Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-27, 21:14   #1
LinaFina LinaFina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 9
Smile pyssla ihop en julkalender...

Halloj!

Jag är sugen på att fixa en fin julkalender till min 2,5 åring. Jag hade tänkt mig en sån där i tyg där man kan hänga små saker för varje dag i december.

Först tänkte jag brodera, men med tanke på att jag även har en 7-veckors tjej och att det snart bara är 1 månad kvar att pyssla på känns det inte riktigt rimligt att hinna med.

Kvarstår då frågan om någon har någon bra idé hur jag kan göra. En fundering är att klippa till något i filt, och kanske limma på en tygbakgrund?! Har ni några andra förslag eller kanske tom mönster?!

Hejningar LinaFina
LinaFina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 21:25   #2
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Lightbulb En idé

Mina barn har en jätte fin julkalender som de fick av sin Mormor...Den är av filt. Bakgrunden är röd, sedan en stor utklippt grön julgran...under finns 24 små numrerade fickor (4 påsydda remsor filt som är avdelade med sömar). I varje ficka har hon placerat ett julgrans pint av filt i olika formar (strumpa, stjärna, klocka, ängel, tomte...osv) som är dekorerade med lite pärlor o sånt. På baksidan på varje har hon limmat en nål. (kanske finns andra lösningar till upphägning...kardborrband, t.ex.) Varje dag får barnen ta up en prydnad och sätta på trädet. Till julafton är granen helt pryd. Mina barn har haft jätte roligt med den. Lycka till!
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 21:30   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Lina!
Jag har 3 nästan vuxna barn, när dom var små ville jag också göra adventskalender med paket.
Men ekonomin tålde inte 72 paket i december.
Lösning:
Jag hittade ett jättevacker julpapper designat av Rolf Lidberg (tror han heter så) han som målar så fantastiska troll.
Pappret föreställer en julgran med dans och Lucia och allt som hör till.
Jag klistrade tunn böjlig magnet (panduro har)
på hela baksidan. klippte 72 pusselbitar.
nummrerade dem 3st 1.or 3st 2.or osv.
Såg till at de hängde ihop. slog in pusselbitarna sen fick barnen pussla på kylskåpet. Sista pusselbiten var stjärnan i toppen på jugranen. de pusslar det fortfarande till ju fast dom är tonåringar nu
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 09:30   #4
LinaFina LinaFina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 9
Tack snälla

vilka jättebra ideér, blir svårt att välja hur jag ska göra... jag gillade verkligen pusselidén, men jag tror att den får vänta något/några år eftersom mina barn är så små fortfarande. julgransklädningen låter ju också jättekul, men vi brukar inte ta in granen förrän den 23:e... kanske kan jobba vidare på den ideén iallafall.

Tack snälla för förslagen!

//tomtenissan
LinaFina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 09:36   #5
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Vilka bra idéer, det där med pusslet var verkligen smart.

Jag har gjort en variant till mina barn, men den kostar lite pengar.
Min kille älskar Lego så jag har brukat köpa en låda, sen kopierar jag ritningen som ligger i, man får försöka uppskatta hur många moment det kan vara på ritningen för det står inte utanpå kartongen.
Sen lägger jag en ritningsbit med tillhörande lego-bitar i en påse, en för varje dag, barnet vet inte vad det kommer att bli, och på julafton så är bilen/flygplanet/huset, klart.

Det har varit mycket uppskattat men det är lite klurigt att förbereda.

// Maj
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 10:02   #6
kajalkatt kajalkatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 1
Jag förstod att du trodde att julgranen man klär är den riktiga, det är det inte! Du kan göra en sån med paket fast du inte tar in julgranen, man klär nämligen filtgranen ovanför paketfickorna!
En annan idé är att köpa 24 små tändsticksaskar och limma ihop och klä med tex tyg, eller måla. Sedan skriver man nummer 1-24 på varje låda och lägger in en liten karamell eller en liten present. Om presenten inte får plats i lådan så kan man lägga dit en lapp med en beskrivning till var klappen är gömmd. Fast det kanske passar bättre till lite äldre barn.
Lycka till!

Senast redigerad av kajalkatt den 2005-10-28 klockan 10:05.
kajalkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons