Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-05-03, 10:52   #1
Zephania Zephania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 35
Om Pfaff Coverlock 4862

När jag flyttar hemifrån måste jag köpa egna symaskiner, och vill ha bra maskiner från början i och med att jag haft tillgång till sådana under de år jag sytt. Vilken symaskin jag kommer välja vet jag inte än (dock vet jag en sak: PFAFF! ), men jag vill ha en 4862.

Nu är frågan bara hur mycket en sådan kostar. Jag har kikat runt lite på nätet och enbart hittat priser för den i Tyskland och USA och diverse andra ställen, men inga uppgifter om vad den kostar i Sverige. Vad har ni betalat för era?

Jag överväger att vänta med köp av overlock tills november då det ordnas en symässa i Sollentuna, i hopp om att hitta den lite billigare där. Ni som har erfarenhet av symässan kanske kan tala om hur det egentligen går till med symaskinsköp där?
Zephania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 11:00   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag köpte min för inte så länge sedan för 9900kr plus att jag fick 3 pressarfötter extra i det priset.

Jag älskar Pfaff!

Vad gäller vanlig maskin så duger de flesta Pfaff, själv har jag en 2034 som jag är jätte nöjd med.

Senast redigerad av Alvan den 2005-05-03 klockan 11:02.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-04, 20:37   #3
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Optimal maskin-combo?

Jag skulle också gärna vilja ha lite goda råd och synpunkter på maskinval.

Jag har en gammal enkel Husqvarna Optima med endast de grundläggande funktionerna som alltid funkat felfritt.
För några år sedan köpte jag en overlock, Elna, också "enkel" utan täcksöm.
Jag är nu ganska sugen på en Pfaff "Expression line 2036" som jag provsydde på symässan.

Hur ska jag tänka?

Behöver jag alla sömmarna på Pfaffen, eller ska jag köpa en enklare modell och satsa på att byta upp min overlock till en mer avancerad?
Jag tyckte verkligen att Pfaffs matning var toppen.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-04, 23:19   #4
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Jag köpte precis min Pfaff 4862 för 9000:-, jag gillar den mycket!

Det är jättedumt att priser (även om de är cirkapriser) är så svåra att hitta utan att man ska behöva kartlägga och kontakta varenda butik.
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-05, 07:49   #5
Lillplutten Lillplutten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
Talking

Hämtade min Pfaff coverstyle igår Tyvärr så jobbar jag idag...Läääängtar hem.
Den är under kampanj och jag betalade 8695 kr för den. (kolla på pfaffs hemsida)
Linda
Lillplutten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-08, 16:54   #6
Zephania Zephania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 35
Det blir att jobba massor i sommar, märker jag.
Dock blev jag tipsad om en Pfaff 4850 Coverstyle av Annika Holm, så funderar även lite på den - är det en sådan du har, Linda E.?

Alvan, jag älskar också Pfaff. Har inte jobbat med annat och skulle inte kunna tänka mig att göra det heller, dessutom har jag blivit rekommenderad att välja Pfaff när jag frågat på flera håll så man kan ju inte välja annat än rätt när man väljer Pfaff.
Är 2034 en vanlig symaskin eller en symaskin man även kan brodera lite med? Jag har inget broderbehov, och skulle allra helst köpa en mekanisk maskin - har övervägt att skaffa en Pfaff Select 1546, men i princip skulle det gå med vilken som helst äldre modell också. Har använt en Hobbymatic 807 hela den tiden som jag sytt och har varit otroligt nöjd med den.
Zephania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-08, 17:45   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
2034 är en vanlig maskin med ganska många dekorsömmar. Kan svara mer när jag inte har sp bråttom.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-08, 20:38   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag lär mig sakta men säker min nya Pfaff Coverstyle. Tack vare Zephania lärde jag mig rullsömmen med diff. matning. Hur kul som helst. Jag har haft min maskin i snart tre veckor och hittills sytt två par byxor, och tre toppar till mig själv. Mycket mer än jag nånsin sytt tidigare. Har precis påbörjat en fleecejacka. Sömmarna är helt otroliga (jag blir helt kär). Mitt problem just nu är att jag bara har svart och vit overlocktråd. Och det blir ju dyrt att köpa fyra rullar i taget. Min Pfaffhandlare tar 25 kr för Mölnlyckes Shurelock vilket jag har förstått är billigt jämfört med andra.
Sorry en utvikning helt från ämnet.
Karin jag sa fel pris till dig. Min kostade 8 695 kr. Jag hade lagt 200 kr i handpenning och betalade därför 8 495 när jag hämtade den.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons