Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-04, 10:52   #16
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Till täcksömmen behöver du max tre rullar av samma färg. Tråden som går på undersidan syns inte på ovansidan.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 11:31   #17
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Ok, så då behöver man bara byta tre. Varför behöver man egentligen 8 till overlock? Eller kan man välja där också? Och bara använda t.ex. 4? Rent hypotetiskt, skulle man kunna ha 4 svarta & 4 vita och använda 4 till overlock/täcksom och alltså kunna slippa byta mellan svart & vitt? Eller är det fasta platser för overlock/täcksöm så man ändå måste byta? Vet verkligen inte om jag ska satsa på kombi elelr två olika.
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 11:52   #18
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har en Babylock evolution. Jag köper bara 4 rullar av varje färg. Det räcker till det mesta och till den nyttosöm som man använder. Det räcker både till tre sömstäcksöm, wawe söm, rullsöm, vanlig overlock.

Det är först när man ska kombinera och sy både overlock och täcksöm samtidigt som man behöver mera tråd. Vilket åtminstone jag gör väldigt sällan.

När jag behöver mer tråd eller färger jag bara har en rulle av nystar jag upp det på vanliga spolar och lägger det i min "Bob N Serge" som jag skickat efter från USA. Så här ser den ut
http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1599
Härifrån köpte jag min http://www.nancysnotions.com/product...ortby=ourPicks

Ett annat tips är att köpa 4 stora rullar (2500 eller 5000 yard) från Bibbi och 4 små (1000 yard).
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 12:23   #19
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Tack för svar, jag fortsätter att fråga (säkert dumt...)

1. Kombinera overlock/cover, vad innebär det? Har det med de 8 rullarna att göra, eller varför skulel man någonsin behöva använda 8 rullar?

2. Kan man, som jag skrev innan ha 4 vita + 4 svarta rullar på den och använda dem var för sig till overlock/cover (inte kombinerat) så man slipper byta så ofta?

3, Hittade denna jämförelse http://fabricshopperonline.com/toolt.../#comment-8509
Det står att det tar 5 minuter att byta från overlock till cover, stämmer det? Står också att det är besvärligt att spänningen sätts automatiskt och att man inte kan styra den själv. Har du haft problem med det?

4, Hur stor är den?
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 14:20   #20
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Smile

Tänkte också på en till sak. Om man har två maskiner... Jag vill helst ha samma tråd som tyget, både till overlock och till cover. OCH - då känns det som en fördel med en kombi eftersom man bara behöver byta på en maskin och inte på två. Känns som att man då istället kan använda tid på att ställa om maskin från overlock till cover istället för att byta tråd på två maskiner. Stämmer inte det? Har bara inte hört någon med kombi framföra det argumentet...?
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 14:23   #21
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skickar med ett par bilder söm visar hur de kombinerade värstingsömmarna ser ut.
Namn:  6-8 trådig som012.jpg
Visningar: 1129
Storlek:  52.8 KBNamn:  3-7 trådig som014.jpg
Visningar: 1086
Storlek:  57.8 KB
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 14:48   #22
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Tack Tror inte jag vågar mig på värstingsömmarna. Vill bara ha en bra overlock och några olika täcksömsvarianter att välja mellan... Alla mina andra frågor, någon som kan hjälpa med dem?
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 15:33   #23
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Läste den andra tråden också som du skrivit i.
När det gäller Pfaffa så är dom helt ok. Har en Babylock Evolve nu men hade en Pfaff 3.0 innan. Jag trivdes bra med den förutom en sak. Jag tyckte att den sydde lite långsamt jämfört med en ren overlock. Annars syr den väldigt fint och det var sällan den strulade. Bytte till en Evolve för att jag gillar Babylock och hittade den väldigt billigt.

Pfaff och huskylock är i princip samma maskiner.

Man kan inte ha maskinen trädd för både overlock och cover samtidigt på pfaffen och babylocken kan man ha det om man ska sy värstingsömmarna ovan. Så i vilket fall som helst behöver du trä om maskinen när du byter söm.

Har tidigare haft två maskiner men precis som du skriver så måste man ha 8 rullar om man ska ha båda maskinerna trädda. Med basfärgerna gjorde jag också så att jag köpte små rullar från Bibbi.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 15:34   #24
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är inte svårt att bygga om, när man blir van gör man det på ett par minuter. Trä om maskinen måste man göra ändå, för att den ska träs annorlunda och du flytta nålarna till annan plats. Med lufträdningen går det lätt.
Ska man ha två maskiner tar det plats och man måste flytta på sig.

Antalet trådar behöver du inte hänga upp dig på.
Babylock brukar räknas om overlockarnas Rolls-Royce. Dyra men helt underbara.

Jag tycker att du ska besöka en symaskinsbutik som för babylock och kolla in maskinen och provsy och bilda dig din egen uppfattning. Köper du den har du en maskin att växa i.

Kolla in några andra märken och jämför.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 15:47   #25
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Tack Gullum & Bila för svar!
Har blivit mycket klokare och har nog bestämt mig för att det ska vara en kombi, inte två. Har inte plats på mitt sybord så skulle ändå behöva ta bort en för att ta fram den andra och det tar ju också tid.

Och känns bra att du, gullum har haft både babylock & pfaff. Hittade ju denna sammanlikning där båda är med http://fabricshopperonline.com/toolt.../#comment-8509
Tycker ni hon har rätt? Och tycker ni att det stämmer med tiden hon anger för att byta från overlock till cover, babylock 5 minuter, Pfaff 2-3 minuter?

Har egentligen hela tiden velat ha Pfaff och kan få en begagagnad (men inte använd) Pfaff Coverlock 4.0 väldigt billigt. Men... allt ni skriver om Babylock har fått mig att fundera. Och automatisk trädning låter ju magiskt. Speciellt eftersom jag använder många färger. Så borde kanske lägga ner lite mer pengar och investera i den?
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 15:54   #26
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Och bila, hi hi, tror inte jag fattar värstingsömmarna, på de små bilderna av sömmarna är där två sömmar bredvid varandra, men det vill man väl inte ha... Och hur gör man med tyget? Man syr väl overlock från avigan och täcksöm på rätan. Hur ska man göra det samtidigt? Nog bara jag som inte fattar. Och jag ska gå och prova i affär, men ni vet hur det är. De vill sälja det dyraste så vill gärna ha ärliga åsikter från riktiga användare först Tack tack tack! Och detta var mina första f¨ågor här i forumet. Detta är ju underbart
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 16:43   #27
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Värstingsömmarna använder man till dekorativa fållar.
Men den kan ju sy jättemånga mer normala overlocksömmar också.
Är du intresserad av Babylock evolion så är det ingen risk att bli pålurad något ännu värre. Det är det värsta som finns på marknaden när det gäller hemoverlocker.

Är du helt nybörjare så kanske du skulle börja med något enklare. Hoppa över täcksömmen och köp dig en enkel overlock typ Brother 3034D. Köper du den från england så kostar den runt 2700 kr med frakt och du får en massa tråd och andra tillbehör på köpet.
Fålla kan du göra med din vanliga symaskin med tvillingnål, även om resultatet blir bättre med en covermaskin.
Om du vill ha en mer avancerad overlock kan du sälja den på blocket och i stort sett få pengarna tillbaka.
Så gjorde jag. Jag började med en Brother 3034D, som var en jättebra overlock, som gav mig mersmak.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 22:11   #28
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Nu hoppar jag in igen från den andra tråden där Esmeralda frågar varför jag köpte en Coverpro när jag har en Baby Lock och tycker det är lätt att växla mellan täcksom och overlock.
Två skäl:
1. Jag hade jätteproblem med täcksömmen på tjocka tyger på Babylocken, trådarna gick av och det blev hoppstygn. Lämnade in den men det hjälpte inte. Prövade då Coverpron och den fungerade fint. Köpte den i ren desperation, jag hade bråttom att sy och leverera. Och jag ångrade inte!
2. Coverpron har bra utrymme mellan pressarfot och maskinen, alltså där tyget ska få rum. Det är Babylockens enda svaghet, det är trångt för tyget om man inte ska sy i kanten. Coverpron är lätthanterlig och har bra tillbehör - men inte billiga!

Nu ska det tilläggas att även Coverpron krånglade lite med tjocka tyger, men nu har jag fått ordning på båda maskinerna tack vare en bra reparatör i Bromma. så nu njuter jag lyxen av att kunna växla mellan maskinerna utan ombyggnad.

Du blir säkert nöjd med en BabyLock! Härlig maskin!
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 08:58   #29
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 19
Tack för alla bra svar. Det är egentligen mer täcksöm än overlock jag är intresserad av. Har en Pfaff Expression 4.0 som är jättebra - MEN det med tvillingnål fungerar inte alls. Har provat allt, 4.0, 2.5, stretchtvillingnål, olika trådspänningar. Har även tvillingnålprogram, har fått olika experter att prova, men det blir ändå "buckligt", alltså det korvar sig mellan sömmarna. Syr mycket i jersey och det är superfrustrerande att göra fint mönster, sy allt, allt ser bra ut - men så misslyckas med kanterna så att plagget ändå inte kan användas. Har provat alla sätt att få fina kanter och det går bara inte. Därför behöver jag täcksom och tänkte då att jag lika gärna kunde ha en kombi. Har falsk overlock på min Pfaff och det funkar, men blir såklart inte lika bra, och tar lång tid. Vill så gärna koncentrera mig om att göra mönster och sy, men just nu blir jag gråhårig av att sprätta kanter... Därför känns det förnuftigt att investera i en bra maskin som både kan overlocka och sy perfekta kanter så jag kan hoppa ut ur sprätthelvetet
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-05, 09:02   #30
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Tvillingnâl

Bernina har en bred tvillingnâl. Jag har ingen Bernina men nâlen fungerar perfect och sömmen blir proffsig
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons