Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-27, 12:21   #16
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Om jag nu bestämmer mig för att handla i England, hur funkar det med kontakten då. Är det samma som vi har i Sverige eller måste jag köpa till något ??
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 13:11   #17
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
I England har de inte samma kontakter som här, så Du behöver en adapter, vilket SMD brukar skicka med (missade dock det till mig, men fick den tillsammans med glödlampor etc). Annars finns sådan till en billig peng hos Kjell & Company.
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 09:42   #18
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Nu har jag beställt min maskin från England och den är skickad idag..Så himla roligt. Men jag är lite rädd för detta med strömmen. Om man bara kör med adapter stämmer strömmen då ?? Vet att det kan var olika volt (eller vad det heter) i olika länder ?? Antar att det går eftersom ingen har nämnt det i någon tråd här innan // Mvh Maggan
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 11:09   #19
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du behöver inte vara orolig, strömmen stämmer.England har samma strömstyrka som vi, det är bara kontaken som ser annorllunda ut. Jag har hört att det ska finnas en säkring i adaptern, om det stämmer så ger den extra säkerhet.

Den bör dyka upp i börja eller mitten av nästa vecka. Du kan om du går in på det företaget som skickar maskinen och anger det nummer på försändelsen, kan du följa maskinens resa hem till dig. Den kommer att sorteras några gånger (en i England, en gång någonstans i europa och 1 gång i Sverige) innan den når dig. Är du hemma och bor i ett hus utan portkod så leveras maskinen vid dörren. Annars får du hämta ut den en dag senare på ditt utämnställe.

Grattis till din din nya maskin. Hoppas att du blir nöjd.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 11:30   #20
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Smile

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Du behöver inte vara orolig, strömmen stämmer.England har samma strömstyrka som vi, det är bara kontaken som ser annorllunda ut. Jag har hört att det ska finnas en säkring i adaptern, om det stämmer så ger den extra säkerhet.

Den bör dyka upp i börja eller mitten av nästa vecka. Du kan om du går in på det företaget som skickar maskinen och anger det nummer på försändelsen, kan du följa maskinens resa hem till dig. Den kommer att sorteras några gånger (en i England, en gång någonstans i europa och 1 gång i Sverige) innan den når dig. Är du hemma och bor i ett hus utan portkod så leveras maskinen vid dörren. Annars får du hämta ut den en dag senare på ditt utämnställe.

Grattis till din din nya maskin. Hoppas att du blir nöjd.
Å tack,, Nu kan jag vara lugn. Har redan hittat till sidan som visar hur den ska skickas, antar att det blir många "titt" där innan den är hemma hos mej.
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 17:48   #21
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Lyckan är stor när du får hem den och du får packa upp.
Ivrig till tusen och en ny förälskelse uppstår.

Härligt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 22:07   #22
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Vilken maskin beställde du Maggan?
Ja det stämmer Bila, att det finns en säkring i kontakten. Jag bytte den och glödlampan i maskinen vid det inledande strulet jag hade när jag köpt min 3034. Måste tillägga att jag nu älskar att sy på den!
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 22:38   #23
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Det blev en brother 3034, måtte den nu bara fungera när jag får den
Väntar med spänning och hoppas jag snart lär mig sy på den, har aldrig någonsin sytt på en overlock så det ska bli skoj att lära nytt
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 23:36   #24
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
ÅÅ min maskin har kommit och jag är så nöjd. Enkel och bra, jag som aldrig i hela mitt liv sytt på en overlock var igång direkt. Har suttit vid den hela dagen, blev en hel del sprättande med men jag ska väl lära mig. Vad jag undrar nu är om det ens är möjligt att få till en bra dekorativ söm. Jag ska sy en "förstärkning" på insidan av vaderna, det innebär att jag alltså ska sy på ett tyg på benet. Har nu provat med att sy med tre trådar och gjort en flatlock, verkar vara det som är närmast när jag läser manualen. Har då också tagit den andra pressarfoten. Men jag blir inte riktigt nöjd, vill att sömmen enbart ska ligga på det ena tyget, lite svårt att förklara men det blir ju lite som en applikation. Men det kanske inte går eller finns det något knep ??
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 10:56   #25
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Kul att du gillar din nya maskin och är igång och testar för fullt. Visst är det kul att sy på overlock och fint blir det.


Det är ganska så begränsat vad man göra med en overlock. Jag råkade också ut för saker jag ville göra med det gick inte för overlocken inte fungerade så.
Vill du få flatlocken lite mer kul kan du trä ett smalt band, över och under trådarna. Träbandet på en nål och gör det förhand när du sytt sömmem.

Den sömmen som du frågade om skulle jag sy på min vanliga symaskin.

Även sömmar som jag är osäker på brukar jag sy först med den vanliga symaskinen med långa stygn. Vanlig söm är mycket lättre att sprätta om det skulle bli fel. Sedan ligger tyget stadig utan nålar när jag syr på overlocken.
Använd bra knappnålar med stora huven som syns bra, när du syr med overlock. Små knappnålar har en tendens att gömma sig i tyget så man inte ser dom. Syr man i knappnålar riskera man att skada kniven.

Köp reda nu en uppsättning nya knivar, om du inte redan har gjort det, så att du lätt kan byta om olyckan skulle vara framme, eller om knivarna skulle bli slöa. Slöa och skadade knivar lämna du in till ett profisionellt sliperi och dom blir som nya. Det brukar kosta ett par 10 styck om du lämna dom själv.
Pajade knvivar händer i 99,9 % när man är mitt uppe i ett projekt. Så det är bra att ha en frisk uppsättning, att byta till.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 18:32   #26
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Men herregud vad roligt detta var, varför har jag aldrig fattat detta med ovelock innan ?? Men nu är tyget slut och där jag bor finns ingen tygaffär. Så det blir att beställa och vänta....
Förstår nu att vissa sömmar inte går och att man behöver en vanlig också. Min gamla trotjänare sen snart 30 år tillbaks är kanon men det finns bara 3 dekorsömmar så det slutar väl med att det blir en ny sådan med... Vill ha en som kan sy en söm som liknar flatlocken och antar att det måste finnas... Knivar ska jag också beställa för idag körde jag på en nål Men kniven klarade sig som tur var...
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 18:49   #27
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
Maggan62 skrev: Visa inlägg
Men herregud vad roligt detta var, varför har jag aldrig fattat detta med ovelock innan ?? Men nu är tyget slut och där jag bor finns ingen tygaffär. Så det blir att beställa och vänta....
Förstår nu att vissa sömmar inte går och att man behöver en vanlig också. Min gamla trotjänare sen snart 30 år tillbaks är kanon men det finns bara 3 dekorsömmar så det slutar väl med att det blir en ny sådan med... Vill ha en som kan sy en söm som liknar flatlocken och antar att det måste finnas... Knivar ska jag också beställa för idag körde jag på en nål Men kniven klarade sig som tur var...
Den overlock du har kan sy flatlock. Beställde du från England så bör du fått med en extra pressarfot just för den sömmen.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 18:55   #28
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Den overlock du har kan sy flatlock. Beställde du från England så bör du fått med en extra pressarfot just för den sömmen.
Jodå jag vet har redan sytt flatlock. Men ska ha den som en dekorations söm på ett tyg som ska sitta på ett annat tyg och då går det inte att få in det i maskinen och det blir inte snyggt. Tror det är enklast att göra det på en vanlig maskin där man kan nåla på tyget och sy det från rätsidan...Fattar ni
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 19:04   #29
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Billiga tyger brukar man kunna hitta på loppis. Kolla bland hemtexil som gardiner och lakan. Ofta kan man hitta tyger som knappt är använda och priset brukar vara mycket lågt.

Sedan ska jag tipsa dig om en kul bok med massor av enkla och användbara saker du kan sy med overlock, varvat med berättelser om hennes katt. Bilden med hennes katt liggandes sovande ovanpå den trädda overlocken är oslagbar.

Sergin for Softies black Cats & Overlockers. Jennie Rayment. Du hittar den bla hos Adlibris http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0952467577

Senast redigerad av bila den 2013-08-08 klockan 19:22.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-13, 19:55   #30
gnys gnys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 2
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Att ha en uppsättning extra knivar är att rekommendera, de blir slöa med tiden eller man kan paja dom genom att sy i knappnålar.
Var kan man köpa knivar till Brother 3034d?
Jag har precis beställt en sådan från SMD och tänkte på det du skrev om extra knivar.

//Göran
gnys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock; köp; råd av köp

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons