Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-31, 12:36   #1
Nett Nett är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 2
Question Hjälp mig tolka stickmönster!

Någon som kan hjälpa mig med mosstickning?

Behöver hjälp med ett mönster som är "alldeles för lätt" plus att det var ett tag sedan jag stickade. Det skall bli en snibbsjal i naturull stickat med mosstickning på 10:ans stickor, jag köpte det på Kvinnfolki i Visby.

V 1: 1 r 1 a
V2: 1 a 1 r
Varv 1 & 2 upprepas tills garnet tar slut - lätt som en plätt!???

Det som ställer till det hela är att man börjar med att lägga upp 1 m och sedan skall man "öka en maska i vardera sida varje varv" och jag blir inte klok på om mosstickningsmönstret skall vara "enkelt" eller liksom gå över 2 maskor (varv) - förstår ni hur jag menar? Om jag på det andra varvet stickar en avig över den räta så blir det ju så att säga slätstickning där (i 2 varv). Jag vet att man kan variera mosstickning "större eller mindre" men är det kanske alltid 2 varv + 2 maskor så att det blir jämna rutor? I så fall är det i mitt fall ju så att det ska vara 1 rät över en avig och en avig över en rät.

Det följde inte med någon bild, och jag tittade inte så nära på den som fanns uppstickad i butiken.

Dessutom ökningen som också skapar huvudbry(som sagt, det var ett tag sedan jag stickade ...betyder det att man ska öka en maska i början och en i slutet på varje varv, d.v.s. både på varv 1 & varv 2 (som ju upprepas)? Det känns lite konstigt som om man ökar en maska i utökningsmaskan från varvet innan. Usch, känner mig som värsta puckot som kanske borde ägna sig åt annan än stickning. Blir glad om någon kan ta sig tid!
Nett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 14:23   #2
u-b u-b är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 48
Mönstret på sjalen är ju vanlig enkel mossstickning. 1r, 1a första v.1a 1r nästa varv.
Sedan förstod jag inte riktigt om du skulle lägga upp ny maska varje varv, både i slutet och början av varven.Det vore lättare att se beskrivningen hur dom skrev för att förklara närmare.Men som jag tolkar det så skulle jag öka i början på varje varv 1m och den stickas i in i mönstret direkt,Jag hoppas du förstår vad jag menar!
ulla-britt
u-b är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-31, 14:32   #3
LinaFina LinaFina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 9
Jag skulle nog börja med en maska. I denna sedan sticka både i främre och bakre bågen på första "varvet" så att du nu har 2 maskor på stickan. På andra varvet stickas 1 rät i främre bågen på första maskan, 1 rät i bakre bågen på första maskan (som ju då blir lite vriden och ser "avig" ut), 1 rät i främre bågen på andra maskan och 1 avig i bakre bågen på andra maskan = 4 maskor. På tredje varvet blir det 1 rät i främre bågen på första maskan, 1 rät i bakre bågen på första maskan, 1 avig, 1 rät, 1 rät i främre bågen på fjärde maskan, 1 rät i bakre bågen på fjärde maskan. Osv.

Jag provstickade på detta sett och tycker det ser snyggt ut. Det viktiga med mosstickning är ju att det alltid är 1 r, 1 a på första varv och 1 a, 1 r på andra varvet. Om det sedan inte alltid stämmer precis på de maskor du ökar ut (man vill ju inte öka med aviga maskor) så gör väl inte det något, bara du ser till att mönstret kommer igång rätt på nästa varv.

Vet inte om jag hjälpt något, men lycka till med sjalen, den blir säkert jättefin!

//Lina
LinaFina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-07, 20:02   #4
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Du hjälpte i alla fall mig. Jag satte igång att sticka med mitt "loppisgarn", och det ser ut att bli riktigt bra!
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons