära bort lite.
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 23:31   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Skära på skärmattan är vad man är van vid, men att skära isär den, lite annorlunda.

Jo jag har gjort det (medelst klippning), och det var svårt. Den vita i mitten var mycket hård. Kanske enklare om man sågar....
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons