Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-25, 20:31   #1
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Hjääälp!

Jag har idag hämtat min nya Pfaff Coverstyle och fattar absolut ingenting. Den är trädd med fem trådbitar i olika färger. Jag har tänkt att försöka trä den för söm nr 4, tvåtrådig flatlock. Tyckte att jag var smart som knöt ihop trådarna och drog igenom. MEN hur gör jag med resten av trådarna? Måste jag dra ur dom? Om inte hur långt kan dom hänga kvar? Räcker det att dra ur dom ur griparna som inte används? Tur att det ingår en kurs. Jag känner mig som ett UFO.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-25, 22:03   #2
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Hej Ankan!

Grattis till den nya maskinen Jag har också en Pfaff Coverstyle och jag kan försäkra dig att det inte alls är så svårt som det först verkar, men du måste ha tålamod..

Min maskin var inte trädd med några trådrullar, utan det var bara små snuttar tråd som satt i (antagligen en rest från testkörningen på fabriken). Dessa hjälper dig alltså inte mycket. Det bästa är att lära sig att trä den från början! Bruksanvisningen är mycket tydlig tycker jag och där finns bilder på hur du ska göra. Om du inte sytt med overlock förut så skulle jag pröva att trä söm nr 7 först som är en helt vanlig overlocksöm, som du med all säkerhet kommer använda dig en hel del av. Sen kan du efter hand lära dig de andra sömmarna. Stressa inte så kommer det gå bra

Kruxet är också att man måste trä maskinen i en speciell ordning (detta framgår också av bruksanvisningen) så frågan är ju om du blir hjälpt av att knyta fast nya trådar som du gjort nu.

Lycka till
/Beatrice.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-26, 17:19   #3
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Wink Yes, yes, yes.

Har äntligen fått till trädningen och sytt min första kastsöm. Det blir ju så vackert. Hade så många projekt på G men nu skall jag bara sy långa rader med kastsömmen. Nöjd o go.
Försökte hela kvällen igår och fick inte till det. Maskinen brummade inte ens. Vaknade tidigt och gick upp och försökte igen men var tvungen att gå till jobbet Men efter lite micklande nu så funkar det.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-26, 17:31   #4
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Vad bra att det fungerar nu

Ja, visst blir man helt kär i dessa sömmar? Jag måste helt klart sy mer plagg där sömmarna syns )
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 21:17   #5
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag har nu klurat ut tre sömmar. Täcksöm, tvåtrådig bred flatlock och fyrtrådig overlock. Det är en del klurande för att komma på hur den skall träs, men jag börjar bli kär i min maskin. Jag har precis sytt mitt första plagg som en test. Ett enkelt linne i trikå men känner mig ganska nöjd med resultatet.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 21:39   #6
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
är det ngn av er som har problem med täcksömmen på er coverstyle? min täcksöm fungerar fint, sålänge jag inte avbryter sömen. ifall tyget tar slut o jag vill fortsätta på nästa stycke, dvs tar bort tyget och startar igen så slutar det alltid med att jag måste trä om hela maskinen. vad kan bli fel?

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 03:43   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om du inte avslutat den första sömmen ordenltigt kan det bli fel. Jag antar att det fungerar på samma sätt som på 4862 att man ska höra två små svaga klick när man avslutar sömmen. Detta gör att trådarna släpper och ser ut som om du precis trätt maskinen, dvs inte sitter ihop med varandra eller maskinen.

Om du vill veta mer hur man gör så hör av dig igen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-30, 07:18   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag vill gärna veta hur man avslutar täcksömmen rätt.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-30, 07:42   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Detta är enda nackdelen med overlockens täcksöm. Början och slutet på en täcksöm (som inte senare ska sys över) måste man fästa för hand. Se till att börja och sluta med långa trådar och trä se4dan de övre trådarna till avigsidan. Jag brukar oftast samla ihop trådarna och göra en liten knut. Ibland om det av någon anledning inte kan sitta en knut så får man vackert fästa varje tråd för sig.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-30, 09:46   #10
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Citat:
Alvan skrev:
Om du inte avslutat den första sömmen ordenltigt kan det bli fel. Jag antar att det fungerar på samma sätt som på 4862 att man ska höra två små svaga klick när man avslutar sömmen. Detta gör att trådarna släpper och ser ut som om du precis trätt maskinen, dvs inte sitter ihop med varandra eller maskinen.

Om du vill veta mer hur man gör så hör av dig igen.
Fast jag menade det där klicken när man avslutar sömmen i maskinen. Hittills har jag sytt så långt utanför att jag kan klippa av trådarna nära tyget. sedan har jag klippt av trådarna före griparna och ovanför nålarna och sedan dragit ur trasslet ur maskinen. (Om du fattar vad jag menar)
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-30, 10:04   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja det är ju klart, jag är lite trött.

Lå se om jag kan förklara bättre, denna gång.

När du sytt din söm så ska du sakta, från högsta nålläget, föra nålen ner genom tyget med hjälp av hjulet. På vägen ner hörs två mycket svaga klickljud. När man hör det andra klicket ska man stanna och vrida hjulet åt andra hållet så att nålarna går upp igen. Nu så ska det gå lätt att ta bort tyget.

Hoppas du får det att fungera.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 11:09   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Får ni loss tyget nu?

Har ni lyckats avsluta täcksömmen så att ni får loss tyget ordentligt med långa trådar som går att fästa?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 13:32   #13
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Tack för att du frågar och bryr dig. Jag har tyvärr inte fått gå "kursen" ännu.

Ja när det gäller täcksömmen så får jag loss den med hjälp av din förklaring, men jag undrar om samma princip gäller för de andra sömmarna också? Tycker fortfarande inte att det är lätt att lossa från maskinen. Särskilt om jag inte kan sy "utanför" och på det sättet få en lång "korv" som kan klippas av.
T ex en rullfåll på en ihopsydd volang.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-11, 13:57   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Va bra! Vad gäller rullfållar m m på "syhelavägenruntkanter" så syr jag lite omlott och snedar sedan gansk tvärt ut. Sedan klipper jag försiktigt av längs kanten på tyget. Hittills så har detta fungerat utmärkt för mig.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-12, 12:08   #15
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Vad bra, så har jag också gjort.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons