Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-12-28, 15:53   #1
bila bila är inte uppkopplad

Även coverlockarna har sin begränsing. Hålet mellan maskinen och pressarfoten är ganska litet. Så man får inte plats med jätte stora tygstycken där.
Det är overlocken som man har mest nytta av. Den är helt suverän att sy i stretchtyger, men även andra tyger. Sömmarna blir jättefina och elastiska och resultat blir proffsigt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 00:15   #2
Ingrimi Ingrimi är inte uppkopplad

Beställde Brother 3034D, nu blir det spännande.
Betalade med bank överföring, hoppas den hamnar till rätt motagare, många luckor skulle fyllas i ...
Ingrimi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 08:38   #3

Köpte du från england så om ungefär en vecka kan du troligtvis ha din maskin. Dom brukar leverera dom till dörren, förutsatt att man inte bor i hus med portkod och är hemma när dom kommer. Annars får man hämta dom på posten.

Hoppas att du ska trivas med din nya kompis och att ni ska få mycket kul tillsammans.

3034 var min första overlock, jag tittade på filmen och hade lyckat trä den och var igång och sydde inom en halvtimme, trots att jag var nybörjare. Jag kallade honom för Ove (förkortning på Overlock) Ove var mycket snäll och lydig, jag saknar honom, han fick flytta till ett nytt hem när jag köpte min Babylock Evolution. Men han fick ett gott hem dit han kom.
Gammal 2011-12-29, 08:48   #4
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad

Jag är väldigt förtjust i min Singer!
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 21:51   #5

Thumbs up

Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Jag är väldigt förtjust i min Singer!
Det kan jag tänka mig, de gör jobbat så mycket roligare och enklare, det ser så i allafall ut på filmerna. Fast de syr ju bara raka sömmar alltid inga armar till t´shirt eller så.
Gammal 2011-12-29, 21:46   #6

Thumbs up

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Köpte du från england så om ungefär en vecka kan du troligtvis ha din maskin. Dom brukar leverera dom till dörren, förutsatt att man inte bor i hus med portkod och är hemma när dom kommer. Annars får man hämta dom på posten.

Hoppas att du ska trivas med din nya kompis och att ni ska få mycket kul tillsammans.

3034 var min första overlock, jag tittade på filmen och hade lyckat trä den och var igång och sydde inom en halvtimme, trots att jag var nybörjare. Jag kallade honom för Ove (förkortning på Overlock) Ove var mycket snäll och lydig, jag saknar honom, han fick flytta till ett nytt hem när jag köpte min Babylock Evolution. Men han fick ett gott hem dit han kom.
Jag har lärt mig massor av era inlägg här i forumet, har läst om Ove och Bebisen , nu ser jag verkligen fra emot min ove, hoppas på snabb leverans med tanken på helgdagar nu framöver.
10 kg elastiska tyger som väntar på att bli kläder och annat, kommer bli så kul att ha en proffsig sy maskin.
Gammal 2011-12-29, 21:52   #7

Berätta hur det går när din Ove dyker. Alltid spännande att få veta hur det går.
Gammal 2012-01-04, 09:48   #8
Fontaine Fontaine är inte uppkopplad

Har läst en massa om vad ni tycker om overlock/kombi overlock/cover. Verkar som favoritkombi är Babylock Evolve/Evolution. Även om det låter som de flesta tycker att man ska ha två olika maskiner. Vill fråga en sak som jag inte har sett att någon har skrivit om. Om man har en overlock så kan man acceptera att det inte är samma färg på tråd som tyg, eftersom man ändå inte kan se det. MEN - till täcksom ska man ju ha samma färg eftersom det syns. Så tänker att det verkar besvärligt om nu Babylock Evolve/Evolution har åtta rullar och alla ska bytas till täcksöm. Och är det inte dyrt/platskrävande att ha åtta rullar till varje färg? Eller är det som har missförstått detta med de 8 rullarna?
Fontaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 09:52   #9
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad

Till täcksömmen behöver du max tre rullar av samma färg. Tråden som går på undersidan syns inte på ovansidan.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 10:52   #10

Jag har en Babylock evolution. Jag köper bara 4 rullar av varje färg. Det räcker till det mesta och till den nyttosöm som man använder. Det räcker både till tre sömstäcksöm, wawe söm, rullsöm, vanlig overlock.

Det är först när man ska kombinera och sy både overlock och täcksöm samtidigt som man behöver mera tråd. Vilket åtminstone jag gör väldigt sällan.

När jag behöver mer tråd eller färger jag bara har en rulle av nystar jag upp det på vanliga spolar och lägger det i min "Bob N Serge" som jag skickat efter från USA. Så här ser den ut
http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1599
Härifrån köpte jag min http://www.nancysnotions.com/product...ortby=ourPicks

Ett annat tips är att köpa 4 stora rullar (2500 eller 5000 yard) från Bibbi och 4 små (1000 yard).
Gammal 2012-01-05, 08:02   #11
strumpan strumpan är inte uppkopplad

Tvillingnâl

Bernina har en bred tvillingnâl. Jag har ingen Bernina men nâlen fungerar perfect och sömmen blir proffsig
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:33.