Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-06-04, 19:59   #1
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Bygga om vävstol till damast

Hej allihopa. Jag är en sån där person som vill försöka fixa det mesta själv. Dels för att hålla ner kostnaderna. Men också för att tillfredsställelsen när något skapats med det egentillverkade blir så mycket större (kanske en illusion, men jag tror stenhårt på det! ).

Mitt nuvarande projekt är att bygga om vävstolen så att det går att väva damast med egen dragutrustning. Jag har en Glimåkra Ideal med kontramarsch (vilken jag vänt på för att få plats med dragutrustningen sen). Vävbredden är 150 cm. Jag tänkte först att jag skulle samla på mig en hög med vävstolar som folk skänker bort för att få delar. Men jag kom på att det kan bli oerhört tidsödande då det gäller att de stämmer med min bredd. Eftersom jag tänkte mig en dragutrustning med 100+ skaft, så måste det bli lättare att tillverka tunna skaft själv. Jag kommer att ha hjälp av en vän med träverkstad för tillverkning av de delar jag behöver tillverka.

Är det någon här som har erfarenhet av att bygga om själv, bygga till för damast (oavsett om det är köpt eller egentillverkad utrustning) eller kanske bara känner att de har tips som kan hjälpa på vägen?

Jag har inte vävt damast innan, men jag försöker läsa det jag kommer över i ämnet. Dock verkar det väldigt svårt att hitta litteratur som beskriver ur ett rent nybörjarperspektiv. Men jag ger inte upp för det! Det finns kurser att gå, och jag får nog göra det om jag inte kommer på allt under tiden.

Väl mött!
/Roland
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 08:41   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vilket projekt!!

Har du möjlighet så ta dig in på ett antikvariat och leta efter boken Lärobok i Ny, Patenterad konstvävnad utgiven 1872 av Lovisa Nylander. Där finns nämligen en ritning som du kan ha nytta av till ditt projekt. Jag ser en liten bild i min bok Opphämta och Damast, men den är så liten... kanske går att förstora?

På tal om ritning så har jag inte glömt varpan. Den kommer bara jag hittar igen den
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 13:09   #3
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Aha, tack för tipset! Jag googlade lite och insåg att det finns några fler som söker just den boken. Men jag skall hålla utkik.

En sak jag funderar på är vad det blir för skillnad med harnesk. Vad jag förstått så är det en tillbyggnad som är helt fristående dragutrustningen, eller? På bilder och beskrivningar så verkar den fungera som en enklare jacqard-utrustning? De flesta verkar överens om att det tar väldigt mycket extra tid att förbereda vävningen när harnesk skall användas. Jag tänker mig att det går att få till tillräckligt avancerade mönster med 100 skaft. Vill jag kan jag ju solva enskilda trådar istället för grupper av t.ex. 5 för att skapa mindre fyrkantiga mönster.

En annan sak jag funderat över är vilken/vilka fördelar som finnes med deragutrustningen på sidan? Att det finns mer plats där kan jag förstå. Även att det finns fördelar med att ha trådarna löpande på sidan istället för att störa kontramarschen (eller harnesken om sådan finnes). Men samtidigt så blir det ett evinnerligt vändande åt ett håll (om man inte delat upp det på båda sidor då). Har man dragutrustningen framför sig så kan det nog bli rätt ont om plats om man har väldigt många skaft. Kanske kan man ha dubbla rader och utväxlat drag så att man inte behöver dra lika långt.

Just nu väntar jag mest på att få åk och kolla på de två vävstolar jag blivit lovad. Främst för att se om jag har användning för dem när jag skall förlänga min. Men också för att få tillgång till allt extra material som snören, solv mm som kan komma till användning. Så fort jag kommer igång så kommer jag att ta bilder och dokumentera det hela så att det går att följa om man är intresserad.

Just det: jag har visst inte alls en Glimåkra Ideal. Det är en Standard...

Trevlig helg!

Senast redigerad av rolab280 den 2009-06-05 klockan 13:10. Anledning: Fel i första inlägg
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 07:26   #4
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
Den största skillnaden att väva med harnesk kontra drag är att du har helt fri mönsterbildning i harnesk medan drag är mer beroende av solvningen.Men hade du tänkt en hundra drags dragrustning så finns det ju mycket möjligheter men jag tycker den är klumpig och tung att använda.Två bra klassiska böcker när det gäller vävteknik är "opphämta och damast" Lillemor Johanson LT s förlag och naturligtvis vävbibeln "Handbok i vävning " Ulla Cyrus-Zetterström
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 16:50   #5
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Jag tog en titt i bokhyllan och insåg att jag hade en del böcker om vävning. Några, eller de flesta, är olika "nybörjarböcker" eller kanske snarare grundböcker. Det är en del av Märta Brodén och nån Laila Lundell (Stora vävboken). Jag hade också tredje upplagan av handbok i vävning av Ulla Cyrus, utgiven 1955. Den är sliten, men läsbar. Dock så har någon insekt (eller två, de ligger döda längst bak) ätit upp delar av de fem sista sidorna av registret :-))
Jag har en damastbok av Getrud Ingers och John Becker. Den heter kort och gott Damast. Det verkar vara en första upplaga från 1955. Den kostade tydligen 200 i ett antikvariat, men eftersom den var i så gott skick och jag ville ha den så var det värt det. jag tycker över lag att det är svårt att hitta begagnade böcker som inte är rena grundböcker i vävning.

Det jag inte riktigt har förstått med harnesk är hur du utan att behöva räkna trådar hela tiden håller reda på hur och vilka trådar du skall dra i. Är ett antal varptrådar solvade så att man drar antingen i ett skaft i taget (om det är såpass många skaft att det går att solva hela mönstret i skaften snarare än att kombinera olika skaft för att skapa mönstret) eller i de skaft som mönster beskrivningen säger (t.ex. 1,2,5,8,9 eller så) känns det som om det borde gå rätt så mycket snabbare än att dra i enskilda trådar för att höja det som skall höjas. Detta bygger dock på min uppfattning att harnesk är som jacqard, fast utan hålkort som håller reda på mönstret. Det verkar dock som om harnesk oftast kombineras med dragutrustning för att solva större partier i dragutrustningen, och de intrikata detaljerna i harnesken.

Om jag skulle ge mig på och bygga en harnesk till är ju frågan om var man får tag i de krokar som används? Nu är det nog så att det blir en dragutrustning till att börja med. jag har en 10-skafts som följde med vävstolen när jag köpte den. Men den kan inte användas samtidigt som kontramarschen i sitt nuvarande utförande. Dock är det inte så mycket som behöver ändras. Dragtrådarna måste dras om så att de paserar över kontramarschen (som jag vänt på) och de stag som håller uppe mönsterskaften måste byggas om eller göras nya som går under kontramarschen. Den sista delen att ändra på är staget som leder snörena ner till mönsterskaften så att den antingen fästs i kontramarschen eller via ett tvärstag till de omgjorda stagen som håller uppe mönsterskaften. Puh, det är knapps så jag hänger med själv, hoppas ni gör det :-)

Om jag väljer att ha dragen till den dragutrustning jag skall bygga på sidan har jag en tanke om att ha topplattor som drar i skaften, liknande de på en kontramarsch. De snören som normalt går till bottenlattorna (heter de det?) går istället till dragen. På så sätt kan man enkelt skapa en viss utväxling i topplattorna. antingen så drar man en kort bit i snöret och mönsterskaften rör sig en lång bit. Det blir trögare. Eller så gör man tvärt om för att det skall bli lättare att dra. nackdelen blir dock att man får dra 30 cm för att lyfta mönsteskaften 15 cm, vilket kan bli jobbigare i längden.

Många tankar blir det...
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 07:42   #6
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
I Damast och opphämta använder man ett dubbelt solvsystem.Dels en grundbindning som knytts till kontramarschen och så en stygnsolvning som dras för mönstretI en harnesk dras varje stygn för sig dock kan man knyta in mönstret i så kallade lockar i dragsnörena.Dragrusning är mönstret delvis insolvat oftast en spetsolvning Där drar du hela mönsterskafftet.Jag vill fortfarande råda dig till att lusläsa en grundbok som "opphämta och damast" innan du går vidare för att försöka förstå principen i det du gör.Gertrud Ingers bok är jätteintressant men handlar inte så mycket om teknik
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 12:37   #7
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
De har Opphämta och damast på stadsbiblioteket här, så jag skall låna den imorgon. Tack för tipset!

Det är lite förunderligt hur lite information det finns lättillgängligt på internet om ämnet. Eller så är det så att jag saknar tålamod att gå igenom alla sidor tills jag hittar det jag söker. Fast man får se rätt mycket vackert som andra har vävt :-)
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 11:06   #8
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Efter att ha läst boken Opphämta Och Damast så är det något mer som klarnat. Det mesta kändes det som om jag hade mer eller mindre koll på, även om jag inte kunde verbalisera det. sen tror jag att mina frågor var ställda på ett sätt som påvisade större okunnighet än vad som behövdes. Jag är mest ute efter att få andras åsikter om vilka fördelar/nackdelar som finnes med de enskilda systemen, särskilt när det gäller att ha draglinorna för damasten på sidan kontra framför. Att ha dem framför tillsammans med Harnesk och kontramarsch verkar väldigt bökigt tycker jag. Särskilt som de i boken menar att man skall dela på harneskvarpen så att den inte går emot kontramarschlinorna. Eftersom det samtidigt skulle finnas ett antal draglinor där som man får ta hänsyn till med, så verkar det inte så troligt att ha en större dragutrustning som hänger framför om en harnesk är tilltänkt. Men som innan så är jag intresserad av era erfarenheter.

Att de möjligheter som finns med harnesk att skapa mer intrikata mönster är större än med en liten dragutrustning kan nog vem som helst räkna ut. Men var går gränsen? När är det bättre att satsa på en harnesk istället för en dragutrustning? Eller om man kombinerar dem: Hur stor/liten dragutrusning bör jag kombinera med? jag är medveten om att det inte är ett billigt projekt, och att det kanske till och med är billigare att bara skaffa en begagnad harnesk eller dragutrustning. Det finns en harnesk på blocket för ca 7000:-. Troligtvis så kommer hon inte att få den summan för den (eller så är det någon som redan köpt den för att det var något de skulle ha ändå), och då kanske det finns möjlighet att pruta. Men ändå så finns där den glädje att få skapa med det man själv skapat! Det är nog tur att jag inte är lika intresserad av sömnad :-)

En annan aspekt på det hela skulle kunna vara denna: Detta är inte rätt forum för denna tråd egentligen. Att det skulle kunna avar så insåg jag när jag stod i en butik som sålde vävstolar och delar till dessa, samt diverse kringutrustning, och de inte förstod vad jag talade om... Kan vara så att de flesta här inte är intresserade av att diskutera vävning ur den tekniska vinkel som jag försöker föra diskussionen i. Nåja, vilket som så blir det snart mindre teoretiskt och mer praktiskt när jag får hem den andra vävstolen och kan börja mitt ombyggnads arbete. En förlängning måste till i vilket fall som helst. Så det blir till att börja med den.

Ha en trevlig dag!

/Roland
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 14:45   #9
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej,

Har Du kollat in Monika Carlsson i Karlmar län här på sysidan - hon väver damastväv.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 20:05   #10
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Nej, det har jag inte än. Men det skall jag :-)

tyvärr så vart det inget med nån av vävstolarna jag var och kollade på. den ena hade de bestämt sig för att vänta med till efter sommaren med att ge bort, och den andra var för liten för mina syften. Inte hänger jag läpp för det, det är bara att jaga vidare...
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 09:16   #11
Legava Legava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 37
Min erfarenhet av drag kontra harnesk är att drag är bra om man har små mönster som upprepas över hela bredden.Doch tycker jag att fler än 30 drag blir tungt att dra då tycker jag harnesk är att föredra.Om du har ett mönster som upprepas i varpriktningen är harnesk att föredra då du kan knyta in mönstret med lockar.Ska du kombinera harnesk och drag vilket låter kul så hade jag satt ett litet drag ca 30 drag på sidan anars blir det för tjock med snören om både harnesk ,konta och dragsnöre ska få plats.Öxabäck har sådan kombinerad titta på deras hemsida.
Legava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 19:40   #12
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
hej Roland - här är jag!
jag har en glimåkra standard 160 cm.
jag köpte ett 20 drag från glimåkra på 90-talet.
lärde mej själv genom att läsa upphämta o damast av lillemor Johansson.- denna boken följde mej under ett helt år- vart jag än gick tills jag förstod!
jag begrep allt utom harnesk=/
gick en damastkurs -94 här i Nybro för Hans Mannerhagen o fick sista "koden" till harnesk.
efter det byggde jag om min vävstol (med 20draget) till kombinerad drag med harnesk.
bommen över huvudet beställde jag av en snickarkunnig vän,kugghjul köpte jag på vävdagarna i glimåkra etc....

jag har ingen kontramarsch! klarar mej bra ändå!

så gjorde jag min egen personliga konstruktion..
harnesksnörena går mellan draglinorna....vilket gjorde att det inte gick att dra hur många lockar somhelst-för dragramen tog emot-men ca 20 -30 lockar var helt ok.

nu har nacken sagt ifrån- jag kan inte längre sitta o plocka in lockar,
har därför bytt till ett 50drag från myrehed, detta har jag utökat med 2 monogramdrag a´8 drag som jag gjort själv, plus
en extra dragram med 44 draglinor som går emellan de befintliga 50 dragen. därtill sätter jag extra linor med trådrullar vid behov- så jag har ca 100 drag.
tjaa, vad ska jag mer berätta? jag lägger in lite bilder på "min sida" av mina hemgjorda damastbyggen...
lycka till med bygget. kan jag vara till någon hjälp så är jag gärna det.
mvh monika c.
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 01:03   #13
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Om man ser bilder på de uppknytna lockarna i en harnesk, så tycker jag det ser väldigt rörigt ut. Det är säkerligen bara för att jag inte har använt harnesk någon gång.

Myrehed har en kombinerad harnesk/dragrustning där harnesken sitter framtill istället för ovanför. Det ser ut som om det inte är lika mycket plats för lockar då. Fördelen är ju att man inte behöver korsa några linor. Dragrustningen ligger helt på "utsidan" av harnesken. Det är därför jag ställt frågor angående dragrustning på sidan. Eftersom den då går att kombinera med en harnesk som sitter ovanför huvudet istället.

En annan sak som nyligen slog mig är skillnaden i olika böcker. Vissa beskriver att det går en tråd per solv i dragrustningen (och skall varje enhet i mönstret vara fem trådar sätter man fem solv bredvid varandra), medan andra vill använda maisonsolv, som tar upp till 6 trådar. Hur gör ni? naturligtvis beror det på hur många trådar var mönsterdel skall vara. maisonsolven verkar ju inte funka så bra om man skall ha en 8-skaft satin som grundbindning...

Appropå något helt annat så kanske jag kommit över en damastvävstol med hålkortsstyrd Jacquard-enhet till. Det finns inga garantier att det funkar, men jag ser med spänning fram emmot att åka och titta på den.

Nu har mitt sommarjobb som truckförare börjat. Jag får se hur mycket jag hinner bygga på vävstolen nu. De stunder jag är hemma går mycket tid till barnen och hemmet. men det är så det skall vara. Hobbies kommer i andra hand när man har små barn hemma. Nästa steg i byggandet är att göra en ritning över de delar jag behöver tillverka till dragrustningen. jag har en god vän som är snickare som kommer hjälpa mig med material och tillverkning. Det är verkligen guld värt att ha en sådan vän. När det är klart kommer han belönas rikligt!
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 09:42   #14
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
Talking ang solvning i damst

hej,
jag använder vanliga damastsolv,
jag har provat lika olika solvsätt- ibland har jag solvat tre trådar i varje solv- alltså 1 tråd i själva solvögat o 2 i de två " maskorna" som sitter närmast över solvögat. på så sätt får jag tre varptrådar per solv, funkar ju bra om man tex har 6 tr per stygn.
annars brukar jag solva 1 tr per solv.
för att hålla reda på lockarna tar jag varannan lock obl. mattvarp o varannan svart. ibland sätter jag en liten bit frystejp nånstans på locken med numret på.

den harnesken jag haft -har varit en sån man haft över huvudet o där kan man plocka in lockar- tror knappt det går på myreheds-men å andra sidan är den lättare att plocka stygnen i, eftersom man inte behöver böja sej bakåt/uppåt så.
men det i sin tur kan ju bero på hurdant mönster man har. ibland kan man tjäna tid på att plocka in mönstret- är det sen rätt inplockat så vet man att det blir rätt hela vägen.
du kommer nog att fixa detta bra. det är en spännande resa o mycket rolig.
mvh monika

Senast redigerad av kypert den 2009-06-29 klockan 09:43. Anledning: fel sån där figur
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 19:05   #15
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Att ha en liten harnesk som komplement för vissa detaljer är väl den tanke jag haft, även om det inte verkar vara helt förenligt med lockar då. Fördelen med lockar är ju annars att man har hela mönsterdelen för det "varvet" på en lock, medan på dragrustningen så får man emellanåt dra i en herrans massa drag för att få till den delen av mönstret. Och då gäller det att dra rätt med... Jag skall nog försöka testa båda varianterna för att se vilken jag känner mig mest bekväm med.

Om jag förstått saken rätt så underlättar det i vissa/många fall att solva så många trådar som grundbindningen är. Dvs. är det en 5-skafts-satin så solvar man fem trådar i mönstersolvet, och sen en i varje solv på de fem bottenskaften. Om det sedan är fem trådar i samma solv, eller fem solv bredvid varandra på mönsterskaftet har väl bara betydelse om det är väldigt tätt i varpen (typ 20+ trådar/cm eller så?). Men om detta gäller för både dragrustning och harnesk låter jag vara osagt i nuläget.

Jag skall ta en tur till Sunne för att gå på Myreheds endagarskurs i damastvävning. De verkar fokusera mycket på att sätta upp varpen och få till solvningen, vilket är praktiska grunder jag har nytta av.
Annars får det la bli som vanligt; jag lär mig genom att göra själv. kanske inte den snabbaste vägen, men en som funkar för mig :-)
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons