Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-27, 09:37   #1
Xochitl Xochitl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 10
Angry Vill slippa mönster med tantstorlekar!!

Jag har precis börjat sy kläder och har bl a gjort en trikåtröja till mig själv. De mönster jag har sett har så stora och vida storlekar! Det som för mig är storlek 38 är på mönstret stlk 34! Jag fick välja 34 när jag sydde den första tröjan till mig själv.

Var finns de mönster jag är ute efter??
Xochitl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 10:17   #2
TantPernilla TantPernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 34
Wink

Jag vet då "tanter" som är i storlek 34 och "flickor" som har 46, så jag tror inte att "tantstorleken" är problemet. Det handlar oftast om modell och även om ursprungsland för mönstret. McCall, t.ex. är ofta stora i storlekarna. Vogue är lite mindre, i min erfarenhet. Och när jag sytt kläder ur burdas tidning, så har de varit väldigt små i storlekarna.

Försök välja en annan modell, eller rita av en tröja som passar dig och sy efter den. Kolla också om sömsmånen är inkluderad i mönstret. Jag vet många som fått jättestora kläder just för att de lagt till sömsmån när den redan varit inkluderad i mönstret.

Lycka till!
/Tanten
TantPernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 11:38   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Håller med föregående...

Det är det som är tjusningen med att sy själv, man kan välja en storlek som passar, rita om och inte behöva gå efter den storlek man normalt har. Ta alltid för vana att mäta dig och jämföra måtten mot mönstrets.

Och jag skulle var överycklig om jag hade en 34 istället för en 38, värre tvärtom.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 15:10   #4
Xochitl Xochitl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 10
Har kollat alla mått

Jo, jag mätte mina mått innan jag valde storlek från mönstret och jag kollade även hur det låg till med sömsmån.

Handlar man en trikåtröja i sin egen storlek i dag så sitter den alltid ganska slimmat runt kroppen. Denna tröja hade, i "min" storlek, passat min mor som har storlek 44+.

Men visst, jag har tänkt rita av mina favvo-tröjor och justera mönstret lite här och var. Jag har ingen vana eller erfarenhet av det, men jag ska ju lära mig från början nån gång.

Tack för era svar.
Xochitl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 16:14   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har sagt det förut men tål att sägas igen. Ute i butik så uppger man ofta (läs alltid) mindre storlekar i kläderna än det verkligen är för att man som kund ska känna sig smal och där med bli glad och köpa mer.

När man handlar mönster så ska man mentalt strunta i vilken storlek det blir och endast gå på måtten. Sedan ska man ju vara medveten om att en del mönster lever kvar från tider då modet föreskrev mer löst sittande plagg än i dag. Se därför till att titta i de nya moderna bökerna.

Man håller på att ta fram ett nytt måttsystem för kläder och mönster. Tyvärr går det väldigt långsamt eftersom man har svårt att komma överens. Här kan man läsa mer:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=217335

Senast redigerad av Alvan den 2006-02-27 klockan 17:51.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 17:08   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Cecilia: Kunde inte säga det bättre själv. Duhar helt rätt vad gäller storlek i butik och i mönster. Lika så måttsystemet.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons