Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-10, 18:43   #1
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Galna priser på Blocket

Måste bara förfasa mig lite!

Jag har varit inne på blocket.se och kollat runt lite på begagnade symaskiner. Det visar sig att folk som antagligen inte har en susning om sömnad tror att trettio år gamla maskiner är rena guldgruvor...
Visst, jag kanske kan förstå att folk vill få lite pengar för sina gamla trampmaskiner med snirkliga bordsben, men elektriska maskiner som ser ut att vara från 50-talet borde det vara straffbart att försöka få 5000:- för! Jag hoppas verkligen att det inte finns någon vid sina sinnes fulla bruk som ens överväger att köpa dem, utan att folk är sansade nog att titta lite i affärer också för att se vad som kan vara rimligt.

Så, nu har jag kräkt av mig, och faktiskt sansat mig lite. Och kan konstatera att det är långt ifrån alla säljare som är helt ute och cyklar, men tillräckligt många för att reta upp mig!

Nu ska jag lägga mig i ett varmt bad och försöka varva ner lite...
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:26   #2
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Jag upplever att det har börjat en trend i att sälja saker begagnat. "Alla" vet hur man handlar på ebay, mormor gör stora klipp på tradera och ingen vill missa tillfället att tjäna pengar.
Tyvärr verkar det också medföra att folk blir giriga eller helt enkelt inte förstår att deras skräp inte är nästa fynd på antikrundan.
Det är tur att det är köparna som styr priserna.
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 19:32   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja ibland kan man verkligen undra, det är mycket "sentimentalpriser".

Men som sagt man behöver ju inte köpa och man kan ju alltid pruta.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 20:09   #4
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
På tal om blocket !
Jag håller fullständigt med er om att det är helt galna priser på sakerna där ibland!

Men, jag har faktiskt gjort mitt livs bästa fynd hittintills där!!
Jag har köpt en Designer1, och jag får hem den på lördag!

Man kan göra fynd där oxså!
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 20:12   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nu blir man ju nyfiken. Hur mycket fick du ge?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 20:19   #6
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
Smile

Jag fick ge 30000 kr.
1½ år gammal och inte registrerad på någon så jag kan ladda ner alla uppdateringar!
Gissa om det kliar i mina fingrar och det känns som om det är sirap i klockorna!
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-10, 22:24   #7
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Ann-Sofie, grattis!
Själv har jag faktiskt också fyndat symaskin på blocket, även om jag inte fått hem den än...
En Bernina Artista 180, som jag har stora förväntningar på!
Så visst kan man fynda, och man blir ju så glad när man gör det....

Kramisar på er allihop!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-11, 06:55   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Grattis till er båda det var bra fynd. Fast jag är lite rädd att handla på nätet med tanke på garantier och sådant, speciellt i de högre prisklasserna.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 12:39   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Har läst ikapp en del idag och hittade det här intressanta ämnet.
Vad kul att du köpte Berninan Annika! Jag fyndade ju en likadan i höstas, och den har fått brodera en hel del tuffa mönster med flera lager stygn etc. Funkar kanon! Jag är så nöjd!!!
Om nådon blev avundsjuk på Ann-Sofie finns en Designer ute på Blocket för 30000 nu också!
Jag är för egen del inte särskild ängslig av mig för att handla på nätet, men det där med garanti är viktigt att tänka på!
Tänk t.ex. på att garantin inte alltid följer varan, utan bara gäller första ägaren!
Spelar alltså ingen roll hur ny grejen är om det är så! Detta skiljer mellan olika varor/märken, så en bra ide är att be om en kopia på köpe- och grantihandling om man inte kan kolla in varan "live"! Då ser man ju också om säljarens historie verkar stämma. Kan t.ex. säga att vad som sades om min begagnade Bernina inte stämde, men jag var hela tiden skeptisk och priset sattes därefter (åtskilliga tusenlappar under vad säljaren ursprungligen ville ha), så den blev ändå ett fynd, tycker jag! Finns inte servicekvitto så kan det vara en bra ide' att lämna in maskinen för översyn direkt. Räkna in vad det kostar i priset!
Skulle föresten vara intressant att veta vad som gäller för t.ex. en Designer i detta avseende. Någon som vet? Följer garantin maskinen eller gäller den bara första ägaren?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 12:42   #10
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Jag tror man kan flytta över garantin på den nya ägaren men det kostar en slant, flera hundra kronor, tror jag.

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 18:13   #11
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
Man kan inte flytta över garantin till nästa ägare!
Den gäller bara den första ägaren!
Jag har tur som får lov att ringa min"säljare" om det är något med maskinen, så att jag behöver lämna in den.
Han kom ner ifrån Göteborg till Trelleborg och lämnade maskinen och visade mig en massa bra saker på den. Och han till och med installerade programmen som följde med!( Jag hade ju kunnat själv men då fick jag ju bevis på att allt stämmde!)
Helt enkelt en toppen kille!
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 14:17   #12
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ni som köpt Bernina Artista 180.Får man vara nyfiken och fråga vad en begnad sådan kostar./Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 14:42   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Den på Blocket var ute för 11000. Minns faktiskt inte vad min kostade, men det var i den regionen i alla fall. Min hade bara gått 58 timmar och hade lite extragrejor med, men saknade i och för sig också t.ex. knälyften och lite småpryttlar som rengöringsborste och skruvmejsel.
Tycker det är lågt för dessa fantastiska maskiner!
Den som sålde den till mig ville egentligen ha minst 16500 eller något sådant tror jag. Kommer inte ihåg. Det känns faktiskt som ett mer rimligt pris, men jag var inte beredd att betala det då jag inte fick några vettiga svar på frågor om maskinen.
En väl dokumenterad maskin med service gjord och en säljare som kan svara på frågor hade jag varit beredd att betala några tusen till för.
Har du tänkt sälja? Har för mig att du har Artista 180.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-28, 17:35   #14
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Måste erkänna att jag allt "dreglade" lite över Janomes värstingmodell på syfsetivalen.
Behöver i så fall sälja min 180.
Tyvärr så har jag nog inte råd just nu/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons