Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-20, 23:37   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
garnspänning utan spänning och tvärtom

Jag har stickat i många år och funderar fortfarande på det här med hur jag ska hålla garnet så jag får en bra spänning på det och att det glider fint. hittar inget bra sätt tycker jag.. antingen blir det för löst eller så blir det för hårt inget funkar. Hur har jag då lyckats sticka då? Envisheten och oviljan att bara sitta stilla.
Nu har jag börjat få rejält ont i mitt lillfinger ända upp till handleden och fingret tar all stryk när garnet ska hållas.
jag håller alltså på ett sätt där garnet löper direkt från pekfingret i i handen och där jag håller fast det med lillfingret.

Hur håller ni?
Har sett en massa roliga sätt att vira garnet runt fingrarna men det blir så trögt att det skär in i fingrarna... jag har ingen fotsvett.. skrev jag faktiskt och det blev ju lite roligare med den twisten på historien. Inte konstigt om garnet är svårt att hålla jag har svala och oklibbiga händer. och jag kniper inte åt utan försöker att få garnet att flyta på smidigt och utan att hacka. Det drar ner hastigheten väldigt mycket på både mitt sätt där man måste hålla ganska hårt i garnet och sätten jag experimenterar med. Kanske är det någon som har ett sätt som skulle vara något för mig?
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 16:35   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
jag kör varannan... över pek o långfinger...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 16:49   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
För mig fungerar det utmärkt att har garnet över pekfingret, sedan över ringfinget.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 20:54   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag har det bara över pekfingret och sen "genom" handen. Använder inget mer finger än pekfingret på något sätt.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 10:33   #5
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Jag har garnet runt pekfingret, sen ett varv runt lillfingret, annars känner jag att jag stickar alldeles för löst, speciellt på aviga varv. Förvisso stickar jag inte hårt heller, eftersom lillfingret spretar ut lite så att garnet glider lättare.

Att hålla fast det med lillfingret låter inte alls bra, så jag kan förstå om du börjar få ont utav det.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 15:05   #6
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
det blir inget glid

suck... något är inte rätt här.... suck suck...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 16:05   #7
Wiff Wiff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 4
Jag håller också tråden över pekfingret och "genom" handen. Jag stickar alldeles för löst och får ha ett halv- eller helnummer mindre sticka. Kan de va nåt? Att sticka med annan storlek än vad som står i mönstret?
Wiff är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons