Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-11-16, 10:28   #1
SarahGustafsson SarahGustafsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
Question Jag har vunnit en Pfaff Coverstyle!! Men hur trär man den???

Hej,
är ny här....en liten intro: jag är 36 år bor på Södermalm,Stockholm med man,barn, katt och en chihuahua. Jobbar med IT men syr hundkläder på fritiden.
Med anledning av detta ansökte jag på Aftonbladet "återbäringen" om en overlock maskin..trodde att jag om jag överhuvudtaget skulle komma i åtanke få köpa en begagnad....Men....nejdå...de ringde närmsta sybutiken på Götgatan och beställde en PFAFF Coverstyle, 7 trådars....

Jag blev natuligtvis super glad....Äntligen kunna få sy i lite roligare material än i fleece...och äntligen kunna sy lite trikå toppar till mig själv och ungarna.

Nu till min fråga: har lusläst instruktionsboken....(hatar egentligen instruktionsböcker.....)men den är såå svår att trä.....är det möjligen någon här som bor i närheten som möjligen kan tänkas instruera mig...??
Eller vet någonstans här på nätet där man kan hitta en tydligare instruktion..
Ni kan gärna kolla på min hemsida: http://www.hundklader.gustafsson.st

Kram
Sarah
SarahGustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 15:11   #2
winterros winterros är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 97
kontakta butiken dom köpt den av.
winterros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 20:08   #3
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag tänkte bara säga grattis!! Gud vad kul!
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-16, 20:28   #4
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Grattis från mig också

Har en Pfaff, men en Coverlock med "bara" 4 trådar. Vet inte hur man trär din maskin, men tycker att min instruktionsbok är tydlig över hur man gör. Tråkigt om din inte är det

Jag tycker som Ernst: Kontakta butiken på Götgatan. Även om inte du köpt den, så är den just köpt där till dig och dom hjälper dig säkert!

Lycka till! Och hoppas du får njuta av din nya "kompis."

Hälsningar Irene Panik

Senast redigerad av IrenePanik den 2004-11-16 klockan 20:30.
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-18, 12:23   #5
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Hej Sarah!

Grattis till vinsten! Jag bytte helt nyligen upp mig från en enklare overlock till en Pfaff coverstyle (4850), men min har bara fem trådar. Vad är det för maskin du har? Jag sökte lite på nätet men hittade ingen sjutrådars. (Jag har den här: http://www.singermachines.co.uk/Mach...style_4850.htm )

Jag tror annars att det kan vara lite förvirrande i början för att maskinen har sju stycken trådledare. Men om du har samma maskin som mig ser du at två stycken av dem har samma färg, man ska alltså trä tråden för gul respektive grön tråd genom två trådledare. Jag tycker inte att maskinen är så svår att trä (kanske för att jag haft en annan overlock innan) men tycker generellt sett att bruksanvisningar har en tendens att hoppa över vissa steg. De borde kanske ha en vanlig användare som granskar manualen inan den går i tryck!
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-18, 12:34   #6
SarahGustafsson SarahGustafsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
hej...
hehe...ja du har rätt den är 5 trådig....
har nu efter 3 kvällars slit lyckats trä den för en söm nr. 7 eller var det 8 ?, sömmen blir bra..men den är för lös...jobbar nu mest med fleece..och då blir den alldeles för lös...exprimenterade lite igår ...men fick inte till det...
Är det någon annan söm du rekommenderar om det är fleece man ska sy ihop + få en beskärning+ en overlock söm?
/Sarah
SarahGustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-18, 13:42   #7
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Ok, då var mysteriet löst iaf då men 5 trådar är inte så illa heller tycker jag!

Overlocksöm nr 7 är bra, den kan man använda till det mesta. Prova att exprimentera med trådspänningen. Jag har gjort en egen "provkarta" som underlättar mycket när man inte minns hur man fick till den där bra sömmen som man använde sist
Jag har provsytt på småbitar av olika sorters tyg och därefter häftat upp dessa på papper och antecknat info om trådspänningen, differentialmatningen, stygnbredd och stygnlängd.

Provade att sy i fleece nu också. Är inte helt säker på vad du menar med för lös tråd? Min söm blev iaf helt ok med dessa inställningar:
Blå - 5, Grön - 4, Rosa - 2, Gul - 2.
Stygnbredd: 6.0
Stygnlängd: 3
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 08:07   #8
SarahGustafsson SarahGustafsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
TACK!!!!!!
Ska genast kolla så fort jag kommer hem!!
Blir galen snart...har hållt på i 4 kvällar och lusläst bruksanvisningen samt prövat mig fram....ska pröva ditt tips....och jag hoppas att jag får till det....men undrar om jag har trätt tråden rätt ?!?......men har trätt som bruksanvisningen angett......
SarahGustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 08:27   #9
SarahGustafsson SarahGustafsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 25
TACK!!!!!!
Ska genast kolla så fort jag kommer hem!!
Blir galen snart...har hållt på i 4 kvällar och lusläst bruksanvisningen samt prövat mig fram....ska pröva ditt tips....och jag hoppas att jag får till det....men undrar om jag har trätt tråden rätt ?!?......men har trätt som bruksanvisningen angett......
SarahGustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons