Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-29, 21:12   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Question Ändra mönster

Hej, jag ritade ett klänningsmönster, utifrån något annat mönster, dock är där bara en storlek, och jag undrar nu, hur jag skulle kunna ändra mönstret så det blir mindre, jag visar bild på klänningen jag har gjort så ni ser hur den ser ut, dock, förutom längden, så vet jag inte hur mycket jag ska minska vid halsringning och "ärmhålor" så jag kan få en bebisstorlek. Denna storlek jag har ser ut att passa en 2-3 åring, för den ska ju inte vara hellång.
Hoppas ni förstår hur jag menar och att jag kan få hjälp, eftersom jag ska sy och sälja, och mindre storlekar önskas.Namn:  6018_353542821430406_1011297299_n.jpg
Visningar: 1005
Storlek:  29.2 KB
Tack!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-30, 14:50   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
jag tror du skulle vinna mycket på att köpa/låna en bok om barnmönsterkonstruktion där det finns lite standardmåttsättningstabeller och lite om gradering av mönster.
Du kan naturligtvis börja och titta och mäta på flerstorleksmönster som du kan köpa.
Din fråga är annars ganska svår att svara på via sysidan.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 12:23   #3
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Hade jag kunnat slippa köpa en massa onödiga mönster för en massa pengar så hade jag gärna sluppit.
Det är ju synd att frågan är svår här på sysidan, men forumet handlar ju om mönsterkonstruktion som i regel inte är så lätt...
Men där måste ju finnas något tips man kan få, hur man ska tänka när man minskar ett mönster, T.E.X "minska 1cm/storlekt runt om" eller så.
Men jag ska se vilka böcker som kan vara bra för barnkläder, kanske du har något tips? Vet där finns en om hur man syr i trikå och endel mönster i den.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 14:07   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Hej!
Gradering är inte lätt. Lärde mig lite i skolan men har glömt det mesta. Själva principen kommer jag ihåg, men inte hur man räknar ut hur mycket man ska ändra.

Har ritat en bild hur en gradering kan se ut. Ändringarna gör man genom att bestämma ett antal graderingpunkter där man ritar in x- och y-axlar.

På skissen så är mittframlinjen och bystlinjen konstanta. Vilket gör att punkt 1 och 6 endast ändras på x-axeln och punkt 3 endast på y-axeln. Övriga punkter ändras både på x- och y-axeln.

På skissen har jag lagt in röda punkter hur en gradering av en större storlek kan se ut och de gröna punkterna visa motsvarande en mindre storlek. Dessa punkter förbinder man sedan med varandra.

Hoppas du förstår hur jag menar.
Bifogade bilder
 
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 15:14   #5
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Ah, tack för bilden, mycket hjärtligt!
Jo jag tror faktiskt att jag förstår hur du menar, fick ju lära mig lite av det i skolan, dock skrev vi ju inte det så mattematiskt, men jag älskar ju matte så jag förstår =)
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 18:08   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Man graderar enligt vissa modeller, olika för barn och vuxna. Numera sker det mestadels med program som räknar fram det. Titta på den här 12-poängsuppsatsen (pdf) så ser du hur de gör.

googla på "gradering av mönster"

gå till ett bibliotek, om engelska är ok beställ: ISBN-13: 9780632052653
Winifred Aldrich Metric Pattern Cutting for Children's Wear and Babywear
3rd ed.
Du kan beställa den på t ex Adlibris också men jag rekommenderar att du lånar den på ett bibliotek först. De kan säkert fixa ett fjärrlån om de inte har den. Jag har inte köpt den för jag är inte intresserad av barnkläder.
Inger Öberg har skrivit en på svenska
Mönster och konstruktioner för barnkläder + mönsterark
som är så ny som 2012, och rimlig i pris, 270kr.
Sök på sysidan med "gradering", många har skrivit.
Se det här inlägget, i det 10e finns en bild av hur gradering i princip går till.
Så lycka till.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-31, 18:24   #7
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Tack så himla mycket för hjälpen, den boken kommer jag beställa. Jag har ju mönsterkonstruktionsboken för kvinnor här hemma redan som är till mycket bra användning.
Tack tack!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons